Det började med sug efter 1 kar.

#1 - 11 januari 2004 13:43
I början av November föddes planer på att skaffa ett akvarium igen.
När jag bodde hemma hade jag flera stycken kar igång dessa såldes och jag skaffade ormar (ja när jag flyttade hemifrån då för morsan ville inte ha ormar hemma hehe).
Sagt och gjort det tog 3-4 dagar så stod ett 540 kar hemma för att limmas om !
Allt flöt på bra och karet höll tätt *puh*
ca 1 månad senare kommer jag på att jag har faktiskt ett gammalt 130l kar med sprucken ruta. [:-54] Ut i garaget och skära loss rutan, limma dit ny och vips ett 130l kar igång inne med !

Sedan får mina platy yngel vad göra? Jo ett 55l kar startades och där bor numera yngel.

Idag har jag alltså 3st kar igång, skulle bara ha 540 karet från början..... men det sket sig rätt fort :)
Här hemma är min mindre poppis när man börjar prata om att starta fler kar och elmätaren torde snurra på lite extra hehe.
Har ju dessutom 3st terrarier igång med boaormar.

Akvarium verkar vara en sjukdom när man väl kommer igång, finns det botemedel? [:-100]
Verkar finnas många här som har betydligt fler kar igång så man
kanske ska känna sig lugn...... so far [:P]

#2 - 11 januari 2004 13:52
Ja, du är inte ensamm om att ha denna "sjukdom". Jag har två kar igång (375l), (200l). Och man vill ja ha fler kar igång!! [;)]
#3 - 11 januari 2004 13:55
[i]Akvarium verkar vara en sjukdom när man väl kommer igång, finns det botemedel? [:-100]

Verkar finnas många här som har betydligt fler kar igång så man

kanske ska känna sig lugn...... so far [:P]

botemedel? Vem vill bli botad? Jag vill ha MER och fler akvarier [:-35][:-160]Har två nu och planerar för ett tredje.[:-96]
#4 - 11 januari 2004 14:23
Haha..Är det inte mer sjukt när ens andra hälft vill ha med en till Akvarielagret för att man ska få lite idéer. Sedan snabbt rätta sig: "Inte sådana idéer!!"
Klart som den att man utrustar nästkommande akvarie direkt efter att ett blivit färdigt! Heeeelt sunt!
#5 - 11 januari 2004 14:57
Botemedlet heter nog "sprucket_1000_liters_akvarium_utan försäkring"...

Som tur är har jag inte gått något botemedel...
#6 - 11 januari 2004 15:00
Jisses man får väll hoppas att man inte träffar på det botemedlet.
Kanske läge att kolla upp försäkringen.
#7 - 11 januari 2004 15:00
Hmm..ja.. otäckt om försäkring inte gäller. Jag kollade upp mina försäkringar. Gäller även om ungarna sparkar boll och spräcker akvariumen [:-94]
#8 - 11 januari 2004 18:00
Frågan är väl istället om MAN verkligen vill bli BOTAD?
Tycker denna sjukdommen är ganska så trevlig, förutom för plånboken då allstå. Själv började jag i juni 2003, och så här ett par månader senare så sitter man där med 6 kar totalt och ett reserv kar i förrådet på 180 l =)

Men, om man då frågar sin bättre hälft så ändrar sig uppfattningen sig lite ang botemedel eller inte. Sist undrade hon om det var dags för henne och ungarna att flytta när introducerade mina senaste planer=))

Chipp, chipp Mvh Jesper
#9 - 11 januari 2004 18:05
Jag har haft akvarium i 10år. Men det va för ca 1år sedan jag fick "akvaristsjukan". Jag köpte ett 375liters med Malawi och då va det kört. Som sagt det är en mycket trevlig hobby förutom för plånboken.
#10 - 11 januari 2004 18:31
Själv har jag ett ganska bra botemedel (eller snarare bromsmedicin), brukar kalla henne frugan =) Har i dagsläget ett hörnakvarium på 500L och ett på 140, vill haq ett till :D d vill inte hon.
#11 - 11 januari 2004 18:59
Tror jag känner av symptom av den här sjukdommen jag med. Började med ett 375 i augusti (förutom ett 90 och ett 40 som jag hade hemma på vinden). Sen för någon månad sedan införskaffades ett 290L som numera står i källaren i väntan på plats... Köpte dessutom ett 250L för någon vecka sedan som står halvfullt här i rummet...

