Akvarister! Vilket fint ord det är - akvarist. För att inte tala om ordet akvarium. När jag läser ordet akvarium ser jag fram för mig ett blåskimrande fönster där vackra fiskar svävar. Kristallklart vatten och ljus sand. Jag tänker att det är en stilig, spänstig och spännande människa som har ett akvarium. En person jag vill lära känna.
Nu är jag ganska nybliven akvarist och har jagat runt på alla hemsidor jag kan hitta efter det snyggaste akvariet. Det riktigt väldesignade superakvariet att bli inspirerad av. Jag har letat här och på Zoonen och upptäcker att många kallar inte sina akvarier för akvarium, utan de skriver om sina kar. Kar vilket bedrövligt ord. Jag ser framför mig en muggigt träskliknande balja med fisk kippande i ytan när jag läser ordet kar. Brunt vatten och en hemsk furusockel under. Fiskmatsburkar överallt och en sliten porslinskatt bredvid. Mina värsta farhågor bekräftades när jag surfade runt. Jag ser framför mig ägaren till ett blandat Tanga-kar med sina pilotformade brillor sittandes i en skabbig tvåfyrtio när han kliar sig i sin tyskläderbög-liknande mustasch. Frugan placerar sig och chipspåsen osmidigt i pasagerarsättet. De fyra ungarna med BigMacfläckar på pokemontröjorna bråkar i baksätet. Schäfern får samsas med den nyinköpta malen(som kommer att döpas till Gunnar) till akvariet i bakluckan. Vår man bakom ratten funderar på om Gunnar kommer att gilla korv stroganoff.
Svenska akademins ordbok skriver:
Akvarium
[color=red]BETYDELSE: [/color]samling av vattenbehållare med levande vattendjur o. -växter; lokal för dylik samling.
Kar
[color=red]BETYDELSE: [/color]stort, vanl. rundt laggkärl som
[color=red]BRUK: [/color](i sht förr)
[color=red]BETYDELSE: [/color]användes särsk. vid byk, bryggning, garv- ning, nedsaltning av köttvaror o. d.; äv. om vanl. långsträckt, avrundat kärl (urspr. laggkärl, numera vanl. av (emaljerad) plåt, porslin o. d.) l. inbyggd behållare vari man badar i sht varma bad; äv.
[color=red]BRUK: [/color](i sht i fackspr.)
[color=red]BETYDELSE: [/color]allmännare, om större behållare (för vätskor).
Så till alla er badankor som kallar era akvarier för kar - fy skäms. Er andra - väl mött!
För övrigt anser jag att kartago bör förstöras.
Ps Och det snyggaste akvariet hitills:
http://www.cichlid-forum.com/tanks/displaytank.php?tank=2205&group=new
Ds