Designkar, max 60x60cm

#1 - 19 augusti 2013 06:22
Bredvid soffan i vårat vardagsrum har vi i hörnet en i mitt tycke skittråkig möbel med lite prydnadskrafs ståendes. Denna måste bort och ersättas med ett akvarium ögonaböj! Eftersom det kommer stå alldelles intill soffan så är jag ute efter ett kvadratiskt så man kan se lika mycket från sidan som frammifrån. Utrymmet jag har att leka med är ca 60cm brett, så ett kar på 60x60 skulle vara optimalt. Har letat runt på nätet men inte hittat något i den storleken. Har ni några tips på vad jag kan hitta ett sådant jag söker? Mindre funkar ju givetvis det med, men ju större desto bättre :) Gärna något designkar då jag inte vill ha en enkel glaskub.
#2 - 19 augusti 2013 07:10
Designkar, max 60x60cm

Majornas glas!
#3 - 19 augusti 2013 07:36
Designkar, max 60x60cm

Gör inte glasmästare bara vanliga glaskuber eller fixar de lite design också?

Tänkte vara lat och köpa ett färdigt koncept, men lite egenskapande är ju iofs aldrig fel det heller :)
#4 - 19 augusti 2013 07:41
Spana in Fluval Edge 46L.
Äger ett själv, och det är snyggt som fan.
Dock lite halvbökigt att rengöra och inreda då det är byggt på höjden och inte bredden.
#5 - 19 augusti 2013 10:47
Kan verkligen hålla med om det var ett jäkligt snyggt akvarium, men tyvärr lite fel mått. Jag vill ha det lika djupt som brett, då jag vill kunna se lika bra frammifrån som från sidan när jag sitter i soffan.
#6 - 19 augusti 2013 14:02
Sv: Designkar, max 60x60cm

Du vill ha 60x60, men inte en kub utan designkar? Vad är det du söker?

Gör det lägre än 60cm så slipper du ha en kub ;)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#7 - 19 augusti 2013 14:57
Vill du ha exakt de måtten tror jag att det enda alternativen är ett helglasakvarium med ditt eget mått. juwel Lido 120 som finns i vitt och svart är 61x41x58.
#8 - 19 augusti 2013 15:45

Och det finns ju hörnakvarier också. Juwels är ju riktigt snygga
#9 - 19 augusti 2013 15:54
Designkar, max 60x60cm

Nu inser jag att jag hade lite otur när jag tänkte förut och använde fel ordval. Det är inte just en kub jag är ute efter utan botten skall helst vara kvadratisk, alltså att lång och kortsida skall vara ungefär lika långa. Höjden spelar mindre roll då jag har ända upp till taket att tillgå :) Ytan att ställa karet på är 60x60 så större än så får inte plats. Med designkar menar jag ett snyggt kar helt enkelt och inte bara ett par rutor ihoplimmade med lite silicon. Kanske någon snygg ljusramp till, vad vet jag :)

Hoppas jag var lite mer tydlig nu ;)
#10 - 19 augusti 2013 15:57

Ok då är jag med :)
Men jag har tyvärr inget tips
#11 - 19 augusti 2013 17:01
Har du facebook kanske detta 60x60x60cm kar för 2500kr skulle vara nått.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151796580663209&set=gm.519389808131950&type=1&relevant_count=1&ref=nf
#12 - 19 augusti 2013 17:24
Designkar, max 60x60cm

Tack för tipset. Skall kolla närmare på den. Synd bara att den är så långt bort...
#13 - 19 augusti 2013 19:14
JiBe skrev:
Med designkar menar jag ett snyggt kar helt enkelt och inte bara ett par rutor ihoplimmade med lite silicon. Kanske någon snygg ljusramp till, vad vet jag :)

Hoppas jag var lite mer tydlig nu ;)
Ja visst är du tydlig, men ett par rutor bara... det kan inte hålla nåt vatten;)
#14 - 19 augusti 2013 22:22
Varför inte ett öppet helglaskar? :) Design-biten kan du då stå för själv i valet av belysning. Kanske någon hängande armatur från taket med bra lampor i?
#15 - 20 augusti 2013 04:02
Grunnat lite på vad som egentligen menas med design-kar. Jag gissar att just du med det menar ett udda designat kar egentligen och att designen då är själva formen på kar, belysning och filter. Det enda som finns på svenska marknaden idag är då mera typen Edge eller Zen och liknande. Udda konstruktioner med kraftiga begränsningar.
Om du istället menar design i meningen enkla genomtänkta linjer så tycker jag du ska titta på t.ex. Eheims eller Dennerles kuber med strama linjer och ingen silikonrand fram eftersom glaset är krökt i de främre hörnen. Dennerle har t.ex. ett stort på 60 liter.
Men för mig är Design egentligen inredningen där ett udda kar skapar mindre möjlighet till det som du och dina vänner tittar på dvs. det som är inuti karet. Blir designen på själva akvariet för udda så tittar du ju på utsidan snarare än på insidan? Håller helt med herr Palmberg om att ett stilrent glaskar med t.ex. hängande lövtunn belysning med en läcker inredning är bland det extremaste du kan skaffa. Tror faktiskt du kommer att tröttna på de i min mening överdesignade karen efter ett tag där du ska försöka sköta karet via en liten ruta upptill eftersom täckglaset är fastlimmat.
Vill du väcka wow-effekt så tycker jag du ska beställa ett kaffebryggarnano av hannesc :D Där kan man snacka design som öppnar ögonen på folk!
Men själv skulle jag tveklöst satsa på en Dennerlekub utan att tveka. Dessutom bra pris på det från aquaristic.net. Har en Dennerlekub på 30 som ofta får kommentarer från gäster att själv karet i sig är så snyggt.
Men åker du dit på ett Edge eller Zen eller nåt sånt så blir du respekterad för din smak ändå här ;) Finns flera som gillar stilen. Men för mig blir det mera leksak än akvarium och det är inget fel i det alls.
#16 - 20 augusti 2013 06:20
Med ett designkar så har jag i tankarna ett lite udda designat kar som inte bara fokuserar på innehållet utan även på utsidan. Jag gillar det lite annorlunda och inte ha ett vanligt standard med överdel i ful plast, eller en enkel glaskub med miniskrivbordslampa hängandes ovanför.

