Det där om... BLaCK MoLLy..

#1 - 11 juni 2004 23:48
Jag har för inte så länge sen fått 10 stycken (resten blev det kalas på) yngel. Dom är ungefär 2 veckor gamla. Cirka en CM stora.
Jag har dom i ett yngelkar och jag provade med att håva ner ett yngel ner i det stora karet för att se om alla "hoppar" på ynglet, det gjorde dom också. Så jag fiskade upp ynglet igen. Min minsta fisk är en guppy och det är 2 cm lång. Bara dubbelt så mycket så ynglet. Inte hoppar dom större firrarna på guppyn.. Bara ynglet.
När kan man stoppa i en Black Molly yngel med säkerhet?
PS. När blir dom könsmogna?DS.
#2 - 14 juni 2004 11:22
Blä, ingen svarar.
#3 - 14 juni 2004 12:26
du kan nog stoppa i ynglet när det är så stort så att det inte går in i någon av dina andra fiskars mun..

vet tyvärr inte när de blir könsmogna
#4 - 14 juni 2004 14:18
Det finns väl egentligen två svar på detta beroende på vad man menar och vad man är rädd för.

i) När du introducerar en ny fisk (vare sig det är ett yngel eller inte) till ett akvarium så kommer nästan alltid de existerande fiskarna vara på och "hetsa" mot denna om inte de fiskar du har är väldigt blyga och timida. Detta är en helt normal territoriell instinkt för fiskarna och lägger sig oftast med tiden då hackordningen har stabiliserats.

ii) Fiskar som är avsevärt mindre än de existerande (t.ex.) kan också ses som byten och då försöker givetvis de stora fiskarna äta dessa. Här funkar munstorlekstumregeln (ev. med viss moms) bra.

Sedan finns det också en faktor till

iii) Vid matningen så sker det ju ofta en rätt rejäl konkurens om det foder du stoppar i burken. Vid denna blir det ofta bara smulor över till de minsta fiskarna vilket kanske inte ger bästa tillväxt direkt.

/Bjorn
#5 - 14 juni 2004 18:55
Tack för hjälpen....

Köpte några zebrafiskar idag... Black Molly började tugga på dom direkt :(
#6 - 15 juni 2004 00:04
Men nu har dom vant sig tydligen.
#7 - 15 juni 2004 00:53
En av dom där små figurerna längst upp på varje meddelande använder man för att ta bort meddelanden med om det blev fel och en annan figur ändrar man ett befintligt meddelande med. ;)
#8 - 15 juni 2004 13:27
Det visste jag inte. [8D]

Annons