Det bästa ytter filtret til ett 240?

#1 - 9 maj 2006 06:35
hej!

har efter en del problems med mitt kar, tagit beslut om att köra ett ytterfilter som komplement till mitt innerfilter... men, vad skall jag ta? jag har känsliga viktorior så det bör vara ett kalas bra filter! och hur bör jag "inreda" ytterfiltret för bästa rening och biologisk nedbrytning och skapande av riktigtbra bakterier som klara att bryta ner de stygga bakterierna,
har ingen kunskap alls om ytter filter, har läst en del trådar men det blir rörigt..

Någon som har ideer om detta?

dela gärna med er

tack!

//decimus;)
#2 - 9 maj 2006 07:24
eheim 2213/2215 kanske kan va nåt.

2213 3l filtervolyn 440L/H upp till 250 liter 600kr
2215 4L filtervolum 660L/H upp till 315 liter 850kr
#3 - 9 maj 2006 07:50
jag gissar att du varit på Herkules zoo ngn gång. tycker dome billiga där,... vad tror du..
vad tror du om eheim prof? med kranar odylikt? e det bra för mitt problem som du väl känner till.. *ler* har slått ett öga på fx5:an med men ja.. jag vet inte.. va e det bästa alternativet.. pengar e inte vikigt, utan att det viktiga är att mina fiskar har det bästa..

//decimus

(förövrigt mår de bättre sen jag blandade det tunnare gruse med det lite större bättre bytte vatten efter det och sedan körde i nitrivec och de simmar mkt bättre nu.. men att få bort blekheten tar la ett tag förståss.. )
#4 - 9 maj 2006 07:56
fx5:an till 240 liter är mycke overkill.
den beräknas pumpa 2300L/H med filtermaterial.

har du möjlighet att åka till herkules har ju dom fluval404 för 895kr, pumpar iofs 1000L/H men finns ju strilrör för sånt.

eheim pro är väl bra men dyra.
1200 för en med 3liter filtervolym på pwss.

dubbelkranar finns ju att köpa lösa om man vill ha sånt.

ps, bor typ 120m från herkules zoo så har varit där mer än någon gång ;)

http://www.herkuleszoo.se/akvaristik.html#Pumpar
#5 - 9 maj 2006 08:28
fluval 404. e det ett bra märke, eller ja e det ett bra filter, någorlunda tyst och så? men om man har det pluss då det inner filtrett man har med akvariet behöver man syrepumpen då?? tror det är den nämligen som har gjort så att mina växter ruttnade..

om det ej ingår filter material, vad bör man fylla det med då för bästa filtrering.?

tack raven för dina råd och expertis..!

man vet alldrig vi kanske ses på nån auktion som gcg håller i höst?

mvh
decimus
#6 - 9 maj 2006 08:44
Varför inte ett Tetratec, har själv ett EX700 och är mycket nöjd, allt du behöver följer med till ett bra pris.

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=3535

Syrepump behöver du inte om du har bra ytrörelse oavsett om du har inner eller ytterfilter.
#7 - 9 maj 2006 08:44
Syrepump behövs överhuvudtaget inte i ett akvarium, om man har bra ytrörelse. Jag körde en Rena xP3 till mitt 250l kar och jag tyckte den var perfekt till det karet, den är iofs dyrare än de filter som Raven nämnde men om jag har förstått saken rätt så är Rena filtret lättare att jobba med :)
#8 - 9 maj 2006 09:01
Som sagt (mitt tilläg kom i samma sekund som ditt inlägg Opus)

Syrepumpen är numera bortplockad, annat var det då man skaffade sina första akvarium på 70 talet. Då fick man höra i affären att klart du måste ha syrepump som surrar och brummar så det hörs i hela huset.

Gud bevare mig för dessa apparater, men dom kanske är tystare nuförtiden.
#9 - 9 maj 2006 09:22
så jag kan ta bort pump helvetet..(det låter så..)

men ok.. Rena, Fluval eller tetratec, vilken tror ni jag får minst problem med och är bäst för mina fiskar, vilken är lättast att få fram reservdelar på och villket är lättast att rengöra?

//decimus
#10 - 9 maj 2006 10:13
Jag har bara haft mitt Tetrateck i 2 månader men är som sagt helnöjd med utförandet på det, kranar för att stänga och reglera flödet och enkelt att plocka bort filtret vid rengöring i och med snabbkoppling till slangarna och detta utan vattenspill. Inbygd pump för att få igång filtret och bli av med luften.

