Det billiga växtakvariet.

#1 - 9 augusti 2009 17:43
Jag har extremt dålig budget men vill ändå starta ett akvarium som "sköter sig själv" och som är ljudlöst.

Tänkte på ett växtakvarium... men vet inte riktigt vad jag skall köpa. Har en tanke på att plocka någon fräck rot som jag hittar ute i naturen, och nån snygg sten. Sedan samla lite sand på en sandstrand.
Är detta genomförbart?
#2 - 9 augusti 2009 19:07
billigt växtakvarium - köp en påse med krukväxts/blomjord och täckbotten. täck sedan med ett lager grus/sand. placera karet ljust,halvljust (men inte för ljust eller för mörkt).

plantera mängder med växter så att det nästan täcker hela botten, fyll på sakta så att du inte rör upp botten. ha inget täcktglas eller lysrösramp låt växterna växa ovanför ytan. till detta passar ju Stängelväxter bra.

det som kostar här är jorden och växter (om man nu inte har det) likaså akvariumet kostar om man inte har det.

detta karet sköter sig själv, det du behöver göra är att ev rensa växterna och fylla på vattnet som avdunstar. har du fiskar får du ju ge dom mat såklart.

inredningen bestämmer du själv men ska du göra det måste du ha mycket växter i början. det är ljudlöst då man oftast inte använder pump (även om man kan ha om man vill där flödet är lågt). detta jag beskrev är ett jordakvarium/lowtech akvarium. ska det vara ett äkta lowtech så ska man inte ha pump.

jag har börjat med detta nu detta år och det är billigare än växtakvarium med co2, lysrör, näring men ger änåd frodiga och vackra växter. jag tycker det funkar jätte bra hos mig.

länk för vidare läsning
http://goto.glocalnet.net/obasko/akv/art/jordsv.htm
#3 - 9 augusti 2009 19:51
Hur är det om jag plockar nån sten/rot ute i naturen? Grus som jag plockar i naturen?
Bilagor:
#4 - 9 augusti 2009 19:59
om du får lov att ta så är det inga problem att hämta sten från ute till karet. och nedfallna grenar och gamla rötter tar jag alltid till karet. barrväxter ska du inte använda till karet och inte heller stenar med metaller eller annat konstigt inblandat. jag skrubbar och tvättar på stenar och rötter/grenar innan jag lägger i det. men en del kokar det också men det har inte jag gjort.
#5 - 9 augusti 2009 20:13
[QUOTE=Flaxss;1313111]om du får lov att ta så är det inga problem att hämta sten från ute till karet. och nedfallna grenar och gamla rötter tar jag alltid till karet. barrväxter ska du inte använda till karet och inte heller stenar med metaller eller annat konstigt inblandat. jag skrubbar och tvättar på stenar och rötter/grenar innan jag lägger i det. men en del kokar det också men det har inte jag gjort.[/QUOTE]
ok, hur är det med sand/grus?
#6 - 9 augusti 2009 20:21
[QUOTE=rezziq;1313113]ok, hur är det med sand/grus?[/QUOTE]
Nemas problemas, sköljd det innan bara!
#7 - 11 augusti 2009 11:41
[QUOTE=rezziq;1313109]Hur är det om jag plockar nån sten/rot ute i naturen? Grus som jag plockar i naturen?[/QUOTE]
rötter, grenar, kvistar från lövträd går bra , men barrträd kan vara skadliga tror jag

Annons