Själv har jag kommit på ett botemedel som faktiskt verkar fungera ganska hyggligt...

Bo i liten lägenhet på 3:e våningen utan hiss och med en smal trappuppgång. Om detta inte hjälper, så får man se till att ha väldigt dålig ekonomi!
Själv har jag för säkerhets skull skaffat både och...
#12 - 11 januari 2004 19:02
Hmm..och jag som får skäll för mina ynkliga, stackars få burkar..:(.. Jag ska genast upplysa min knepiga särbo att jag bara kommit upp till en bråkdel av literantal som andra har!!
#13 - 11 januari 2004 19:18
Stackars få burkar??? Öh du verkar ju ha 6st kar igång *skratt*
#14 - 11 januari 2004 19:21
Reserver, bara reserver!!![:-2]... Fast jag skulle vilja ha igång det gamla 140 l och köpa ett på 500 l.. om golven håller.. Skulle vara lite kul att kunna vidga vyerna lite med..*S*.. Inte bara ha fisksoppa som följd av impulsköp.
#15 - 11 januari 2004 19:27
Jag fick ett återfall december 2002 efter ett antal år som jag var "ren" från akvarium. :) Köpte ett 150, sen tog jag fram två mindre 70 och 30 efter ett tag.

Nu bor jag i studentrum på 20kvm med 2 150 liter och dom två mindre. Har dock en fruktansärd abstinens efter ett 300liters. Känner mig dock lite överdoserad vad gällande antal liter per kvadratmeter, och luften är rätt fuktig här. Kanske dags att gå med i Anonyma Akvarister.......

Simma lugnt
#16 - 11 januari 2004 19:29
<font color="black">jag vill bara ha ett till så blir jag nöjd [:D]</font id="black">
#17 - 11 januari 2004 20:05
Köpte nyligen ett 240 liter akvarium åt mina små papegojciklider[:-128].... men bara några dagar senare började jag längta efter mitt drömakvarium... juwel rio 400... *suckar längtansfullt*
Måste dock flytta till ett större hus och skrapa ihop 10000 kr först...
Samtidigt så är vårt "datarum" väldigt tomt... inte ett endaste akvarium... så kan man inte ha det...
Mvh
Elana
#18 - 11 januari 2004 21:14
Här har vi 11 kar på sammanlagt 1700 liter, och jag känner mig inte ett dugg sjuk....
#19 - 12 januari 2004 06:58
11 kar?? lol
Ok nu börjar jag känna mig lugnare hehe
#20 - 12 januari 2004 07:32
Var det någon som skrev: "Jag vill bara ha ett till så är jag nöjd." Det tror jag inte man blir ;-)
#21 - 12 januari 2004 08:09
Började för 1 år sen med ett 54 liters.......
Det höll i 3 veckor sen hittade jag ett beg 500 l för 2000 kr[:-35]

Sedan så börja ju ynglen komma, tvungen [:-68] att skaffa ett 69 l o ett 45 l......

Sen så snöa man ju in på sällskapsfisk så man köpte ytterligare 1 275 l.......

precis när man trodde man var klar så hitta man en annons om 1 375 l komplett för 1000 pix[:-53] inföskaffat och fyllt med tanganyika....

Glömde o säga att jag fortfarande bor hos föräldrar, alla akvarier står i mitt rum på 3x4,5 m[:-99][:O]

Ps. sköldpaddorna har ett eget 120 l i köket
#22 - 12 januari 2004 08:18
Impulsköpte ett 50 liters akvarium för att skaffa mig en hobby som inte hade med datorer att göra, hittade den här sidan... har nu ett 450Liters, 112Liters och ett 63 liters... till helgen kanske ett 70 liters kommer in med... men jag skulle nog känna mig nöjd bara jag fick in ett 720 och ett 960 så ska det vara bra sen! ;) eller nått...
#23 - 12 januari 2004 09:00
Ha! Jo, alla har vi nog genomgått denna metamorph. Jag har 7st i lägenheten nu, men som tur är blir det lokal snart och jag har totalt cirka 35 kar ståendes, de flesta tomma, som väntar på inflyttning 1 mars. Det kommer hamna på runt 5000 liter. Sjuk? Nehhh!! Jag vill ha mer! ;)
#24 - 12 januari 2004 09:52
Började med ett 80 l, men det började läcka. Köpte då ett 112 l undertiden jag lagade mitt 80 l. Sedan började mina ciklider munruva då var jag tvungen att köpa ett 54 l till yngel.

