Det är klart problematiskt att ha både malawis och växter som trivs.
Det jag skriver nu är min idé om hur man kan få rätt förhållanden både för malawi och växter. Detta för att jag noterat att du har fel förutsättningar både för malawisarna och för växterna.
1: ph. Malawisar trivs i ph över 8, detta får du lätt genom att tillsätta bikarbonat vid vattenbyten. Gör alltid detta i samband med vattenbyte.
2: kolkällan: De flesta växter använder co2 som kolkälla, men det blir klart problematiskt att tillgodose den co2 halten som dom behöver sammtidigt som malawisarna har rätt ph. Detta efterssom co2 sänker ph värdet. Men det finns ett fåtal växter som växer i hårt vatten som använder karbonaten som kolkälla, dessa är bla: valisneria (varav en del arter förekommer vilt i malawisjön) och Cryptocoryne crispatula var. balansae. Den sista tycker jag är både mycket snygg och växer mycket bra i ett akvarium med högt ph.
3:Ljuset: Ljuset är en del utav fotosyntesen, kol den andra. Att fläska på med ljus när man inte sett till att växterna har tillräcklig med kol är som att be om alger. Sammtidigt så är det så att ju mer ljus desto mer växer det. När man håller malawisar så är det en fin balans, här gäller det att prova sig fram. Vid minsta antydan till algblomning så släck ner ett lysrör.
Har du reflektorer i rampen? Det är mycket billigare att köpa reflektorer till den befintliga rampen än att köpa en ny ramp, det ger ungefär samma effekt.
4:Gödning: De stora delarna av det sokm dina växter vill ha står fiskarna för genom sitt skit (kväve och fosfat). Det som säljs i akvariebutiker i tex tmg är främst spårämnen och kalium. Spårämnena tas upp lika snabbt som växterna kan tillgodose sig kolet, det som inte tas upp göder algerna. Här är det också lite balans som gäller. Jag göder enbart med kaliumsulfat i mitt tanganyika kar (samma vatten), då utgår jag ifrån att kväve och fosfat kommer i tillräcklig utsträckning från fiskarna. Om jag skulle råka ut för bristsymptom så skulle jag göda med tex tmg mycket försiktigt.
Altså:
höj kh och ph med bikarbonat (det går inte att överdocera).
Välj växter som har bikarbonat som kolkälla.
Känn dig fram med ljuset, men var försiktig
låt bli akvariegödningar alt göd enbart med kaliumsulfat
skulle du få bristsymptom så göd med ca 1/4 dos av tex tmg (tropica mastergrow)
MVH
Magnus