Jag har inte tätat alls. Gjorde minimala hål, snedskar slangändarna och tvingade igenom dem. Fick använda tång och sedan renskära igen. Var rejält pilligt då jag även har en reningsflaska.
Jag tar kranvatten som känns lite varmare än handvärme när jag blandar eftersom torrjäst behöver 45-50 grader för att komma igång.
Jag har mina flaskor ovanpå bakre dubbelrampen, den slocknar först på kvällen och då avtar bubblandet under natten för att sedan komma igång igen när den varit tänd ett tag på fm. Riskerar heller inte att tömma akvariet genom baksug när flaskorna står så högt, har nämligen inga ventiler på. Det brukar ta 1-2 timmar innan en ny sats börjar bubbla och sen klarar den sig i 10-14 dagar. Ger 1 bubbla per sekund.
Receptet jag använder är 4 dl socker, 4 ml bakpulver, 4 ml torrjäst i en 1,5 liters flaska som jag fyller till "axlarna" när blandningen är löst. I den andra flaskan är det 1 liter rent vatten. Har denna blandning till mitt 375-liters tättplanterade kar där jag för närvarande har två Vallisneriasorter, två sorters javaormbunkar, Hydrocotyle leucocephala, Anubias barteri var. barteri, olika små och stora Cryptocorynearter, hornsärv och några malplacerade svärdsplantor. Inga direkt "svåra" växter alltså...