Nu skulle jag vilja ha ett 500-1000 l för att få plats med alla ciklider. Men min andra hälft sa stopp redan vid 1:a akvariet. Så det blir ett problem att få ett fjärde akvarium. (för att få ihop till 3 "gav" jag mitt 80 l till min son 10 år gamal.
#25 - 12 januari 2004 10:06
Det käns riktigt kul att se att det inte bara jag och min sambo som drabbats av denna "sjukdom". Vi har alltid haft ett litet 100 l kar (som vi nu fått slänga)men för ett par år sedan tog vi över ett 540 l kar av en släkting.
Sen var det kört!!
I gillestugan står nu ett 540 l sällskapsakvarium med massor med växter i och diverse vackra fiskar. [:-162]
I vårt vardagsrum har vi ett 250 l biotopakvarium med Malawiciklider i. [:-126]
I köket har vi ett nyinköpt 65 l kar med Malawiyngel i.
i tvättstugen står ett tomt 450 l kar men vi har även planer på att bygga ett eget formpassat kar som oxå ska stå i gillestugen.
Vad vore världen utan dessa akvarium? [:-160]
#26 - 12 januari 2004 10:41
Kul att läsa om hur alla fastnat i denna fantastiska hobby =) Chrille_1: yeah right, vänta tills du skaffat det karet =P
Både jag och min sambo hade haft småkar tidigare och så bestämde sig min sambo för att köpa ett 530 liters som vi skulle hämta i haparanda. Av en händelse hittade jag precis veckan innan vi skulle fara ett 375-liters också det i haparanda, inte precis vad vi tänkt oss men.. jag ångrar ingenting!! =)
Nu har vi ett till på 500 liter och två mindre.. men det duger inte, nu vill man ju ha 1000+ liter [:D]
Synd(eller kanske tur?)att det är lite för ont om pengar och yta för sådant i dagsläget..
#27 - 12 januari 2004 10:59
Har för närvarande ett yngelkar på 45 liter, ett sällskaps på 70 liter samt ett till sällskaps på 250 liter.
Har dock planer på att byta mitt 70 liters till ett på ca 150 liter ( minst ) och ha 70 liters som yngelkar och ställa in 45:an i förrådet som reserv. Det kommer nämligen att bli trång i 45:an då mollysarna växer opp....och ancistrus-slynglarna börjar att bli riktigt hyfsade i storlek nu.
Min sambo lär skrika högt för en sekund eller två innan jag mutar han mé att jag kan köpa ett sånt där framkallningskit för svart-vit film till hanses kamera va...torde funka.
Jag vägrar att låta mig botas från min aquara-holism !!!!
Jag kan inte sluta då jag vill...jag kan bara utöka mitt beroende !!
#28 - 12 januari 2004 15:56
Man blir mer och mer lugn nu, tror inte man behöver klassa sig sjuk längre...... däremot finns det andra som kanske skulle göra det *skratt*
#29 - 12 januari 2004 16:29
För min del började det med tre tigerbarber och en Vallisneriaplanta i en hög gurkburk + en burk torrfoder ... det var sonens kompisar som gav honom dessa i "skämtsam" 18-års present juni 2001. Inte ett dugg skämtsamt tyckte jag och ryckte ut för att rädda de söta tigrarna. Sen fick maken punga ut till ett MP60 månaden efter, mer hade vi inte råd med då detta var helt oplanerat så att säga. Detta lilla kar har förökat sig till ett MP60 i köket och dito i hallen, ett 40-liters, ett 375-liters och Flajboxar till yngel. Nu är det läge för ett "mellankar" på 96 liter... allt finns hemma för att limma det. Sen så har jag sett diverse trevliga annonser på 200-liters också - det är ont om plats bara då vår kåk har sk öppen planlösning. Men OM jag hittar ett prisvärt 200-liters så har jag lovat att lägga ner småkaren - fast inte sagt för hur länge. ;O)
#30 - 12 januari 2004 16:44
"Var det någon som skrev: "Jag vill bara ha ett till så är jag nöjd." Det tror jag inte man blir ;-)"
*protesterar* Joho!.. Man blir visst nöjd om man får baaara ett till... varje gång..:)
#31 - 12 januari 2004 16:49
jag är obotligt sjuk och där är bara härligt
#32 - 12 januari 2004 16:50
Här behöver man verkligen inte känna sig ensam... jag och sambon "råkade" köpa ytterligare ett akavarium när vi julhandlade, och ägnade sedan mellandagarna åt att inreda det. Och visst det blev jättebra, men sedan kände jag direkt sug efter ännu ett akvarium (förutom de tre vi nu har igång)! Har räknat ut att om jag möblerar om i lägenheten skulle det få plats. Och det värsta är att när jag presenterade mina planer för sambon protesterade han inte det minsta, utan höll bara med mig. Vi är lika smittade båda två!
#33 - 12 januari 2004 17:17
sonja det var jag :D hmm kanske inte blir nöjd ändå.. :P
#34 - 12 januari 2004 17:25
håller bara med!!!!!!!!!
#35 - 12 januari 2004 17:53
Ja, nackdelen är ju att det är en dyr sjukdom, speciellt eftersom sambon inte har smittats utan i stället åkt på cykelsjukan..hm, ska jag övertala honom att vi behöver fler akvarium måste ju han få köpa en till cykel och dom är inte direkt gratis dom heller.. Jag har bara lyckats skrapa ihop 3 akvarium ännu..
#36 - 12 januari 2004 17:54
hahha.....jag vill okså bli smittade....
#37 - 12 januari 2004 19:28
först ett 170l, men det blev ju förlitet rätt snabbt.
Sen köpte jag ett 650l, men fiskarna ska ha levande föda så jag köpte då ett 60l för guppy odling.
Sen tyckte jag att man kanske skulle ha ett karantän kar också, köper ett 70l.
Sen ville jag ha ett kar med fjärils ciklider för dom e så fina och det blir ett kar till.

