Det bubblar fortfarande efter två dygn.

#1 - 21 juni 2003 19:38
Kolsyran tog slut i en av mina kolsyretuber natten till midsommarafton och jag har ännu inte kunnat fylla på den. Får väl bli på måndag. Men det är fortfarande fullt med bubblor på växterna (förutom på marktäckaren) och hela akvariet bubblar friskt fast pH har stigit från 6.50 till 7.95. Vad beror det på? Tar det flera dagar för växterna att sakta av fotosyntesen?

I de kar som jag inte har Co2, men ändå fullproppat med växter ser jag aldrig några bubblor.

Kan någon ge mig en förklaring.
#2 - 21 juni 2003 20:05
Det är nog helt enkelt så att växterna inte blivit begränsade av avsaknaden av koldioxid i vattnet än. Därför fortsätter dom att fotosyntetisera för fullt i några dagar till, varpå det blir en massa syrebubblor i akvariet.

Observera att det är stor risk för att trigga en otäck algblommning när koldioxiden plötsligt tar slut. Hur klarar dina fiskar den markanta pH-ökningen?

Peter
#3 - 21 juni 2003 20:45
Observera att det är stor risk för att trigga en otäck algblommning när koldioxiden plötsligt tar slut. Hur klarar dina fiskar den markanta pH-ökningen?

Illa.

Mina favoritfiskar, 5 praktbotior fick vita prick och jag har ingen medicin hemma. Jag lider med dem. Kan inte köpa förrän imorgon på ett köpcenter som har öppet. Om de överlever till dess. En siamensis verkar väldigt yr pch de övriga är det ingen fart på. Endast räkorna jobbar på som vanligt.

Jag gör ett delvattensbyte innan jag medicinerar och fyller på Co2. Jag har matat sparsamt endast med frysta dafnier. Vet inte om jag kan göra mycket mer. Otur att det skedde vid en långhelg.
#4 - 22 juni 2003 22:57
Usch, nu blir jag lite nervös... Hur lång tid har man på sig att byta till en fräsch tub? Eller ska man ha en reservtub hemma? Hur gör ni? Min tub har ännu inte behövt fyllas på efter inköpet men det borde snart vara dags...

/P
#5 - 22 juni 2003 23:59

Mina favoritfiskar, 5 praktbotior fick vita prick och jag har ingen medicin hemma.

Praktbotian är - enligt Zoopet - extremt känslig för vita-prick. Vi kan bara hoppas att de klarar sig.

Fredrik.
#6 - 23 juni 2003 06:50

Usch, nu blir jag lite nervös... Hur lång tid har man på sig att byta till en fräsch tub? Eller ska man ha en reservtub hemma?

Kör man med mer än 0,5 fullspektrumwatt/liter och vattengödning enligt konstens alla regler (PMDD) så är det verkligen katastrofalt om CO2-tillförseln avstannar. Precis lika katastrofalt som om man inte håller vattengödningsnivåerna inom rimliga gränser. Kör man 200 knyck så har man inga marginaler.

Hur gör ni?

Jag har gjort en jästsats varje gång min tub tagit slut. Ett annat trick är att passa på att göra en total mörkläggning såsom när man dödar vissa typer av alger.

Här i Linköping fyller man förslagsvis på Linköpings Brandservice och dom kan oftast fylla samma (arbets)dag man ringer.

Annons