Det bifogade filtermaterialet ligger i korgar, makaroner, biobollar, filtermatta och överst kolfilter.

Jag har däremot bytt ut det bifogade kolfiltret mot filtermatta skuren i tärningar i den översta korgen men du kan nog andvända filtervadd eller inget alls där om du vill, nackdelen med vadden är ju att den blir tät.

Kvaliten verkar bra men hur länge det håller vet man ej, reservdelar borde gå att få tag på hos dom som säljer vilket i och för sig inte verkar vara så många men hur ofta behövs reservdelar ?.

Dom övriga kan jag ej utala mig om men jag skulle tro att dom är ganska likvärdiga.

Det är ju trots allt en ganska enkel teknik och det är ju ingen hemmansafär så om dom håller några år får man väl vara nöjd desutom är det väl oftast 2 års garanti och ska det dummas brukar det göra det ganska fort.

Så köp du det du tycker vara vettigast och passar din ekonomi bäst.
Du kan ju även söka här på forumet det finns nog många trådar i ämnet och olika synpunkter på respektive fabrikat.

Men skulle du välja Tetratec så tror jag du skulle ta det största till ditt akvarium, bättre stort än för litet och flödet går ju att reglera.
#11 - 9 maj 2006 10:26
albjohn: ok, jag tycker det verkar vara ett bra filter jag över väger det faktiskt.. =) men vad tycker du om vattenkvaliten efter du började med det? hur stor är din filter volym på 700:an , jag över väger att ta 1200:an nämligen.. bra att får lite cirkulation på karet med =)
#12 - 9 maj 2006 10:27
Tetratec EX 1200 ser helt klart interessant ut. Jag tycker om Tetratec innerfilter, så varför skulle inte ytterfiltren också vara bra? ;)

Bra pris om det följer med filtermedia
#13 - 9 maj 2006 10:51
Ni kan ju titta på
http://www.tetra.de/index.cfm?uuid=B7DE77163923488DB81A71EAC9BC5CAF&o_lang_id=2
Där finns tom en liten film om instalationen klicka på bilden av filtret till höger på sidan.

Filtervolymen är enl instruktionsboken
EX600 5,7L
EX700 6,6L
EX1200 12L

På frågan om vattenkvaliten så nog är det bra, kristallklart och det bilogiska verkar funka bra, nitriten har då försvunnit i alla fall, men det torde det göra med dom flesta inkörda filter.

OBS garantin är tydligen 3 år
#15 - 18 maj 2006 03:48
du kan åka till Hornbach på hisingen och kolla med. Dom har Tetratech och JBL bla.
#16 - 18 maj 2006 05:00
Mitt EX1200 ligger på posten och väntar på mig, ska bli kul och se hur det fungerar med ytterfilter.. aldrig haft ett förut.. :)
#17 - 18 maj 2006 06:27
Hej i ett 240L akvarium skulle jag ha två st. Ehiem 2213 3l filtervolyn 440L/H upp till 250 liter 6l filtervolym blir utmärkt samt att man växelvis kan rengöra filtren :) man blir aldrig utan nyttobakterierna:D
#18 - 18 maj 2006 14:40
ok... men hur placerar man dom då.. ett som ligger mer på botten å rör runt det vattnet och ett på ytan som rör runt där uppe?
#19 - 18 maj 2006 16:37
Två strilrör! Ett på bakre långsidan och ett på en av kortsidorna exempelvis!
#20 - 18 maj 2006 16:54
2213 pumpar rätt lite vatten så kanske är bättre att hoppa över strilrör.

440L/H utan filtermaterial.
#21 - 18 maj 2006 18:27
Det kan du ha rätt i Raven:)
#22 - 21 maj 2006 14:10
404 låter mycket!! Men det går att ordna till med lite ljuddämpande skum. Är mycket nöjjd med min. Jag har 200liters
#23 - 21 maj 2006 15:22
[QUOTE=Math]404 låter mycket!! Men det går att ordna till med lite ljuddämpande skum. Är mycket nöjjd med min. Jag har 200liters[/QUOTE]

Låter mycket????

Jag kör med den gamla modellen av 303:an, knäpptyst.
Morsan kör med nya 202:an, knäpptyst.
Har en polare som kör 404:an, knäpptyst.

Kanske har du luft i systemet, då har dom en tendens att låta lite?

decimus:
Tipsar oxå att du rullar ut till hornbach och kollar in utbudet där, dom har rätt många fabrikat att välja mellan.

Annons