Detta är ju en dyrare sysselsättning än att knarka, det borde sitta en lapp på alla kar som finns i affärerna som det står "att köpa detta akvarium kan sluta med att du inte kan tänka på något annat och om du inte får köpa fiskar, växter eller andra akvarie relaterade saker kommer du få kraftiga abstinens besvär" eller nått sånt.
#38 - 12 januari 2004 21:45
vill man bli smittad ska man göra som jag i början ett växtakvarium på 60L med guppy på bokhyllan.
#39 - 13 januari 2004 00:11
Jag har kommit till det stadiet att jag inte vill ha FLER kar, bara byta ut de befintliga mot STÖRRE... Har 7 stycken för tillfället, fast bara 5 igång. Har börjat snegla på bokhyllorna i arbetsrummet, tar jag bort 2 av dem så kan jag klämma in en akvarieställning med 4-5 stycken kar på 90-100 liter/styck, det måste väl räknas som 1 enhet. Då kanske jag kan göra mig av med 17-liters karet istället och det är fortfarande bara 7 akvarier.[:-39][:-39][:-39][;)][;)][;)]

Numera säger jag att jag har 3 akvarier när någon (inte akvarie-sjuk) person frågar. Det låter lite mer "lagom" än sju... Sen brukar jag säga att jag har 3 katter (fast de är 6), det låter också som lite lagom många...
#40 - 13 januari 2004 11:24
Ulla, du får göra som vi... Vi har ett 450 l kar som vi delat av i fyra delar med plexiglas... då blir det fyra av ett.... annars skulle vi ju ha 14 kar, hugaligen!!!!
Det är ganska konstigt egentligen.... För ett år sedan fick vi erbjudande att köpa ett 450 l kar... Vi bestämde oss för att det endast kunde få plats om vi gjorde oss av med vårt 220 l kar, det löste vi genom att byta kar...
Vad var konstigt???? Jo, efter det har vi lyckats klämma in tre kar till, på 160, 112 och 54 l....
#41 - 14 januari 2004 19:46
Jag har INTE köpt ett till akvarium..Men ska hämta ett 65 l åt Anna, 6 år. Det räknas inte va??? Inte om hon betalar det själv.. nästan..
#42 - 14 januari 2004 21:17
Det är lugnt morsan, det kan inte räknas!!! Vi har två barn som fyller år i maj... undras om man skulle köpa ett större kar, på sisådär 3-500 liter till dem i gemensam födelsedagspresent... det får inte plats på deras rum.... men dom får väl ha det i vardagsrummet.... å snälla mamma kan inreda och fixa fisk :-)
#43 - 14 januari 2004 21:20
*asg* ni är sjukare än jag trodde, köpa 500l kar åt barnen när dom fyller år.
#44 - 14 januari 2004 21:25
Nu är vi faktiskt en rejält akvariesjuk familj, tre av fem barn har egna kar... men just de två som fyller år i maj kanske inte skulle uppskatta ett så stort kar... dom fyller 12 och 15... hmmmm... kan man ha andra intressen i den åldern (vaddå moppe)????
#45 - 14 januari 2004 21:26
