Det bedrövliga ordet kar...

#1 - 16 maj 2005 22:04
Akvarister! Vilket fint ord det är - akvarist. För att inte tala om ordet akvarium. När jag läser ordet akvarium ser jag fram för mig ett blåskimrande fönster där vackra fiskar svävar. Kristallklart vatten och ljus sand. Jag tänker att det är en stilig, spänstig och spännande människa som har ett akvarium. En person jag vill lära känna.

Nu är jag ganska nybliven akvarist och har jagat runt på alla hemsidor jag kan hitta efter det snyggaste akvariet. Det riktigt väldesignade superakvariet att bli inspirerad av. Jag har letat här och på Zoonen och upptäcker att många kallar inte sina akvarier för akvarium, utan de skriver om sina kar. Kar vilket bedrövligt ord. Jag ser framför mig en muggigt träskliknande balja med fisk kippande i ytan när jag läser ordet kar. Brunt vatten och en hemsk furusockel under. Fiskmatsburkar överallt och en sliten porslinskatt bredvid. Mina värsta farhågor bekräftades när jag surfade runt. Jag ser framför mig ägaren till ett blandat Tanga-kar med sina pilotformade brillor sittandes i en skabbig tvåfyrtio när han kliar sig i sin tyskläderbög-liknande mustasch. Frugan placerar sig och chipspåsen osmidigt i pasagerarsättet. De fyra ungarna med BigMacfläckar på pokemontröjorna bråkar i baksätet. Schäfern får samsas med den nyinköpta malen(som kommer att döpas till Gunnar) till akvariet i bakluckan. Vår man bakom ratten funderar på om Gunnar kommer att gilla korv stroganoff.
Svenska akademins ordbok skriver:

Akvarium
[color=red]BETYDELSE: [/color]samling av vattenbehållare med levande vattendjur o. -växter; lokal för dylik samling.

Kar
[color=red]BETYDELSE: [/color]stort, vanl. rundt laggkärl som
[color=red]BRUK: [/color](i sht förr)

[color=red]BETYDELSE: [/color]användes särsk. vid byk, bryggning, garv- ning, nedsaltning av köttvaror o. d.; äv. om vanl. långsträckt, avrundat kärl (urspr. laggkärl, numera vanl. av (emaljerad) plåt, porslin o. d.) l. inbyggd behållare vari man badar i sht varma bad; äv.
[color=red]BRUK: [/color](i sht i fackspr.)

[color=red]BETYDELSE: [/color]allmännare, om större behållare (för vätskor).

Så till alla er badankor som kallar era akvarier för kar - fy skäms. Er andra - väl mött!

För övrigt anser jag att kartago bör förstöras.

Ps Och det snyggaste akvariet hitills:
http://www.cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=2205&group=new
Ds
#2 - 16 maj 2005 22:31
Det ver ingen höjdare du kom me.Det där ser ut som ett tråkig kar.
#3 - 16 maj 2005 23:31
[QUOTE=enio]Det ver ingen höjdare du kom me.Det där ser ut som ett tråkig kar.[/QUOTE]

Lägg gärna ut länkar till andra snygga!
#4 - 17 maj 2005 00:10
Du har rätt att man bör använda ordet akvarium mer. Men det går så mycket fortare att skriva kar och man stavar inte lika lätt fel.

Det AKVARIUMET du visade är fint men långt ifrån det vackraste jag sett. Jag tycker att mina AKVARIUM är mycket finare. Finns att se på min zoon som jag har en länk till precis här nedan i vacker blå färg med små AKVARIUM runt texten.

Nu har jag tränat lite rättstavning med *fniss*
#5 - 17 maj 2005 02:01
ela mest slöhet för min del.
ibland blir de kar ibland akvarium.

och ett snyggt akvarium som jag ser det ska ha mycket växter och variernade.
aldrig varit mycke för lite/inga växter
#6 - 17 maj 2005 05:12
För min egen del, och jag kan tala för några fler, så använder jag [color=red]kar [/color][color=black]då jag skriver i forumet. Annars är det A[color=red]kvarium [/color]som gäller..[/color][color=black] När man skriver i forumet så vet ju de flesta, och även du har jag märkt ;) , vad som menas med ordet [/color][color=red]kar. [/color]

[color=black]Kanske skulle man kunna jämställa det med osv. bla, tex.......det är sällan man skriver ut dessa förkortningar i helhet utan det är just förkortningarna man använder sig av.. Nja, kanske en dålig jämförelse men jag tror nog att poängen går fram :) [/color]

Det var ett mycket fint kort du länkade till. Antar att det är ditt eget?! :)
#7 - 17 maj 2005 05:49
Tja, alla har ju rätt till en åsikt. Jag skriver kar lika ofta som akvarium och tänker fortsätta med det. Ser inget fult eller dåligt med det. Vad är ett akvarium? En glasbehållare som man kan fylla med vatten, fiskar och inredning. Alltså ett kar.

Finns de som skriver balja också, ordvalet är fritt.

Själv är jag stolt är mina kar!
:rolleyes:
#8 - 17 maj 2005 06:30
Jag använder också ordet kar nästan endast i forumet då det går fortare att skriva än akvarium. Samtidigt så använder jag ordet akvarium ganska ofta ändå. Men det handlar endast om slöhet i mitt fall, men jag kan nog hålla med om att det kan vara på sin plats att bevara svenskan.

Angående länken till akvariumet så måste jag som växtintresserad säga att det akvariet var för mycket stenöken för min smak. Ganska snyggt men inte min stil.
#9 - 17 maj 2005 06:50
[QUOTE=elinor]Det var ett mycket fint kort du länkade till. Antar att det är ditt eget?! :)[/QUOTE]

Nej tyvärr inte mitt. Hittade bilden när jag letat runt i olika forum. Tycker att killen lyckats med det som är svårast, en komposition. Efter som jag är fotograf och uppfostrad med Gyllene Regeln blev jag lite extra förtjust. Att han sen fått till snygga skuggor och försökt efterlikna vattnets färg är extra coolt. Ambitiös snubbe helt enkelt, tydligen fyra oilka sorters sprayfärg på svart plexi för att få till toningen.
http://www.pbase.com/johnlabbe/image/42609109

Jag har bara ett tråkigt sällskapsakvarium hemma just nu som inte inspirerar någon. Antingen slutar jag med akvarium eller så gör jag som alla andra och börjar med ciklider och mixa räkmix (läs: nytt akvarium just beställt från pwss som har bra pris på små juwel just nu). Har gammal ekparkett hemma som antagligen inte tål någon vikt, alltså ska jag försöka vara kreativ med ett litet akvarium....
#10 - 17 maj 2005 07:15
jlj

Du skriver:
"Brunt vatten och en hemsk furusockel under. Fiskmatsburkar överallt och en sliten porslinskatt bredvid"

Och vem är du att döma? Bruntvatten (svartvatten) är det många som har, furusockel, vad är det för fel på det? Nog snyggare än min hemmagjorda variant. Fiskmatsburkar och gödning och slangar och sand osv osv har JAG överallt i mitt kontor där akvariet står. Porslinskatt har jag inte, däremot en riktig.

Men det är klart, nu är inte mitt akvarie blåskimrande med svävande fiskar. Jag har växter och åter växter och tittar man noga kan man se en o annan mal och några guramisar.

Håll inte på.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 maj 2005 07:32
Tycker att akvariet i länken ovan är mycket snyggt och har ett fantastiskt ljusspel. Dock inte så snyggt att pumpen syns.

Vad gäller akvarium, kar, balja etc. - så säger jag bara att - "kärt barn har många namn":D
#12 - 17 maj 2005 07:41
[QUOTE=Marie J]Du har rätt att man bör använda ordet akvarium mer. Men det går så mycket fortare att skriva kar och man stavar inte lika lätt fel.

Det AKVARIUMET du visade[/QUOTE]
Faktum är att det i bestämd form bara heter akvariet, så bara där sparar du in två bokstäver jämfört med "akvariumet". ;)

Ett akvarium, två akvarier, det akvariet, de akvarierna, allt enligt Svenska Akademien. :)
#13 - 17 maj 2005 07:49
Det kanske är rätt men det låter helfel i mina öron. Bättre låter;
ett akvarium, flera akvarium, det akvariumet, dom akvariumerna

Eller lättast;
ett kar, flera kar, det karet, dom karen.*fniss*
#14 - 17 maj 2005 07:54
Jlj:
För övrigt vill jag också säga att det finns lika många visioner och bilder av hur ett akvarium/kar/burk/balja ska se ut som det finns akvarister. En killiakvarist har oftast mängder med små glasburkar (<20 liter) med massor av torv och mossa. En malakvarist kanske har ett strömt akvarium med bara stenar och en helsickes bra fart på vattnet. En diskusakvarist har ett stort kar med stora rötter och humusfärgat svartvatten. En växtakvarist har ett kar med en mångfacetterad flora och koldioxidbubbel. Etc, osv.

Det finns som synes en mängd olika inriktningar på hobbyn och det är ju precis det som gör den så spännande. Finns alltid nån del man inte provat på.

Så att som nybörjare i hobbyn sticka ut hakan och värdera akvaristen och hans/hennes person baserat på hur dennes akvarium ser ut, det är väl mindre bra. *understatement*
#15 - 17 maj 2005 08:50
[QUOTE=Hasse H]Jlj: Så att som nybörjare i hobbyn sticka ut hakan och värdera akvaristen och hans/hennes person baserat på hur dennes akvarium ser ut, det är väl mindre bra. *understatement*[/QUOTE]

Hasse. Du har givetvis rätt. Jag är ett yngel bland er rovmalar här på Zoopet. Har knappt ens synliga skäggtömmar att skryta med. Sen hoppas jag att de flesta inser att mitt inlägg var lite skämtsamt.

Var för övrigt och kollade i en akvariebutik på killiodling. Märkligt med årstidsfiskar.
#16 - 17 maj 2005 08:52
[QUOTE=jlj]
Efter som jag är fotograf och uppfostrad med Gyllene Regeln blev jag lite extra förtjust. [/QUOTE]

Gyllene regeln är "Gör mot andra såsom du vill att de ska göra mot dig".

Gyllene snittet däremot....

Det är iofs bra att blivit uppfostrad med Gyllne regeln, men det har ju inte så mycket med fotografering att göra.
#17 - 17 maj 2005 08:54
Jlj:

:D Förstod att det var med glimten i ögat som du skrev ditt inlägg. Men eftersom du inte hade stoppat in nån ;) så... :)

För övrigt så är vi alla olika skumma fiskar, en del fulare än andra, som simmar i detta gigantiska sällskapskar som kallas Zoopet. ;) :p
#18 - 17 maj 2005 08:56
[QUOTE=mohlin][QUOTE=jlj]
Det är iofs bra att blivit uppfostrad med Gyllne regeln, men det har ju inte så mycket med fotografering att göra.[/QUOTE]

Hehe Freudian slip. Sorry Mohlin, du har helt rätt såklart.
#19 - 17 maj 2005 09:16
[QUOTE=mohlin]Gyllene regeln är "Gör mot andra såsom du vill att de ska göra mot dig".[/QUOTE]
Den gyllene regeln har ju numera blivit lite upphottad till en platinaregel, som lyder "Var mot andra som dom vill bli behandlade". En viss skillnad mot att behandla alla som man själv vill bli behandlad. Den gyllene regeln innebär ju en viss risk för kulturkrockar om man säger så...

Exempelvis om du som infödd svensk står och pratar med en infödd mellanöstrier på 1,5 meters håll (typ normalt avstånd i Sverige) så kommer mellanöstriern troligen bli förolämpad, eller lite putt, och tro att du inte gillar honom. Om du däremot ställer dej bra mycket närmre så kommer det kännas normalt för honom. Typ.

ObAkvaristik: ge vatten med lågt pH till sydamerikaner och vatten med högt pH till rift-afrikaner... ;)
#20 - 17 maj 2005 09:21
[QUOTE=Marie J]Det kanske är rätt men det låter helfel i mina öron. Bättre låter;
ett akvarium, flera akvarium, det akvariumet, dom akvariumerna[/quote]
Som lingvist så tycker jag förstås att du får säga precis som du vill så länge du blir förstådd. Jag ville mer peka på ett lite kortare, och enligt språkexpertisen mer korrekt, alternativ. :)

Jag tycker också att formen "akvarium" känns helt okej även i plural.

