Det är snett!

#1 - 29 oktober 2007 09:17
Fyllde på med vatten igår på mitt 120 l kar. Och nu när jag jämför med glaset ovanpå så ser jag att framrutan är som en båge, typ välvd. Det är väl ungefär 5-10 mm utåt. Kan det spricka? Jag har läst att det kan vara snett åt ett håll? Jag har inte mätt baksidans sne-het men den är väl troligen också sne. Vad ska jag göra?
#2 - 29 oktober 2007 14:00
Vill du vara säker så bör du tömma akvariumet och sätta i en avlastare eller lämna in det till glasmästaren.
#3 - 29 oktober 2007 14:07
Om nu inte karet är ett panoramakar, byggt med frontglaset i en båge från början så ska det inte bågna så mycket som du beskriver.
Töm karet för säkerhets skull och kolla om problemet är kvar, och är det borta då så är det nog läge för någon åtgärd.
#4 - 29 oktober 2007 15:06
Mm.., tack för tips. Mätte nu, det står ut precis 5 mm, är det normalt att det står ut lite?
Har som tur inte hunnit lägga i fiskar än.
#5 - 29 oktober 2007 15:18
Jag vet ärligt talat inte vad du bör göra, men skulle tro att 5 mm är ingen större fara.
Jag har helglaskar själv, men det går stag tvärsöver karet på dessa och har därför inte råkat ut för detta problem. På mina mindre kar är det alu-ram så då är problemet löst därigenom. Låter som ett helglaskar du har?
#6 - 30 oktober 2007 09:04
japp, om vi tänker på samma sak. det är en list utanför bara, som knappast gör det stabilare. Jag bad pappa kolla på det, så nu har jag tömt o så. Tack för hjälp!

Annons