Jag har 3 kar ett 350l, 60l och ett 54l. Nu är jag på jakt efter ett på runt 540l. Sen är jag nog nöjd eller också inte.
#46 - 14 januari 2004 21:30
Hmm Jag började med ett 60l för ett och ett halvt år sedan nu Har jag/vi ett 540, 312 och ett 160 l igång men har fått ett 275 liters som ska hämtas snart. Fast jag har gjort mig av med två 60 liters ett 90 liters och snart min sista 60 liters kar. har ett 30 liters yngelkar åsså men det är inte igång hela tiden.
Jag tycker det är roligare med stora burkar än små [:-68]mindre jobb också.
#47 - 14 januari 2004 21:37
Gissa vem som skall få Rosas sista 60 l kar :-)
#48 - 14 januari 2004 21:40
Nää vem då :[:-27]
#49 - 14 januari 2004 22:57
Någon som har tips på hur man smittar sambon då? köpte ett 300l i slutet på förra året, sen var man ju fast och jag har ju köpt på mig ett par akvarium som bara väntar på att få komma igång =), 1 till 300l, 2 100l. Men måste ju få "lov" att sätta igång dom oxå!!
tips någon =)
#50 - 15 januari 2004 09:14
Det finns en tåt här på humormainia som heter "att fostra en akvarienörd" ... där finns det massor med mer eller mindre seriösa tips...
#51 - 15 januari 2004 09:22
Min sambo har försjunkit i sina kameror....det é som om ett objektiv har växt fast i nyllet på han. *s*
Han får hålla på med dem å fnula mé bilderna bäst han vill...mysse dia blir det ju !!
Jag håller på mé mina kar...å han envisas mé att lägga näsan i blöt !!
Har mysse att "ta igen" på han...sen han köpte sin senaste kamera för en cirkus 6000 lakan.....*spanar sig skelögd på diverse kar*.....
#52 - 15 januari 2004 09:37
"*asg* ni är sjukare än jag trodde, köpa 500l kar åt barnen när dom fyller år."
Det är väl inte sjukt!!..*protesterar vilt*
Mina barn.. och jag fick ett akvarium i julklapp. Sen att barnen blir bitna av akvariumnoja, med mer eller mindre hjälp, är väl inte fel. Har nu dessutom lovat att hålla ögonen öppna efter terrarium och nån snok åt 8-åringen. Heeelt sunda intressen...[:-27][:-57]
#53 - 15 januari 2004 17:28
Så där ja..Nu har vi hämtat Annas 65 l.. och köpt grus..
och *skäms* köpt ett Blackline 25 l. Det vaaar ju så gulligt!![:-92]
#54 - 15 januari 2004 17:51
ok!men än så länge så ligger ni i lä,jag har 49st igång idag,men bara ställningarna blir färdiga så så blir det ett ANTAL till.
#55 - 15 januari 2004 20:09
ja just det... man kan bygga ställningar... då räknas det nog bara som ett akvarium hela hyllan *s*

Om det blir husköp nån gång i framtiden kommer väl sambon och jag att slåss om vad källaren skall användas till - fast förresten - akvarier kan ju vara i HELA huset
#56 - 15 januari 2004 21:28
Det finns en gräns Morellen... jag behöver inte flera kar, jag behöver ett större hus!!! Sedan kan det bli flera kar :-)

