Designprogram

#1 - 21 juli 2004 12:07
Hej!

Är det någon som sett nåt dataprogram där man kan provmöblera sitt akvarium med växter och intergör? Det finns ju sådana för trädgårdsplanering och rumsmöblering, men just för akvarium har jag inte hittat nåt. Det vore ju kanon att ha!!

Jempan
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 juli 2004 12:16
Det är väldigt jobbigt att göra ett sådant så jag tror inte det finns något bra sådant på marknaden.
Däremot så är det ju en av de punkterna som finns med på Zoopet-plus

DESIGNA AKVARIET:

a) Plus-medlemmarna kommer att i datorn kunna komponera ihop sitt eget akvarium för att se vilket man tycker är snyggast - dessa möjligheter kommer att finnas i olika kombinationer

1 - Akvariet. Olika storlekar och fabrikat av akvarium kommer att finnas - 10 st

2 - Möbeln. Olika fabrikat och färger av akvariemöbler kommer att finnas - 10 st

3 - Bakgrunden. Olika bakgrunder (flera fabrikat) samt även med målad bakgrund etc. kommer att finnas - 10 st

4 - Bottenmaterial. Olika bottenmaterial i olika färg och olika kornstorlek kommer att kunna läggas in. - 10 st

5 - Inredning. Ett antal olika stenar och rötter kommer att kunna läggas in på valfri plats. - 20 st

6 - Växter. Ett antal olika växter kommer att kunna "planteras" på valfri plats. - 10 st

7 - Olika fiskalternativ (åtminstone 30 olika arter) kommer att kunna placeras in i akvariet - 30 st

Med de alternativ som finns ovan så finns det ju faktiskt 60 miljoner olika alternativ på hur man kan få akvariet att se ut.

Denna funktion kräver väldigt mycket arbete samt att ett dyrt program inköpes och därför krävs minst 400 plusmedlemmar för att denna funktion skall kunna införas.
#3 - 21 juli 2004 13:07
Vat inte riktigt om det hjälper dig men själv har jag stökat runt i "bryce" och jag gillar det för att det är "simplare än många andra 3D program, har för mig att bryce3 finns/fanns med som gratisprogram som bonus till datatidningar för inte såå länge sen
#4 - 21 juli 2004 13:16
IKEA har ju sådanna program för att möblera kök och vardagsrum och så, kanske kan man låtsas att billy-hyllan egentligen är en eheim 2252? :)
#5 - 18 november 2005 14:45
Jag tar upp den här tråden igen. Någon som vet om eller använder sig av olika dataprogram för att underlätta akvariehobbyn?
Jag har just laddat ner ett ljusprogram på 150mb(DIALux). Få se om det kan appliceras på akvarier.
Kanske känner nån till mer relevanta program idag?
#6 - 18 november 2005 15:00
Dialux, Centaur, Relux...
Använder själv det sistnämnda. Dock tror jag inte att någon utav dem kan appliceras på akvarium. Vatten "sväljer" mycket ljus, är väldigt stor skillnad om du gör en beräkning utan vatten.
Om du vill så kan jag dock göra beräkningar åt dig "i luften", men jag tror inte att du har någon större nytta för dem. Men om du vill det så ge mig en typ av armatur samt ljuskälla (lumen och storlek på kroppen, qe, fsm, glödljus spelar mindre roll i ljusberäkningen)
#7 - 18 november 2005 15:01
Storlek på akvariumet samt LPH (ljuspunktshöjd) är ju också väldigt intressant förresten ;)
#8 - 18 november 2005 15:37
Invändiga mått på akv bredd30cm, längd210, höjd(djup) 65cm på det djupaste varav 5cm sand + 5cm till glaskant alltså 70cm. Tänkte hänga armaturen ca 3dm ovan.
#9 - 18 november 2005 16:19
Skickade ett privmess till dig precis. Hade inte läst detta då.. höjden är noterad!
Fixar beräkning asap, senast måndag.
#10 - 21 november 2005 11:58
Hmm.. har fixat beräkningen åt dig nu. Min server verkar dock vara nere för tillfället :( Har du någonstans jag kan lägga filerna? Annars får vi vänta tills jag kommer hem.
#11 - 21 november 2005 12:02
Jag har ingen stanns där jag vet du kan lägga filerna. Jättetack! Jag väntar tills du kommer hem.
#12 - 5 december 2005 07:38
Läste i en Sera handbok att det finns en cd som heter "Sera the cd" . Med inredningsprogram som jag uppfattade det .

Annons