Fluval Edge karet är ett i min mening sjukt snyggt, men faller på det lilla hålet i täckglaset som jag antar kommer försvåra det avsevärt att sköta om innehållet. Man kanske kan ta det till en glasmästare som kan ta bort glaset och göra ett nytt som sitter löst? Zen karet har jag googlat runt och försökt hitta, men vet inte om det är jag som är inkompetent eller om de har tagit slut på internet, för det enda som jag hittar är en akvariedekoration... Kuben från Dennerle föll jag pladask för. Ett kar med enkla sköna linjer där vi snackar less is more! Tror minsann att jag slår till på ett sådant 60l. Hur är Dennerles pumpar? Såg att det fanns en till glaskuben, men duger den eller skall man satsa på en extern pump? En snygg slimmad ljusramp, kanske LED så är det ju komplett! :D

Tusen tack Bluewing för dina tips!
#17 - 20 augusti 2013 17:19
Kul att du gillar responsen :D Har för mig att det fanns ett annat designat nano som hette Zen men det enda i glas är Chi som är ett minikar. Hittar inte Zen själv.
Dennerle 60 är ju riktigt billigt utan belysning. Men nu gillar jag deras lampor å andra sidan. Är själv sugen på ett Dennerle 60.
Vet inget om deras pumpar men har upplevt att deras grejer är god kvalité. Om du vill ha det så osynligt som möjligt går det att ha det kopplat till ett ytterfilter typ Eheim Classic 150 och ha insug och utblås i handblåst glas . En del ryggsäcksfilter fungerar bra om du har svart film på bakrutan alternativt så har du det som i mitt Dennerle 30 där en BTN slimlinebakgrund döljer filtermassan och en mini powerhead. Insuget dit går via ett bottenfilter och utblåset döljs av en bakgrundsbit.
[ATTACH=CONFIG]63588[/ATTACH]
Då syns inget framifrån alls. Utblåset är lite upp på höger sidan bakom "stenbiten".
#18 - 21 augusti 2013 05:48
Hur kan man inte gilla din respons, Bluewing? :p När jag sitter och läser igenom alla trådar och ser dina inlägg så är det inte bara något snabbt svar som du slängt iväg, utan min känla är att det finns både själ och eftertanke bakom varje ord du plitat ner. All heder till dig!

Men för att återgå till Dennerlekuben, hur funkar täckglaset med ytterfilter? Är glaset skuret i hörnena så att slangar får plats, eller om man sätter ett ryggsäcksfilter så även det skulle funka utan att kapa i glaset? Dennerles belysning har jag inte hittat någon riktig bra bild på hur den är monterad. Hänger man den bara över kanten eller har de någon annan smart lösning?
Måste också säga att det är en för jädrans snygg kub du har, Bluewing. Jag blir ju liksom inte mindre sugen på att skicka iväg en beställning på ett kar ögonabums! :D
#19 - 21 augusti 2013 07:32
Designkar, max 60x60cm

Tycker filtret till min 30kub funkar helt okej, är av den hörnmonterade typen så det tar inte så mycket plats eller drar för mycket uppmärksamhet. Om jag inte kommer helt fel ihåg så får man helt enkelt med två st likadana lampor till 60kuben, en till 30, man skruvar fast dom mot bakstycket med en plasthållare. Täckglaset på en 30l täcker iaf helt, bara en liten glipa runt om hela.
#20 - 21 augusti 2013 09:37
Designkar, max 60x60cm

JiBe skrev:
Hur kan man inte gilla din respons, Bluewing? :p När jag sitter och läser igenom alla trådar och ser dina inlägg så är det inte bara något snabbt svar som du slängt iväg, utan min känla är att det finns både själ och eftertanke bakom varje ord du plitat ner. All heder till dig!

