Det är lite tomt ...

#1 - 14 november 2009 10:03
Har ett 150l som varit igång sedan slutet av juli ungefär.
Nuvarande fiskbesättning:
1 par Fjärilsciklider
7 Panda-pansarmalar
4 Otocinclus (Ska skaffa fler, eftersom 4 har dött)
6 halvvuxna guppys

Det är väldigt tomt, men jag har ingen aning om vad för något jag ska skaffa! Tetror är ganska uteslutet, eftersom jag vill ha så lite rom- och yngeltjuvar som möjligt, om fjärilscikliderna nu skulle få för sig att någon gång inte äta upp rommen själv ;)

Funderar på ytterligare ett par av någon dvärgciklid, men är inte säker.

Kan ju tilläggas att jag villa ha Syd- eller Centralamerikanska fiskar.
#2 - 14 november 2009 10:29
Varför inte ett gäng bilbukar? De är iofs tetror men håller sig i de övre regionerna och det är tveksamt att de tar sig neråt i karet för att röva yngel...
#3 - 14 november 2009 10:37
Hm ... ett bra förslag men personligen är jag inte särskilt förjust i bilbukar ;) Tycker de ser ganska groteska ut, men som sagt, ett bra förslag och du satte igång tankeverksamheten :D
#4 - 14 november 2009 11:22
Är ganska sugen på Nyckelhålsciklider men de blir ju så stora (15 cm). Och skulle det funka med fjärilscikliderna? Usch jag vet inte ...
#5 - 14 november 2009 13:33
Vimsa skrev:
Är ganska sugen på Nyckelhålsciklider men de blir ju så stora (15 cm). Och skulle det funka med fjärilscikliderna? Usch jag vet inte ...

Nyckelhålscikliderna borde kunna fungera med Fjärilscikliderna. Även kakaduaciklider, sedan finns det ju både Gula och Blå Fjärilar.....det finns lite att välja på......men var det nån särskilld art , förutom Nyckelhålen, du hade i åtanke??
#6 - 15 november 2009 12:49
Inte direkt, men har funderat rätt mycket på Kakaduaciklider. Men samtidigt vill jag verkligen försöka få yngel på Fjärilscikliderna. Vill ha något som "fyller upp" men som ändå inte är rom- och yngeltjuvar. Omöjlig önskan va?
#7 - 15 november 2009 22:49
Vimsa skrev:
Inte direkt, men har funderat rätt mycket på Kakaduaciklider. Men samtidigt vill jag verkligen försöka få yngel på Fjärilscikliderna. Vill ha något som "fyller upp" men som ändå inte är rom- och yngeltjuvar. Omöjlig önskan va?

Tja, ska du ha fiskar som inte är rom eller yngeltjuvar...så kan det nog bli väldigt svårt;)Lite svinn måste man tyvärr räkna med...
#8 - 16 november 2009 18:21
ciklidtok skrev:
Tja, ska du ha fiskar som inte är rom eller yngeltjuvar...så kan det nog bli väldigt svårt;)Lite svinn måste man tyvärr räkna med...

Hehe, jo det förstår jag. Tänkte bara så att jag inte skaffar några som är lika förtjusta i rom/yngel som glupska tetror och skäggmunsmalar med pansarskinn ... ;) Men jag har faktiskt funderat på Kakaduaciklider, men är osäker på om de skulla börja mobba Fjärilscikliderna eller tvärt om. Har ju en härlig grotta i roten i akvariet som de säkert skulle gilla, men ändå ... :confused:
#9 - 16 november 2009 18:32
Vimsa skrev:
Hehe, jo det förstår jag. Tänkte bara så att jag inte skaffar några som är lika förtjusta i rom/yngel som glupska tetror och skäggmunsmalar med pansarskinn ... ;) Men jag har faktiskt funderat på Kakaduaciklider, men är osäker på om de skulla börja mobba Fjärilscikliderna eller tvärt om. Har ju en härlig grotta i roten i akvariet som de säkert skulle gilla, men ändå ... :confused:

jag tror det skulle fungera alleles utmärkt med kakaduan...men är du osäker, så se till att det finns fler grotter och mycket växter...då låter de nog varandra vara ifred.:)
#10 - 16 december 2009 15:54
Nä nu måste jag ta och rycka upp mig! Fiskbeståndet blir bara tunnare och tunnare känns det som. Nu går följande i karet:

1 Blå fjärilsciklid (Hane, honan dog)
4 Ottocinclus (4 har dött)
6 Panda-pansarmal (2 har dött)
6 Guppy (Egenuppfödda)

Vill eventuellt ha:
Bågfensciklid
Kakaduaciklid

Ska se om jag kan få tag på en ny fjärilsciklidshona, samt fler ottocinclusar.
#11 - 16 december 2009 16:04
Jag slår ett slag för nyckelhålsciklid igen. Vet att jag har rekomenderat den innan men trägen vinner;).

Själv har jag ett par nyckelhål tillsammans med bla. 6fjärilsciklider och 3ap.agazissi. Funkar fint trots storleksskildnaden. Nyckelhålen lekte förra helgen och romen har precis kläckts:). Trots att de är lite agressivare nu så är det inga bekymmer med de övriga fiskarna.
#12 - 16 december 2009 16:50
Låter spännande. Och jag är mer och mer inne på dem. Hur många rekommenderar du? Och är det lätt att se skillnad på könen?
#13 - 16 december 2009 16:58
Dorsigera-cikliderna är ju riktigt fina, dom har ju minimala munnar så dom kanske inte norpar så mycket yngel?
#14 - 16 december 2009 17:04
Kollade in artbeskrivningen för Dorsigera, men de verkade ganska svåra med vattenkvalitén. Kan ju skärpa mig och börja med regelbunda vattenbyten, men har ingen koll på några egentliga vattanvärden, eftersom jag inte litar på stickor och tycker dropptest är för dyrt. Har du Dorisgera Markus? Eller i alla fall någon erfarenhet av dem? Förutom känsligheten verkar de ju annars väldigt fina och bra. Dock lite tveksam till hur många månader det skulle ta för Djurmagazinet i Piteå att få in dem ... Men det verkar ju vara värt det. Om jag nu inte bestämmer mig för Nyckehålsciklider i alla fall. De verkar ju gå ihop med Fjärilsciklider utan några problem, iaf. Bolivianska (Som verkar vanligast), men de är ju nästan likadana. Usch, nu blev jag tveksam, och fick ett släng av beslutsångest :D
#15 - 17 december 2009 08:42
När nyckelhålen kommer upp lite i ålder så är hanen oftast lite större än honan. Hanen får också lite längre, mer utdragna fenor. Annars är de ganska lika i teckning och utseende.

Om du köper unga individer så kan du kanske köpa 4-5 stycken och låta dem para ut. När de ha gjort det så skulle jag nog bara behålla ett par i din storlek på akvarium.

Köper du lite större exemplar så är det nog inga problem att plocka ut ett par.
#16 - 18 december 2009 09:57
Hm ... Har fått ett släng av beslutsångest :p Men det blir antagligen Nyckehål, eftersom Dorsigerus verkar lite för känsliga. Ska ta och kolla upp mina vattenvärden också.
#17 - 18 december 2009 11:28
Kör på Dorsigera, de är inte så kinkiga som det står. Koppa in dom försiktigt bara, släck belsyningen osv
#18 - 18 december 2009 15:13
Det låter bra. Ska be Djurmagazinet ta in dem, lär ju ta ett par månader (Om det tar 3 månader att ta in Bolivianska Fjärilsciklider så lär det ta ännu längre med Dorsigerus ... ), så jag har gott om tid att fixa lite vattentester och eventuellt få ordning på vattenkvalitén :) Ska försöka få tag på en ny Fjärilshona också, så jag kanske får någon liten lektendens ...
#19 - 18 december 2009 17:01
3 månader låter ju som en ruskigt lång tid. Vart beställer dom fisk ifrån?
#20 - 19 december 2009 19:14
Ingen aning. Iof. var det lågsäsong, men med tanke på att Dorsigerus verkar ovanlig - och boliviansk fjärilsciklid är ganska vanlig ändå, så lär det ta ännu längre tid. Även fast det är jul och högsäsong nu. Men det är antingen det eller Akvariekällaren, och Akvariekällaren har inte alltid särskilt bra kvalité, även fast det inte brukar dröja särskilt länge innan fiskarna kommer. Sedan är Akvariekällaren mycket billigare också. Får se hur jag gör.
#21 - 19 december 2009 20:31
Ofta beror det på vad grossisterna får in, och detta i sin tur beror på fångstsäsongerna för de olika områdena och arterna om det är VF fisk:).
#23 - 20 december 2009 10:44
Åhjo, nog ska jag ha kvar dem :p Men med länkarna till CA-cikliderna så har du gett mig en ännu större beslutsångest :D Fy på dig. Är dock ej goldmember, så kunde inte se alla.
#24 - 20 december 2009 16:32
Särskilt Sajica-cikliden verkar superfin. Måste alltså välja mellan följande;
Dorsigerus (litet minus på att de inte är lättlekta, men annars supersöta)
Nyckehålsciklid (Verkar fina och intressanta, men svåra att få lek på)
Sajica-ciklid (Ligger just nu högst upp, tack Dre [:-106])

Får väl be Djurmagazinet ta in en grupp som får para ut sig och så ger jag tillbaka de "som blir över". Lär bli en ganska dyr affär ... Men får väl pengarna tillbaka när jag lämnar tillbaka. Detta gäller oavsett vilken ciklid jag väljer. Usch usch usch. Beslutsångest säger jag bara! :p Får sticka över till Djurmagazinet mellan jul - nyår.

Om jag skaffar Sajica (Känner mig väldigt ... jag vet inte ... som bestämmer mig för Nyckehål, sedan Dorsigerus och därefter Sajica. Eller nästanbestämt mig i alla fall.) så är akvariet kanske lite litet. 10 cm för kort och 10 liter för lite i volym. Men de klarar sig nog? ;)
#25 - 20 december 2009 19:14
Jag har en vän som har 4 sajica ciklider och de har ett väldigt vacker och ståtligt utseende med mystiska ögon. De är väldigt lugna och trevliga i hans kar. Han har scalare och regnbågsdvärgciklider i samma kar. Samt rosentetror.
#27 - 20 december 2009 19:43
Jag skulle passa mig för Cryptoheros-släktet (trots att det är en favorit), otroligt svår att ha med andra fiskar när dom är i lektagen...dom tar över 90% av ytan om du inte har någon annan riktigt tuff fisk som orkar stå emot...men då kanske dom slår ihjäl varandra istället.
#28 - 23 december 2009 20:17
Jag bara undrar ... Varför hittar jag inget som säger att Sajicorna är så pass aggressiva vid lek? Jag litar på dig, och velar ännu mer, men vill ju samtidigt ha i alla fall en fisk som är lättodlad, förutom guppy. (Panda-pansarmalarna verkar inte visa några lektendenser). Nu blev jag osäker, från att nästan ha bestämt mig för Sajica. Hum ...
#29 - 25 december 2009 14:27
Har alla zoopetare åkt bort över julhelgen?

Sajican är ju fortfarande en klar favorit, men håller fortfarande på att vela fram och tillbaka. Kanske Dorsigerus skulle vara bättre? Och Nyckelhål är ju så söta! När jag kollar på artbeskrivningen på Sajica hittar allt fler varningar om att Sajican är aggressiv vid lek. Och har nästan helt bestämt mig för att beställa Nyckehål istället, hoppas på rabatt nu i mellandagarna :p Några tips för lek?

Annons