Det här måste vell funka i ett 170L

#1 - 5 april 2008 05:27
Hej funkar det här i ett 170L
4 Gurami (vet inte vilka)
2 skalarer mini
7 neontetror
2 ballongmolly
2algätare
#2 - 5 april 2008 05:31
en fråga till. Är stickor bra att mäta no ph etc ??
#3 - 5 april 2008 07:02
1.Du får nog vara lite mer specifik och inte dra alla algätare över en kam..
2.Nej!
#4 - 5 april 2008 07:17
Dropptester är att föredra, stickor kan man inte direkt lita på att dom visar rätt.
Dropptester finns i alla djurbutiker & är inte dyra.

/Eva
#5 - 5 april 2008 07:53
Jag har stickor och de funkar jättebra. Man kanske inte ser exakt men man ser ju om NO3, NO2, pH m.m är bra dåligt eller sådär.. Så om NO3, NO2 eller pH är dåligt så vet man att man måstebyta vatten. De kostade 150:- för50 stickor. Vad kostar ett dropptest?
#6 - 5 april 2008 07:58
Mina dropptester köpte jag för runt 100-lappen. Det e ju flaskor som man endast droppar lite ifrån vid mätning så det räcker ju väldigt länge. Sist köpte jag nytt dropptest för ph, Åleds, det kostade 98 kr.

/Eva
#7 - 5 april 2008 08:29
så dropptest är mkt bättre tycker ni att jag ska köpa det i stället för stickor??
#8 - 5 april 2008 08:34
Min personliga åsikt e att dom e mkt bättre ja. Vet att det e det som brukar rekommenderas här så man vet hur det står till i karet & hur man ska fixa det på snabbast möjliga sätt. Med stickor blir det liksom dubbeljobb. Visst man ser att det e nåt galet men måste ju ändå till affären & köpa dropptest alternaivt att lämna vatten & låta dom mäta när man kan göra det själv från början. Du förstår hur jag menar även fall det låter lite invecklat. E lite trött än & har inte fått på glasögonen än så ha överseende med mina långa meningar som säkert e felstavade oxå :-)

/Eva
#9 - 5 april 2008 16:26
Stickorna är klart bristfälliga och långt ifrån "bra" även då det gäller hobbybruk.
Dropptesten kommer mycket närmare sanningen men är inte heller helt 100% säkra.

Själv har jag under mina år som akvarist inte mätt tex ph förutom då jag körde med co2(då för att reglera mängden co2 i vattnet).
Nitrat, nitrit, po4 är dom testen som varit mest praktiska för mig i sötvatten, efter inkörning så har jag inte mätt vattenvärden.
Det är betydligt viktigare med jämna vattenvärden än att man manipulerar dom frekvent för (tidvis) optimal ph eller andra halter/värden.
Dvs en jämn skötselrutin där man inte "stör" akvariets naturliga balans, lagom matning samt fiskbestånd i förhållande till filter och växtmassa.

//NiXoN
#10 - 5 april 2008 16:27
Skippa skalarer. Och om som algätare skulle jag varmt rekomendera Ancistrus.

Annons