Dessa oseriösa djuraffärer...

#1 - 10 december 2003 13:16
Jag tänkte bara skriva och klaga lite på en del akvarieaffärer. Jag tycker verkligen att det borde finnas någon slags lag som säger att affärerna är skyldiga att ta reda på fakta om de djur, helst då fiskar, som de säljer.

Tycker att det är allt för ofta man ser fiskar som vanliga dödliga inte kan ha i sina små akvarium och inte går det ut någon information om det, inte frågas det heller hur stort akvarium fisken ska gå i.

Min kompis köpte här om veckan en praktbotia, till sitt 40 liters akvarium... i tron om att denna skulle behålla sin lilla storlek, och trivdes ensam. Detta efter att expediten i affären hon köpt den på sa precis så.

Varför har man sådant folk som jobbar, som inte har en aning om vad de snackar om? Det händer var och varannan gång man ska köpa något att expediterna "inte har nån aaaning" så man kan ju inte låta bli att bli [:(!]

Jag tycker därför att man bör bojkotta dessa affärer, som tydligen inte ser till djurens bästa, utan bara till sin egen vinning. [:-115]
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 december 2003 13:25
Det finns regler om information som de skall följa som du kan läsa om i denna zoopet-artikel http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa.asp?NR=495
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 10 december 2003 13:50
Men vad hjälper det att det finns regler och information om affärerna inte följer dem.
Kan ta ett exempel... min särbo var ute för att köpa ett par guppyhonor i en djuraffär i en stad i norr. Gick in och såg till sin förtvivlan att nästan alla guppysar hade vita prick sjukan, en manlig expedit kom o frågade om han ville ha hjälp, o då påtalade särbon för expediten att han inte hade nån vidare lust att köpa iom att de var sjuka.
Svaret blev då " slipp då, det är bara att åka nån annanstans"
särbon tyckte då att det var nog en bra idé att göra det... detta är alltså tydligen en affär som bara tänker på egen vinning... att sälja sjuka djur och även när kunder påtalar att fiskarna är sjuka så görs absolut ingenting... jag själv är nybörjare med fiskar... mig hade de säkert kunna pracka på dessa men som tur är så har särbon haft fiskar i flera år och vet hur sjuka fiskar ser ut. Speciellt då en sådan tydlig sjukdom som vitaprick.

Mvh M
#4 - 10 december 2003 13:55
<font color="red">Sådan är ju fruktansvärt dåligt!
Men va ska man göra...</font id="red">
#5 - 10 december 2003 14:08
När man fått problem med att en zoohandlare felinformerat eller t o m lurat kunden så bör kunden först prata med zoohandlaren så han/hon har möjlighet att försvara sig.

Lyckas man inte komma överens så får man lämna ärendet till reklamationsnämnden.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 december 2003 14:09
Men vad hjälper det att det finns regler och information om affärerna inte följer dem

Om de inte följer reglerna kan man anmäla dom.
Om man vill ha ersättning för något till Allmänna Reklamationsnämnden.
Om man att de inte följer lagarna till Miljö och Hälsa i kommunen.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons