Dessa Doppvärmare...

#1 - 20 april 2010 17:34
Hej på er!

Jag har haft 29.2-30 grader i mitt kar (diskus), men då jag även hade kardinaler som mådde dåligt, förmodligen pg a för hög värme...diskusar...hmmm. Jag hade satt doppvärmaren på 27,5 28 grader..och då fick jag alltså 29.5 som slutresultat.

Sänkte doppvärmaren i morse till..satte den på 26 grader..tänkte att det kanske då skulle bli 27 grader vilken är okej..eller kanske 28, men jag tänkte att jag börjar med att ställa den på 26 så får vi se vad tempen sen visar.....

Visar nu 29.2...så hur sänker jag tempen..? Det ska ju inte ta 14 timmar för akvariet att sjunka i temp liksom...kom på det nu, kanske ska kalibrera om den...men sätter jag den på att den visar 29 grader i karet..verkar ju latjo..
#2 - 20 april 2010 17:46
Så fast att du ändrat tempen på termostaten så fortsätter det att hålla den gamla tempen? Låter väldigt mysko
#3 - 20 april 2010 17:55
Pröva att dra ur kontakten och se vad tempen hamnar på då!
#4 - 20 april 2010 18:01
Johan0201 skrev:
Så fast att du ändrat tempen på termostaten så fortsätter det att hålla den gamla tempen? Låter väldigt mysko

Ja eller hur..snacka om skumt...!
#5 - 20 april 2010 18:02
åheim skrev:
Pröva att dra ur kontakten och se vad tempen hamnar på då!

Ja, jag tänkte göra det nu, ville se vad ni hade och säga först...jag drar ut den och ser vad tempen hamnar på utan doppvärmare, kanske inte behöver nån heller..börjar ju bli rätt varmt ute också...öppnar upp lite också..har ju nästan heltäckande...åh vad heter det..ehh hallåååå ....nu är jag trött...täckskivor...tack! =)
#6 - 20 april 2010 18:04
Håll för guds skull koll på tempen bara!
#7 - 20 april 2010 18:13
Johan0201 skrev:
Håll för guds skull koll på tempen bara!

Jaja, ingen fara vi har en temp på 24,6 i längenheten...vilken nog är rätt ovanligt...så dom lär inte dö. Kan ju inte göra annat än att testa, nåt skumt är det ju. Eller så är det bara att börja om med doppen och kalibrera om den när tempen har sjunkit.
#8 - 20 april 2010 18:13
Aha! Nä då bör det ju inte vara några problem;)
#9 - 20 april 2010 18:15
Tycker det borde gå rätt så skapligt "fort" att få ner tempen nu...vet nån hur lång tid det tar..240 liter akv..det tar väl ett tag kan jag tänka mig...
#10 - 20 april 2010 18:20
Beror nog lite på hur stöm karet är med tror jag
#11 - 20 april 2010 20:16
När jag började inlägget var klockan 19.30 och hade då grader 29.2. Och nu, tre timmar senare...22.30 så ligger tempen på 29.1...vilken framgång..haha..det går sakta framåt...
#12 - 20 april 2010 20:23
om du har bra rumstemp, stor pump och hyggligt med belysning lär det sjunka väldigt sakta om alls, hade sånna förutsättningar och karet höll 32grader utan doppvärmare (sjönk till 30grader nattetid) så vart tvungen att få till kylning.
Har du kollat hur ofta din doppvärmare jobbade när den va inkopplad?
#13 - 21 april 2010 06:32
Fuzzop skrev:
om du har bra rumstemp, stor pump och hyggligt med belysning lär det sjunka väldigt sakta om alls, hade sånna förutsättningar och karet höll 32grader utan doppvärmare (sjönk till 30grader nattetid) så vart tvungen att få till kylning.

Har du kollat hur ofta din doppvärmare jobbade när den va inkopplad?

Hej! Ja, det är bra med rumstemperatur, pumpen är stor och bra, och lyset är rejält. Det stod på 28,1 i morse, så neråt går det. får se vad den står på när jag kommer hem.

Akv: Juwel 240 Liter.

