Dessa fiskar i samma akvarie?

#1 - 14 juni 2007 15:04
Hej!
Kan Guppy, Neontetra och Ancistrus bo i samma akvarie? Jag ska köpa ett 60l om några dagar, som dom ska bo i.:D
#2 - 14 juni 2007 15:06
Och jag kanske ska köpa en kampfisk. Går det eller kommer som andra fiskarna lida en plågsam död?
#3 - 14 juni 2007 15:08
Hej!

Kan Guppy, Neontetra och Ancistrus bo i samma akvarie? Jag ska köpa ett 60l om några dagar, som dom ska bo i.:D

tror tyvärr att 60 liter blir lite litet för ancistrusen i längden.

mvh Danne
#4 - 14 juni 2007 15:10
hur stort ska man ha då? Om man ska ha en Ancistrus?
#5 - 14 juni 2007 15:14
kika på artbeskrivningarna här på zoopet, har för mig att det var nånting på 80cm o 100liter.
kolla även de andra firrarna du nämnde om de har samma krav på vattnet osv.
#6 - 14 juni 2007 15:18
ok. Tack!
#7 - 14 juni 2007 15:20
Köp gärna 100L eller mer, det blir bättre både för dig och fiskarna i längden.
#8 - 14 juni 2007 15:52
Och jag kanske ska köpa en kampfisk. Går det eller kommer som andra fiskarna lida en plågsam död?

tycker inte att du ska köpa någon kampfisk....det blir lite för mkt fisk då i karet
#9 - 14 juni 2007 18:47
hmm.. med tanke på att det tar sjukt lång tid för ancistrus att bli stora vid vanlig matning så tycker jag att det går bra.

Angående att kampfisken kommer göra så det blir överbefolkat tror jag nog inte. problemet kan ligga i att kampfiskar brukar skada guppyna. så du bör nog antingen utesluta guppys eller kampfisk.

har du tex en ancistrus på 4cm, 6-7st neontetror en kamphanne och 2st kamphonor så ska det inte vara problem alls.

räkna med 1cm fisk = 1-2Litervatten regeln så kommer du förstå hur mycket fisk du kan ha.

med andra ord så kan du i ditt 60liters ha från 30cm till MAX 35cm fisk (samanlagda storleken av alla invånare dvs)
#10 - 14 juni 2007 19:32
tja, om du vill "springa" fram o tillbaka med fiskar kan man säkert ha en ancistrus ett tag.(du KAN ju ha den hela tiden också) personligen tycker jag det blir struligt i längden.
Rekomendationerna cm fisk per liter tar inte hänsyn till något annat än just det.Personligen tycker jag det finns andra parametrar o ta hänsyn till också.
Detta är mina åsikter o sammanställda info.
Du gör som du vill...
mvh Danne
#11 - 14 juni 2007 19:40
Chansen/risken att du kommer att vilja ha ett större akvarium rätt snart är stor, så när ancistrusarna vuxit till sig kanske du redan bytt upp dig.

Jag började med ca 90 liter i vintras, och har nu ett 300-liters som jag ska göra iordning.

Mina ancistrus har inte vuxit ur det mindre akvariet än på långa vägar, men jag vill ha fler fiskar.

Annons