Eller lättast;

:)
#21 - 17 maj 2005 10:33
Vad är det för fel med att döpa en mal till "gunnar"?
Dom enda fiskar jag har som är namngivna är två pakistanier som har dom passande namnen "sonny" och "stoffe" men det är bara för att dom är svårartat ljusskygga ligger och trycker hela dan och kryper fram på natten, klart kriminella fiskar! :)
#22 - 17 maj 2005 10:42
Jolon. Jag har två namngivna ancistrus malar, varianten med spröt över hela huvudet (antar att det innebär att det är två hanar). De heter Anna och Ullin efter en praktikant jag hade på jobbet. Den extremt tonårstrotsiga praktikanten domderade fett med mig och min kollega och mitt klena svar blev att de skäggiga malarna fick bära hennes namn.
#23 - 17 maj 2005 10:57
Klart snyggaste riftlakeburken jag sett på länge. Dåligt ljussatt bakgrund bara, men det är ju mest en fototeknisk grej. Tyvärr förlorar den lite i djup för att bakgrunden är så taffligt gjord. Hade behövts en ljussatt filtmatta några dm bakom för att skapa känslan av en bit natur istället för en vägg. Likaså kunde personen valt ett lite lägre perspektiv så man även sett vattenytan, som jag gissar är hårfönad. Visserligen ser man spelet på bottnen, men man hade även kunnat få med ytan.
#24 - 17 maj 2005 11:04
Defdac. Hur hade du ljussatt bakgrunden? Har nog aldrig sett ljussatt filtmatta, har du någon sådan länk? Tror du att hårfönen är bara vid foto tillfället? Han skriver själv att han jobbar med någon form av jalousie.

Förövrigt tycker jag att många som fotograferar sina akvarier glömmer helheten. de borde ta några steg bakåt och visa hur akvariet fungerar i rummet.
#25 - 17 maj 2005 11:12
[QUOTE=jolon]Vad är det för fel med att döpa en mal till "gunnar"?
Dom enda fiskar jag har som är namngivna är två pakistanier som har dom passande namnen "sonny" och "stoffe" men det är bara för att dom är svårartat ljusskygga ligger och trycker hela dan och kryper fram på natten, klart kriminella fiskar! :)[/QUOTE]

Kanske borde jag komma på passande namn till mina pakistanbotior också.
#26 - 17 maj 2005 12:11
[QUOTE=Marie J]Eller lättast;
ett kar, flera kar, det karet, dom karen.*fniss*[/QUOTE]

hahaha ser ut som bra lättförstådd svenska :D
#27 - 1 juni 2005 14:30
platinaregel? va fan? jaja ska tänka på det när jag besöker deras hemländer nån gång... :)
#28 - 1 juni 2005 15:03
säger hela tiden: Kar...det låter lite små mobbat och säga Akvarium hela tiden ;)
#29 - 1 juni 2005 18:18
beror ju helt klart på vem man pratar med är det mina kompisar som knappt vet vad en guppy är så säger jag akvarium för annars fattar de inte men är det någon som själv har ett "kar" så varierar det lite
#30 - 10 april 2008 20:03
Marie J skrev:
Det kanske är rätt men det låter helfel i mina öron. Bättre låter;

ett akvarium, flera akvarium, det akvariumet, dom akvariumerna

Eller lättast;

de akvariumen *fniss*
#31 - 10 april 2008 20:14
jamen jag använder ju mina akvarium till att salta kött i ;)
#32 - 10 april 2008 20:19
Oj, det var en gammal tråd du hittat Tutankhamon :) Men sen å andra sidan är ju Tutankhamon oxå vääldigt gammal :p
#33 - 10 april 2008 20:22
Väl rutet!
Jag föreslår härmed att vi inte använder ordet "kar", som ju är missvisande, utan istället det korrekta svenska ordet för en avlång vattenbehållare: TRÅG!

F.ö. är detta snyggaste tråget hitintills:
http://www.3reef.com/fish/sitepics/cpfarm.jpg
#34 - 10 april 2008 20:22
ett kar, flera kar.
en burk, flera burkar.

perfekt akvarieslang :)

//C
#35 - 10 april 2008 20:24
Gjorde inte ont att titta på det.

Akvarieslang användes till byte utav vatten eller möjligen till filter. Kunde inte låta bli. Dålig humor men min humor
#36 - 10 april 2008 20:32
dinajel skrev:
Den gyllene regeln har ju numera blivit lite upphottad till en platinaregel, som lyder "Var mot andra som dom vill bli behandlade". En viss skillnad mot att behandla alla som man själv vill bli behandlad. Den gyllene regeln innebär ju en viss risk för kulturkrockar om man säger så...

Exempelvis om du som infödd svensk står och pratar med en infödd mellanöstrier på 1,5 meters håll (typ normalt avstånd i Sverige) så kommer mellanöstriern troligen bli förolämpad, eller lite putt, och tro att du inte gillar honom. Om du däremot ställer dej bra mycket närmre så kommer det kännas normalt för honom. Typ.

ObAkvaristik: ge vatten med lågt pH till sydamerikaner och vatten med högt pH till rift-afrikaner... ;)

Så länge man är i Sverige gör man på svenskt vis.
#37 - 10 april 2008 20:44
Men ett tråg är ju såna här jue hmmm
#38 - 10 april 2008 21:02
En balja kan också gå an.
#39 - 10 april 2008 22:12
Nej nope nähä. Är ju ett runt tråg. Ena balja är mindre ca70L max. Så är det helt enkelt bara. Så skönt att alltid ha rätt. För det har jag ju. Eller, jo självklart har jag det.
#40 - 10 april 2008 22:37
Växtakvarier måste f.ö. självklart refereras till som "blomvaser".
#41 - 11 april 2008 03:20
För övrigt anser jag att Cato var på rätt spår.

#42 - 11 april 2008 05:36
Oj, här har man rotat djupt i trådarna. :D Om man nu skulle kalla det första inläggets AKVARIUM ;) snyggt... nja, personligen tycker jag det är skitfult med blå bakgrund. Ser helt onaturligt ut. Dessutom så tycker jag att skuggorna av fiskarna heller inte är verkliga. Snyggaste akvarium... nja. Men resterande innehåll i det AKVARIET är ju helt ok. Gisses.. jobbigt att inte skriva kar/burk. :D

//Camilla
#43 - 11 april 2008 06:03
Inte nog med att både kar, balja och burk är lättare att skriva för att dom innehåller färre bokstäver, så ligger dom av någon anledning bättre placerade på tangentbordet än akvarium... latheten stiger i höjden här.
Dessutom låter det så förfärligt pompöst med akvarium... det är ju ändå "bara" en hög med ihoplimmade glasbitar.
#44 - 11 april 2008 06:26
Aj aj, inte hög. Utskurna glasskivor monterade med silikon till att efterlikna formen av en kub eller rätblock ;)

//C
#45 - 11 april 2008 06:50
..eller någon annan av alla dessa former akvarier förekommer i.
Huvudsaken är att glaslådan bara är en behållare, det är innehållet som är det viktiga..
#46 - 11 april 2008 07:04
Trollsvans skrev:
Dessutom låter det så förfärligt pompöst med akvarium...

Håller med! Det, tillsammans med lathet, är den främsta anledningen till att jag använder ordet "kar".

Kul gammal tråd som letades upp ur gömmorna, den har gått mig helt förbi tidigare.. :)
#47 - 11 april 2008 07:58
Ahh, inte balja, kar eller tank, nya namnet är alltså fesklådda..
#48 - 11 april 2008 08:00
Passar ju oss västkustingar rätt bra rent dialektalt så klart.
Fast jag har ju ingen direkt göteborgska i min dialektsoppa... bryter ju mer på norrländska (även om jag aldrig varit norr om Sälen, haha).
#49 - 11 april 2008 12:58
Gaffel: Du är min nya hjälte, jag ska alltid kalla mina baljor/kar/akvarium/tråg/tillbringare för fesklådda. :D :D :D
#50 - 11 april 2008 13:15
Nina82 skrev:
Oj, det var en gammal tråd du hittat Tutankhamon :) Men sen å andra sidan är ju Tutankhamon oxå vääldigt gammal :p

Jag återuppstår och hämnas på den där Howard Carter som störde min tretusenåriga sömn! :D :p

Förlåt jag sökte på "svartvatten" och "sand" så kom detta upp :D

Annons