1gibbis mal
5 praktbotia
20 neontetror
10 black molly + lite yngel som kom till världen igår..ligger i vallisineran. =)
#14 - 21 april 2010 09:44
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Hos oss har vi så där 22,0 gr i lägenheten. Fick tips här på Coopet att doppvärmare ofta var helt onödiga. Kopplade bort mina värmare och mina akvarier ligger ändå på så där 25 gr. på grund av lys och pumpvärme.[/COLOR] [/SIZE][/FONT]
#15 - 21 april 2010 11:23
Luxur skrev:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][COLOR=black]Hos oss har vi så där 22,0 gr i lägenheten. Fick tips här på Coopet att doppvärmare ofta var helt onödiga. Kopplade bort mina värmare och mina akvarier ligger ändå på så där 25 gr. på grund av lys och pumpvärme.[/COLOR] [/SIZE][/FONT]

Ja, men jag hade en 2 diskusar förut, och en var sjuk, så det var därför jag hade värmen på ca 30 grader..men nu behöver jag inte det..vi får se vad tempen står på när jag kommer hem =)

Ja, men doppvärmare kan vara bra att ha ibland. =)
#16 - 22 april 2010 06:38
Utan doppvärmare, så blir det i karet 27.7 på morgonen och 28.5 på kvällen. Är det ok att det är den diffen på temp? Men jag öppnade täckskivan litegrann så det inte blev så tätt. Men hur jag får ner den mer i temperatur har jag ingen aning om...??
#17 - 22 april 2010 11:38
en diff på en grad är ingenting att bry sig om, väldigt naturligt :)
det enklaste sättet att sänka temperatur om man har heltäckande ramp är att montera in en liten fläkt som drar ut den varma luften, är det täckglas och en mindre ramp kan man byta ut ena glaset mot ett nät eller bara ta bort det helt om man inte har fiskar som vill ut.
#18 - 22 april 2010 12:31
Jag önskar jag kunde ha åtminstånde 25 gr utan doppvärmare, jag stängde av min och vattnet stannade på 19 gr...

satte på skiten igen och nu får den värma till 23 gr....
#19 - 22 april 2010 13:49
Fuzzop skrev:

det enklaste sättet att sänka temperatur om man har heltäckande ramp är att montera in en liten fläkt som drar ut den varma luften, är det täckglas och en mindre ramp kan man byta ut ena glaset mot ett nät eller bara ta bort det helt om man inte har fiskar som vill ut.

Ja, jag tänkte det med, så är det ju även i naturen att tempen ändras under dagen. Nä, jag har juwels akvarium, med svarta plasttäckskivor, så jag har inte glas överhuvudtaget uppe. Men då låter jag bli doppen nu, så får det vara sådär. Så inte mina fiskar blir skadade av den höga värmen. Då Neoner/kardinalerna ska må bra också...det var ju därför en del dog antar vi..
#20 - 22 april 2010 13:52
Har ni någonsin mätt elåtgången?

Hur mycket el drar dessa doppvärmare egentligen? Vore intressant att veta... Det är av den anledningen jag vill ha ett "kallt" kar....utan värmare. När jag nu har satsat på att få en billig uppvärmning till huset tänker jag inte "värma" huset med en "vattenburen radiator", dvs genom akvariet och dra på mig en ökad elnota igen. För jag har kallare inomhus än vad de flesta har i sina akvarier...
Nu får ju var och en välja själv, så klart, vad man vill lägga pengar på, så ta inte det här som kritik för er som värmer. Jag bara undrar, som sagt, vet någon av er hur mycket el det blir på ett år för att värma ett akvarium? (Beror på storlek och temperatur i akret och omgivningen, jag vet)
Jo, pump och el tillkommer ju, så klart. Hur stort är delarna?
*nyfiken*
#21 - 22 april 2010 13:56
Yollis skrev:
Jag önskar jag kunde ha åtminstånde 25 gr utan doppvärmare, jag stängde av min och vattnet stannade på 19 gr...

satte på skiten igen och nu får den värma till 23 gr....

Min första tanke var...husägare??? =)=)
#22 - 25 april 2010 18:49
Fuzzop skrev:

Hej! Nu börjar jag undra, vet inte hur jag ska få ner skiten i temp! Håller 28,3 gjort hela dagen, utan dopp..har då även haft en klipa öppet i bakkant, kan inte ha mer än jag har, då viker sig den sidan av skivan, då den inte får nåt stöd i mitten, men även om jag öppnar skiten, så håller den höga grader, vilka härliga lysrör jag fick med detta akvarium....och elementen är ju inte på nu heller direkt...och ag kan inte ha nät över hela baksidan, då jag måste kunna dra min ramp bakåt vid vattenbyte m m....

Men då får det väl bli en fläkt eller nåt, eller om man kan ta bort täckskivan helt bak, för det kan jag, men vad är risken för att då fisk khuliål hoppar ut....

Vill inte att mina neoner ska bli sjuka igen pg av för hög värme, dom ska väl ha 26-27 max, om jag inte tar fel, och från 26 till 28,3 grader är väl lite för mycket..
#23 - 25 april 2010 19:18
Är det inte fel på termometern? Men visst kan du ha sådan otur att det sticker iväg. :(
#24 - 25 april 2010 19:48
Är det inte fel på termometern? Men visst kan du ha sådan otur att det sticker iväg. :(

Jag önskar verkligen att det var det, har idag en digital, men har testat med den traditionella...och visar samma skit...måste vara lysrören...dom som är så hiiiimla bra, nån som vill ha dom?? hahaha.

Får väl köpa mig en fläkt eller nåt...jag känner verkligen värmen i akv när jag tar ner handen...det enda positiva är väl att det är bra akvarium man köpt. Men det är nog en komination av värmen i lägenheten och lysrören...Men vi får väl se då hur länge neontetrorna klarar sig, kan ju inte göra så mycket mer nu. Fläkt...just de, sån ska jag nog inhandla i veckan.
Bilagor:
#25 - 25 april 2010 20:52
leta upp en vanlig datorfläkt på 12volt och sen koppla ihop med nån liten nätadapter på 6-9v så för den inte så mycket oväsen, hittade själv en på 3cm bland lite datorskrot som funkar utmärkt, fixar att sänka 5 grader för mig så satsa på det minsta du kan hitta ;)
#26 - 26 april 2010 07:00
Fuzzop skrev:
leta upp en vanlig datorfläkt på 12volt och sen koppla ihop med nån liten nätadapter på 6-9v så för den inte så mycket oväsen, hittade själv en på 3cm bland lite datorskrot som funkar utmärkt, fixar att sänka 5 grader för mig så satsa på det minsta du kan hitta ;)

Tack så mycket för hjälpen. :):)
#27 - 26 april 2010 07:04
Glada skrev:
Hur mycket el drar dessa doppvärmare egentligen? Vore intressant att veta... Det är av den anledningen jag vill ha ett "kallt" kar....utan värmare. När jag nu har satsat på att få en billig uppvärmning till huset tänker jag inte "värma" huset med en "vattenburen radiator", dvs genom akvariet och dra på mig en ökad elnota igen. För jag har kallare inomhus än vad de flesta har i sina akvarier...

Nu får ju var och en välja själv, så klart, vad man vill lägga pengar på, så ta inte det här som kritik för er som värmer. Jag bara undrar, som sagt, vet någon av er hur mycket el det blir på ett år för att värma ett akvarium? (Beror på storlek och temperatur i akret och omgivningen, jag vet)

Jo, pump och el tillkommer ju, så klart. Hur stort är delarna?

*nyfiken*

enda sättet att ta reda på hur det är just i ditt kar är att skaffa
en elmätare och mäta varje del under en normal vecka.

logga förbrukningen på lyset, pumpen, doppisen.

i vissa fall drar doppisen vansinnigt med ström.

i vissa lägen knappt nått alls.

exempelvis så på vintern så drar doppisen till ett av mina kar
extremt mycket.

ett annat likadant kar, drar i princip aldrig nått.

då kan man ju undra varför det är så.

jo, det första karet står utmed en norrvägg, där det är som kallast.

det andra står mitt inne i huset.

allt beror på förutsättningarna för det enskilda karet.

.
#28 - 26 april 2010 07:14
Allt är bara uppskattningar men med 6x36 W T8(drosslarna) samt dom 100 W fyra ytterfilter plus en stream drar och detta bara i 300 liters baljan förväntar man sig nästan parfymerade kuvert från elbolagen..
#29 - 26 april 2010 07:17
Candra: Jag har samma "problem". Mitt rio 180 håller ca 24C utan doppvärmare. Dock har jag 20-21 grader i lägenheten så det förklarar väl skillnaden.
Kanske sänka värmen i ditt hus/lägenhet kan vara en idé?

Annons