Har faktiskt inte börjat sätta karen på höjden än... däremot har vi många förvaringsmöbler överallt...
- Visst måste vi väl behöva en byrå till Tobbe???
- Jo, om du tycker det så!
- Bra! Då köper jag den där byrån.... åsså ett 54 l kar att ha uppepå va???
- *pust och stön*
#57 - 16 januari 2004 16:21
Började för ca 1,5 års sendan. Me dett 300 liters. Fiskarna växte i samma takt som mitt intresse. Nu 1,5 år senare har jag ett 700 liter+ akvarium i pojkrummet. Fast i sin hobby, jadu det kan ma säga..
#58 - 18 januari 2004 20:06
Skulle köpa några nya fiskar idag, och jag och sambon gick till en ny akvarieaffär som vi inte varit i förut. Började prata med expediten, som var både trevlig och kunnig. Efter ett tag började hon dock bli litet tveksam, och såg nästan förskräckt ut. "De där fiskarna kan ni ju inte ha i samma akvarium, de passar inte alls ihop" sade hon. Sedan ändrade hon sig och skrattade: "Ni har rätt många akvarier, inte sant". Jo, just så är det... och jag känner ett mycket starkt sug efter fler... Allt tal här på zoopet om snäcklekare har fått mig att inse att sådana bara MÅSTE jag ha. Bara ett akvarium till... [:D]
#59 - 22 januari 2004 18:22
Jag och polarna skaffade ett 320 liters akvarium innan jul. Idag startade vi upp ett 60l yngelakvarium och troligen i helgen blir det ett 200l kar till mitt rum. Fiskar är en drog, iaf lika dyrt =)

MVH Markus
#60 - 5 februari 2004 13:40
Känner igen det där. Skaffade ett 250-liters malawikar för en månad sedan, i tisdags kom det upp ett 40 l yngelkar (det gick snabbt som attan för dem att leka) och när alvas brors flickvän säger att hon har en kompis som vill sälja ett 500-literskar "till kompispris", ja då kliar det i fingrarna må jag säga. KAn inte låta bli att kolla annonser och gå i zooaffärer. synd att man inte har lite mer pengar, för plats har vi gott om... Vi är intresserade båda två, fast det är nog mest jag (nils) som är sådär jättebiten, Alva har för mycket att göra i skolan...
Man borde kanske försöka låna föräldrarnas 100 liters sällskapskar också...hmmm..... fast de redan nu höjer varnande fingrar om "lägg inte ut för mycket pengar nu" blablabla.... Än så länge har vi inte lagt ut mer än 2000 eller nåt....bör kasnke tilläggas att vi båda är studenter...
#61 - 5 februari 2004 14:08
har skaffat ett 300 L. Sambon tror att det räcker med akvarier nu... "nu behöver du inte ett större" och jag håller med - i den här lägenheten får det inte plats mer nämligen. Men det verkar inte så taktiskt att redan nu tala om att man kan tänka sig åtminstonne ett femhundraliters i nästa bostad *s*
#62 - 5 februari 2004 15:15
Klart det får plats fler.
Går alltid bråka in ett extra kar nånstans :)
#63 - 5 februari 2004 17:03
Ursprungligen skickat av Patrik_Tq

Klart det får plats fler.

Går alltid bråka in ett extra kar nånstans :)

så sant... men då packar väl sambon och drar...
så jag håller låg profil för att behålla både mina kar och min karl...[:-125]
#64 - 5 februari 2004 17:06
Tja!
Jo ja började me ett litet 16 liters sen fick ja ett 70 sen ett 112 nu ett 330 liters fast ja har bara 330 litaren igång:)
Kan ju säha att mitt 330 liters fick ja fö 500 kr:)

Tobbe
#65 - 18 februari 2004 18:40
Nu har det hänt igen.... Man kan ju inte motstå fynd! [:-160
Dags att leta botemedel? ][:-27]
#66 - 18 februari 2004 19:15
I morgon kommer Rosa på besök, då kommer jag att få ett 60 l kar till... Men inte behöver jag nåt botemedel..... Är väl bara kar nr 13 som kommer in i vårt hus... har inte riktigt koll, men det blir nr 8 på nedervåningen i alla fall...
#67 - 18 februari 2004 19:17
Anna, 6 år, påstår att vi har 14.. med de tre som inte är klara än.. Jag tror inte att en 6-åring kan räkna rätt!! [:-12]

Annons