Det funkar aldrig med CO2!!!

#1 - 3 november 2003 20:32
Det funkar aldrig med CO2-anläggningen för mig! (hembränt)
jag har testat i flera omgångar nu, men inget funkar. Kan inte Ni berätta om hur ni har gjort, var ni har placerat flaskan, vilka grader mm, dvs. allting som behövs att veta.

Snälla, mina växter är på bristgränsen när det gäller CO2!!!

Mvh Malawi´n
#2 - 3 november 2003 20:37
Vad är det som inte funkar då? Får du inte igång den menar du?
#3 - 3 november 2003 20:37
Exakt vad är det som inte fungerar? Om det inte bubblar ur slangen från flaskan har du ett problem med tätningen. Jag personligen lyckades aldrig få PET-flaske-korken tät, så tillslut borrade jag upp en AbsolutVodka-flaskas aluminiumkork och använde tvåkomponentslim.

Om du inte får igång jäsningsprocessen dödar du antagligen jästen med för hög temperatur.

Beskriv hur du gör.
#4 - 3 november 2003 20:41
Jag tillverkade en igår och hade problem emd tätningen, fick baksug och var nära att tömma akvariet :P Tröttnade på klibigt silikon och lindade några varv med eltejp. Nu är det tätt så in i norden och bubblar på hemtrevligt.
#5 - 3 november 2003 20:57
Jag kokar upp 1 liter vatten, 3dl socker och 37ml favorit gelatin (gelatinen ska svälla ett par minuter i det kalla vattnet). När första bubblan syns tar jag bort kastrullen från värmen. Det kokar väldigt lätt över och då får man karameliserat socker på spisplattan så gå inte ifrån spisen! Den låter jag svalna i ett par timmar och häller upp i en 1,5-liters pet-flaska. Den får stå i kylen över natten, på morgonen tar jag ut gelen och låter den stå några timmar så den får rumstemperatur. Sen häller jag i en halv matsked socker, en halv matsked torrjäst och en dl ljummet vatten.

Korken borrar jag upp så en skarvkoppling till syreslang passar perfekt och det läcker inte för mig. Jag drar altså inte igenom slangen ens. Skarvkopplingen kan man limma på med varmlim eller nått, det ska jag testa snart.
#6 - 3 november 2003 20:59
En sådan gelatinmäskblandning ger ca 1 bubbla var tredje sekund i drygt två veckor. Flaskorna står på lådan med lysrörsdrosslarna, de får det altså varmt om fossingarna.
#7 - 3 november 2003 21:09
Jag har inte tätat alls. Gjorde minimala hål, snedskar slangändarna och tvingade igenom dem. Fick använda tång och sedan renskära igen. Var rejält pilligt då jag även har en reningsflaska.

Jag tar kranvatten som känns lite varmare än handvärme när jag blandar eftersom torrjäst behöver 45-50 grader för att komma igång.
Jag har mina flaskor ovanpå bakre dubbelrampen, den slocknar först på kvällen och då avtar bubblandet under natten för att sedan komma igång igen när den varit tänd ett tag på fm. Riskerar heller inte att tömma akvariet genom baksug när flaskorna står så högt, har nämligen inga ventiler på. Det brukar ta 1-2 timmar innan en ny sats börjar bubbla och sen klarar den sig i 10-14 dagar. Ger 1 bubbla per sekund.

Receptet jag använder är 4 dl socker, 4 ml bakpulver, 4 ml torrjäst i en 1,5 liters flaska som jag fyller till "axlarna" när blandningen är löst. I den andra flaskan är det 1 liter rent vatten. Har denna blandning till mitt 375-liters tättplanterade kar där jag för närvarande har två Vallisneriasorter, två sorters javaormbunkar, Hydrocotyle leucocephala, Anubias barteri var. barteri, olika små och stora Cryptocorynearter, hornsärv och några malplacerade svärdsplantor. Inga direkt "svåra" växter alltså...
#8 - 3 november 2003 21:15
Vad är bakpulvret bra för?
#9 - 3 november 2003 21:18
Hur placerar ni utblåset i akvariet? Jag kan inte ha det längre ner än 10 cm för då blir trycker för högt och inga bubblor slipper ut. Eller komemr det göra det om jag låter slangen vara kvar därnere så trycket byggs upp? *tycker låter jättelogiskt men är för otålig för att orka vänta*
#10 - 3 november 2003 21:24

Jag kan inte ha det längre ner än 10 cm för då blir trycker för högt och inga bubblor slipper ut.

Isåfall har du helt klart läckage någonstans. Du kan blanda lite såpa/diskmedel och pensla på runt slangkopplingen på flaskan. Då ser du direkt om det pyser där (när du har slangen längre ner än 10 cm i akvariet).
#11 - 3 november 2003 21:30
Okej..men det företaget ägnar vi åt oss imorgon. Tycker inte jag borde ha läckage..men men :P Slippriga gaser.
#12 - 3 november 2003 21:33
Bakpulvret är en extra boost för jästen i uppstarten.
#13 - 4 november 2003 00:06
Ok, det tycker jag låter konstigt för min börjar bubbla redan efter några minuter. Jag startade om allt idag och upptäckte att det inte alls var så tätt med skarvkopplingarna. Eftersom jag inte orkar börja kladda med nått lim nu så drog jag igenom slangarna med tång istället.
#14 - 4 november 2003 02:25
Skall torrjäst verkligen ha 45-50 grader för att komma igång? Vanlig jäst börjar dö vid 36-38 grader. Men det kanske är stor skillnad mellan vanlig och torrjäst?
#15 - 4 november 2003 07:57
Jupp det ska ha betydligt varmare för att komma igång. Står på paketen.
#16 - 4 november 2003 09:48
Tack för en intressant läsning. Är väl själv tvungen att göra mig en CO2 anläggning.
#17 - 4 november 2003 10:35
"Skall torrjäst verkligen ha 45-50 grader för att komma igång? Vanlig jäst börjar dö vid 36-38 grader. Men det kanske är stor skillnad mellan vanlig och torrjäst?"

Helt rätt - stor skillnad på färsk- och torrjäst. Jag bakar det mesta på torrjäst så jag vet sen gammalt. ;O)
#18 - 4 november 2003 10:36
"Ok, det tycker jag låter konstigt för min börjar bubbla redan efter några minuter."

Turgubbe! ;O)

Annons