Destilerat vatten

#1 - 7 januari 2007 18:16
För ett tag sedan frågade en kompis om jag hade lite kondensvatten i vattenbehållaren till kondenstorktummlaren. Han förklarade att han behövde det till sitt lastbilsbatteri. Tanken slog mig nu: Kan jag använda detta vatten i någon form till akvariet? Eller kasnke innehåller detta olämpligheter som tvättmedel och sköljmedel? [COLOR="Red"]Jag är ingen vattenkemist!!![/COLOR] Blev bara lite nyfiken... [:o]

//Camilla
#2 - 7 januari 2007 18:20
Har läst i någon tråd att någon använder kondensvatten från torktumlaren till att blanda Nutrisi? :)
#3 - 7 januari 2007 18:26
Hittade ett inlägg om det, inlägg nr 12 i den här tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=95819&highlight=torktumlaren :D
#4 - 7 januari 2007 18:49
Jag har funderat på att använda det från vår maskin också, men när jag luktade på det så luktade det ganska kraftigt av tvättmedel så det gjorde att jag aldrig provade.
Det borde vara rent men jag vågade inte chansa.
#5 - 7 januari 2007 20:14
Men är det främst innom växtakvarie delen detta m. dest.vatten gäller?
#6 - 7 januari 2007 23:51
jag tror inte destillerat vatten är vanligt förekommande i akvariesammanhang då det blir väldigt dyrt eftersom det går åt ganska mycket för att förändra vattenvärdena och om man funderar att ta vatten från kondenstorktummlaren så ska man nog tänka en gång till;)
#7 - 8 januari 2007 05:58
rosmos är nästan som dest-vatten. fast dest-vatten är helt fritt i från salter
och (kalk) är inte 100% på kalket
#8 - 8 januari 2007 10:56
åheim skrev:
jag tror inte destillerat vatten är vanligt förekommande i akvariesammanhang då det blir väldigt dyrt eftersom det går åt ganska mycket för att förändra vattenvärdena och om man funderar att ta vatten från kondenstorktummlaren så ska man nog tänka en gång till;)

Som jag skrev, är ingen vattenkemist och jag var bara nyfiken OM vattnet gick att använda till något innom akvarstiken OM man nu ser till att det inte finns olämpligheter/gifter i vattnet. En sådan där popup-idé, som alla kan få, men kanske aldrig vågar fråga ;)

//Camilla
#9 - 8 januari 2007 11:25
Jag har använt vattnet från avfuktaren i flera år. Får fram ca 12 liter per dygn. Torvfiltrerar detta o blandar ner detta i mina dvärgcilidkar.
#10 - 8 januari 2007 11:30
kaj.p skrev:
Jag har använt vattnet från avfuktaren i flera år. Får fram ca 12 liter per dygn. Torvfiltrerar detta o blandar ner detta i mina dvärgcilidkar.
det disskuterades dunstat vatten från torktummlare.... du måste tvätta mycket kaj;)
#11 - 8 januari 2007 11:30
jag har aldrig hörs att man använder destilerat vatten till akvarer, så jag tänkte bara fråga vad fördelarna är med det ?? :(

//kim
#12 - 8 januari 2007 11:38
jag har aldrig hörs att man använder destilerat vatten till akvarer, så jag tänkte bara fråga vad fördelarna är med det ?? :(

//kim
om man vill skapa ett mjukt vatten så kan använda destillerat vatten.. men eftersom det inte innehåller några mineraler alls så kan fiskar skadas av detta då dem behöver mineraler...
#13 - 8 januari 2007 11:41
ahh ok !! så därför var det bättre att använda i växtkar ?? växterna behöver inga mineraler då ??

//kim
#14 - 8 januari 2007 12:00
destilerserat vatten går att andvända till diskus
#15 - 8 januari 2007 12:06
ahh ok !! så därför var det bättre att använda i växtkar ?? växterna behöver inga mineraler då ??

//kim
växter behöver också mineraler precis som allt annat som lever i karet...
#16 - 8 januari 2007 12:09
destilerserat vatten går att andvända till diskus
detta kan ibland leda till hål i huvudet hos diskus då den tillbakabildar brosk pga mineralbrist i vattnet och kan leda till missbildningar hos yngel.
#17 - 8 januari 2007 12:17
åheim skrev:
det disskuterades dunstat vatten från torktummlare.... du måste tvätta mycket kaj;)

Principer är väl den samma o tvätta nja jag vet hur maskinen ser ut.:)
I vissa lägen är det bra, speciellt för många sydamerikaner underlättar det om man får ner ledningstalet i vattnet. Vissa survatten fiskar kräver lågt Ph i kombination med lågt Ms för att få fungerande lekar.
Men som många skriver är det dock viktigt att återminiralisera vattnet.
#18 - 8 januari 2007 14:56
Det handlar ju om att använda en del destilerat/RO-vatten inte 100%.
#19 - 8 januari 2007 15:02
jag ska köta 100% RO vatten i mitt saltvattenskar, men det är ju inte riktigt samma sak.
#20 - 8 januari 2007 15:11
jag ska köta 100% RO vatten i mitt saltvattenskar, men det är ju inte riktigt samma sak.