Men för att återgå till Dennerlekuben, hur funkar täckglaset med ytterfilter? Är glaset skuret i hörnena så att slangar får plats, eller om man sätter ett ryggsäcksfilter så även det skulle funka utan att kapa i glaset? Dennerles belysning har jag inte hittat någon riktig bra bild på hur den är monterad. Hänger man den bara över kanten eller har de någon annan smart lösning?

Måste också säga att det är en för jädrans snygg kub du har, Bluewing. Jag blir ju liksom inte mindre sugen på att skicka iväg en beställning på ett kar ögonabums! :D

Tack för dina vänliga ord. Täckglaset vilar på löstagbara hörn och är mjukt slipat och med rundade hörn. De interna har ju bara en sladd som går ner och det är det enda som får plats. Ska du ha andra större ryggsäcksfilter eller ytterfilter med slangar får nog något hörn eller långsida kapas eller så. Det finns ett Dennerlekar som heter Aqascaping som är nytt och hittas på Dennerles hemsida. Till det är det en starkare belysning och ett ryggsäcksfilter som det är förberett för.
Det finns ju också lösningen med små nanofilter som är luftdrivna t.ex. Fördelen med de små hörnfiltren är att de är lättplacerade. Nackdelen att de har liten filtervolym. Men sköter du det regelbundet så fungerar ju det bra.
Så det finns ganska mycket att välja på faktiskt.
Just luftdrivna filter med skumpatron är ju kanon med småfisk eller räkor. Gå på magkänslan. Trivs du inte med det kan man ju byta till ett annat sedan.
Kan själv trivas med bottenfilter också i små kar. En del finns t.ex. på http://www.pimpyourshrimp.com/sv/filter/
Christer5
#21 - 21 augusti 2013 10:06
Varför inte köpa ett Juwel Lido 120 inte ett designkar men snyggt och praktiskt.
#22 - 21 augusti 2013 10:12
Designkar, max 60x60cm

Det är en cm för brett. Har fattat det som att skivan är 60 cm.
#23 - 21 augusti 2013 11:21
Ja skivan på möbeln som jag tänkt att ha akvariet på är 60x60 så då blir Juwelkaret 1cm för brett. Men det nindrar ju iofs inte att slänga ut möbeln och ersätta den med Juwels möbel och kar. En extra cm kan vi nog avvara vid soffan :) Tanken med att ha ett lika djupt som brett kar är att när man sitter i soffan och tittar in i karet, att det inte skall kännas som om man tittar från fel håll.
Annars så hade ett Lido passat som en smäck då jag redan har ett Juwelkar ståendes i samma rum :)
Christer5
#24 - 21 augusti 2013 11:24
Hoppas att du finner en bra lösning :)
#25 - 21 augusti 2013 11:28
Ja, det hoppas jag oxå på :D
#26 - 21 augusti 2013 11:35

Hm, jag lägger min röst på en kub med hängande belysning ovanför, bestående av starka LED-chip eller liknande.

Tror själv att det blir bäst! :)

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
#27 - 21 augusti 2013 11:41
Men själv tycker jag egentligen att den här planeringsfasen eller vad vi ska kalla det är himla rolig. Alla dörrar är ju öppna och du kan i tanken välja vilket kar som helst, helt utan kostnad dessutom :D
Tycker du är smart som håller alla dörrar öppna i väntan på det där mag-klicket som gör att man hamnar i shopping-mode ;) vilket också är kul. Sedan om man beställt en vara så blir det ju som en kortare graviditet (ursäkta den softade vinklingen) där man väntar och längtar etc.
Om du nu inte redan har bestämt dig förstås?

Just det där att visualisera hur ett kar skulle se ut på plats är riktigt kul. Gör själv mallar i kartong eller kraftig papp för att få en riktig feeling hur stort det kommer att vara på plats. Det finns ju fler sätt att torrinreda mer än i akvariet så att säga. Håller med om att detta sista kan verka nörderi i överkant men är av uppfattningen att akvarist-nördar har roligare än folk generellt. Så varför lägga i bromsen när man kan gasa?
#28 - 21 augusti 2013 11:45
Christer5 skrev:
Varför inte köpa ett Juwel Lido 120 inte ett designkar men snyggt och praktiskt.

Är själv lite svag för Lido också, men just det där krökta glaset på en del större nanos (typ Dennerle eller Eheims aquastyle) som gör att glaset känns som en del av vattnet är ganska häftigt visuellt. Men Lidos 120 och varför inte 200 är bra då de ger mycket volym på liten yta.
Christer5
#29 - 21 augusti 2013 11:51
Jag är väldigt nöjd med mina Juwelkar Rio 180 och Lido 120 som jag har i samma rum,snyggt med samma färg :)
#30 - 21 augusti 2013 12:12

Jag såg mindre juwel-akvarier idag med krökt glas, men har glömt bort vad dom hette.
Snygga var dom iaf.

Fluval edge är jag inte imponerad av, men såg Fluval Chi idag också och det var väldigt snyggt.
Men om det är ett bra akvarie har jag ingen aning om.

Annons