Deppiga Mollysar...

#1 - 24 februari 2005 12:19
hej
Startade denna diskussioneen i nytt akvarium men fortsätter den här..
jag har 3 mollysar 1 hane och 2 honor....60 liters akvarium som jag startade för 6 dagar sedan....
Har köpt det begagnat och det följde med 1 glasmal...3 räkor...2 kuliålar 1 "vanlig" mal samt 2 bilbukfiskar. Startade upp karet i lördags och i måndags köpte jag 1 glasmal...7 tetror och 3 molly....
I tisdags köpte jag dessutom 10 zebrafiskar...
Men....
Mollysarna är inte glada...Dom ligger och trycker under pumpen..när dom är ute i karet ligger dom nära sanden och flappar frenetiskt med fenorna..
De första reaktioner jag fick här i forumet när jag förklarade problemet var att det kunde vara Nitrit...
Men det är kollat nu och det var inga problem med det..
Jag tycker att jag bara köpt fiskar som skall gå ihop med Molly..
Men de verkar livrädda....
Vad kan det vara..Dom skall ju vara tuffa??
Är det någon som haft liknande problem..
Jag läste på massor innan jag skaffade akvariet men detta hade jag inte väntat mig.
#2 - 24 februari 2005 12:31
Är de passiva vid matningen också?
#3 - 24 februari 2005 12:52
Nej..då är dom med på noterna....
men generellt sätt håller de sej vid marken...flappar med fenorna och ser allmännt hysteriska ut....För de mesta är de under pumpen...När vi kommer blir dom jätterädda...
Jag har funderat på om det kan vara min katt..
Hon håller till runt akvariet...Dom blir jätterädda när hon kommer..
Men dom skall ju vara tuffa??
#4 - 24 februari 2005 13:21
Mina mollysar gillar också min pump mycket och är ganska fega förutom då det vankas mat. Först när de kom var de modigare än mina botia striata men nu är det tvärtom tycker jag.

Jag har också teorin att min katt skrämde dem mycket ibörjan. Jag blev så orolig att min katt stressade dem att jag klädde in akvariet i tidningspapper de första veckorna så han inte såg dem (ingen annan heller tyvärr, trist var det). Nu har jag bytt plats på akvariet och ställt det på en högre bänk så att han inte riktigt når att dunka på rutan med tassarna. Det funkar mycket bättre men mollysarna är som sagt väldigt blyga fortfarande.
#5 - 24 februari 2005 13:50
Det låter troligt...det med katten...Jag skall köpa ett skepp till dom imorron som dom kan gömma sig i ....
#6 - 4 mars 2005 09:30
jag har två molly tillsammans med guppys och platys, så de är inte blyga alls. Det verkar mest som att de leker med varandra, och är framme mest hela tiden. Jag har en ganska stark pump oxå, och det kan vara det som gör att de är lite mer livliga.
#7 - 4 mars 2005 14:36
Nu är mina mollysar glada...var nog bara en invänjningsperiod
#8 - 4 mars 2005 21:14
Det var roligt att höra! Har inte blivit riktigt klok på mina egna än.
#9 - 8 mars 2005 14:49
Tror fortfarnade att det är katten...Men de har vant sig

Annons