Ska du inte ha salt i saltkaret ;)
#21 - 8 januari 2007 15:18
hehe nej ja tänkte köra på en ny metod :p
#22 - 8 januari 2007 15:19
Ge inte folk konstiga idéer nu :D
#23 - 8 januari 2007 15:21
nej det kanske är dumt o skriva så.. :)
#24 - 8 januari 2007 18:58
kaj.p skrev:

Måste vara smidigt. :) Har ju själv diskus och egen brunn med rätt kalkhaltigt vatten, därför for det lite snurriga tankar i huvudet om det vattnet i kondenstummlaren.

//Camilla
#25 - 9 januari 2007 10:58
kolla upp så det inte är kimikalier med i vattnet anars så ser jag inga problem att använda det att späda brunsvattnet så det blir mjukare
#26 - 9 januari 2007 12:03
kaj.p skrev:
Principer är väl den samma o tvätta nja jag vet hur maskinen ser ut.:)

I vissa lägen är det bra, speciellt för många sydamerikaner underlättar det om man får ner ledningstalet i vattnet. Vissa survatten fiskar kräver lågt Ph i kombination med lågt Ms för att få fungerande lekar.

Men som många skriver är det dock viktigt att återminiralisera vattnet.

Lågt MEGA-Siemen?
Du menar väl m/uSiemen? :p

//Calle
#27 - 9 januari 2007 12:05
C.Ciklid skrev:
Måste vara smidigt. :) Har ju själv diskus och egen brunn med rätt kalkhaltigt vatten, därför for det lite snurriga tankar i huvudet om det vattnet i kondenstummlaren.

//Camilla

Kör man med tvättmedel utan blekmedel så går det säkert, annars blir nog fiskarna bleka;)

Självklart innehåller kondensvattnet tvätt/sköljmedlesrester, så använd INTE detta, inte ens till bilbatteri.

Behöver man batterivatten till PMDD så finns det att köpa på ÖB för några kronor.

//Calle
#28 - 9 januari 2007 14:35
Nej, kommer inte använda vattnet i från torktummlaren m. tanke på ev. kemikalier. Däreomt har jag funderingar på att kontakta bryggeriet här i Kolsva om man ev. skulle kunna få ta lite vatten från dem. :) Men att köpa en destilerare är ju inte heller så svårt.

//Camilla
#29 - 9 januari 2007 15:18
En kompis till mig som hade sällskaps kar använde kondensvattnet från just torktumlaren utan problem i 1½ år.
Jag vill nog påstå att om det skulle innehålla rester av tvättmedel är det nog dags att byta tvättmaskin, det är ju inte bra för MÄNNISKOR heller! :D
Men jag hade nog haft svårt att prova i just ett discus kar!
#30 - 9 januari 2007 15:25
Strixxx skrev:
En kompis till mig som hade sällskaps kar använde kondensvattnet från just torktumlaren utan problem i 1½ år.

Jag vill nog påstå att om det skulle innehålla rester av tvättmedel är det nog dags att byta tvättmaskin, det är ju inte bra för MÄNNISKOR heller! :D

Men jag hade nog haft svårt att prova i just ett discus kar!

Just tvättmedel ska det inte finnas så mycket kvar, men sköljmedel finns ju kvar.

//Calle
#31 - 9 januari 2007 15:59
Jo, det kanske är så...
Det funkade för han, men jag hade inte slagit i det i ett discus kar som sagt.
Möjligen exprimenterat med nåt annat, eftersom det funkade för min kompis.
men håller nog med... ville bara komma med inlägget att det har testats och funkade.
#32 - 9 januari 2007 20:54
Strixxx skrev:
Jo, det kanske är så...

Det funkade för han, men jag hade inte slagit i det i ett discus kar som sagt.

Möjligen exprimenterat med nåt annat, eftersom det funkade för min kompis.

men håller nog med... ville bara komma med inlägget att det har testats och funkade.

Var bara 95% säker på att sköljmedel tillsätts vid sista söljningen, men nu är jag 100% säker efter att ha kollat på tvättmaskin tillverkares sidor.

Detta innebär att vattnet som kommer ur kondestumlaren innehåller sköljmedel, vilket jag aldrig skulle använda till akvarier.

//Calle
#33 - 9 januari 2007 22:53
Var bara 95% säker på att sköljmedel tillsätts vid sista söljningen, men nu är jag 100% säker efter att ha kollat på tvättmaskin tillverkares sidor.

Min tvättmaskin tillsätter sköljmedel enbart vid första sköljningen (sköljfasen är inelad i 3-6 st, beroende på tvätt program)

Detta innebär att vattnet som kommer ur kondestumlaren innehåller sköljmedel, vilket jag aldrig skulle använda till akvarier.

Har ingen kondenstumlare, så jag kan inte utala mig om det över huvud taget, men med nyare tvättmaskiner, med "allergi anpassade" tvätt program, SKA tvätt, och sköljmedelsnivåerna vara närmast noll efter avslutad tvätt. Vattnet luktar och smakar antagligen skit, men det är nog mest för att det är "destillerat" och förvarat i plastbalja.

B!
#34 - 9 januari 2007 23:21
det är väl bara att låta bli att använda sköljmedel.
har aldrig använt det, verkar onödigt.:)

Annons