Det blev ett halvstort akvarium till...

#1 - 2 mars 2008 14:37
Jag har haft två små akvarier (60L resp 90L) i snart ett år. Nu har jag skaffat ett 180L också, jag är så nöjd, det är fantastiskt fint... Jag tänkte bara kolla lite med er vad ni tror om befolkningen i mina tre akvarier.

I 60L har jag just nu:

-ett (för stort) gäng Endlershanar. Tanken är att de ska få bo kvar, men jag hoppas att de håller sig till en hyfsat normal livslängd och inte hänger i flera år, för de är som sagt för många - ca 25 st, skulle jag tro. Svårräknade... :p

-2 kuhliålar. Jag skulle gärna vilja ha några till, så det blev 5-6 st totalt, skulle det funka i ett 60L? Åtminstone när Endlerspojkarna börjat minska lite i antal? De har flera små grottor och kryphål och täta växter och andra gömställen, och jag är helfascinerad av dem. De är så aktiva och roliga och påhittiga.

-En zebrasnigel, och ganska många andra småsnäckor som förökar sig. Jag tycker dom är söta och dom städar bra, så dom får gärna bo där.

I 90L har jag just nu:

-ett (för stort) gäng Endlershonor. Samma här, jag vill gärna ha dem kvar, men det vore fint om de kunde minska lite i antal. Jag tror de är mellan 30-35 st men jag är inte säker.

-10 st neontetror, som jag bara älskar, de sätter lite färg i det akvariet som blir väldigt guppyhona-grått annars...

-en ancistrus

-en zebrasnigel + de ofrånkomliga småsnäckorna som kryper runt och städar.

Och så, det nystartade 180L, som just nu bebos av:

-två corydoras som så fort akvariet är redo för fler invånare ska få sällskap. Tanken är ett litet stim på 10st.

-en ancistrus.

Den enda fisk jag är helt säker på att jag vill ha där är ett stim svarta fantomtetror, sen velar jag hit och dit mellan tusen olika arter... jag har fastnat för silvertippstetror, till exempel, och jag tycker vinkeltetror är superfina, men... ja, jag vet helt enkelt inte. Det ska vara små söta fiskar, inga stora maffiga saker. Jag har tänkt mig två stim tetror (varav ett då svarta fantomtetror) och så kanske en tredje grupp med någon annan sorts fisk som jag inte har en aning om vilken det ska vara... :confused: Idéer?
#2 - 2 mars 2008 14:44
Esja, får man fråga var du bor? Jag kanske kan befria dig från några guppys ;)

- edit, såg att det var halland. Rackarns... lite väl långt. Synd! [B)]
#3 - 3 mars 2008 07:31
Du kanske kan sätta ut en anons på endlers, och sälja av ett gäng. De är ju inte så överdrivet vanliga i affär, jag har letat efter dem och bara hittat några få som säljer (fast jag bor också fel).
#4 - 3 mars 2008 07:52
annatzk: Var har du letat då? Jag ser att du bor i Göteborg. Själv har jag sett dem i de flesta av butikerna med gott rykte. De kanske är ovanliga i de mindre butikerna, men jag åker bara till de med gott rykte så som Nol, Herkulesgatan och Kaggeledstorget.
#5 - 3 mars 2008 11:06
Jag själv är oxå på jakt efter nya Endler's, men verkar till att vara svårt att få tag på här i Trollhättan. Ingen efterfrågan fick jag veta på några ställen och i den affären jag fick de Endler's jag har, där ser inte fiskarna alltid så friska ut =(

Men det låter ju som att Endler's är lättare att få tag på i Göteborg och dit är det ju inte så långt (7 -8 mil). Kanske skulle ringa Herkules och höra med dem ;)
#6 - 3 mars 2008 17:47
ronjja skrev:
Jag själv är oxå på jakt efter nya Endler's, men verkar till att vara svårt att få tag på här i Trollhättan. Ingen efterfrågan fick jag veta på några ställen och i den affären jag fick de Endler's jag har, där ser inte fiskarna alltid så friska ut =(

Men det låter ju som att Endler's är lättare att få tag på i Göteborg och dit är det ju inte så långt (7 -8 mil). Kanske skulle ringa Herkules och höra med dem ;)

det finns hos nols ciklidhobby! lite närmare än göteborg!
jättebra affär med trevlig personal! :)

Annons