Deppad krabba

#1 - 1 augusti 2003 09:35
Hej.
Jag har en krabba sedan... vad kan det vara, ett drygt halvår tillbaks. Jag vet dock inte vad det är för sort. "Krabba 55:-" var den enda info jag hade om den när den köptes. Den är brunröd, långa smala spindelben, en stor klo medan den andra är liten med en svart tipp längst ut. Den är större än de där små aggresiva krabborna med röda klor som man kan hitta lite här och var.

Hur som helst. Hon har vart deppad nu på sista tiden och har inte velat komma ut från de djupaste av gömställen. Matlusten är inte stor heller. Tidigare var hon mkt. ivrig när det var matdags och gjorde stora ansträngningar för att få äta. Nu mera brukar jag släppa maten PÅ henne och det tar ett bra tag innan hon bryr sig, om hon ens gör det alls. Jag väntar bara på att Lotta, som hon heter, ska ligga död när jag vaknar.

Den lilla klon som hon äter med har hon tappat i strid med hennes gamla polare. Den har hon haft borta större delen av tiden jag haft henne, men nu är det inte långt kvar till en ömsning tror jag.
Men att hon inte har kvar matklon medför ju att hon inte kan äta vanliga "krabbpellets" utan jag ger henne bitar av sånna här sera nip som hon lättare kan smälla i sig. (den stora klon är helt oanvändbar när det kommer till mat)Men nu har hon som sagt sluta äta och "niparna" har lösts upp innan hon rört på sig. Jag har köpt räkor nu och gett henne, men nu tycks inte det duga heller.

Akvariet jag köpte henne ifrån hade inget landställe för krabborna, utan var bara fyllt med vatten, så vi har inte haft ett sådant tidigare heller. Bakrutan på akvariet vi har är täckt med akvariegrus så att hon ska få klättra, vilket hon alltid gjorde tidigare, men nu klättrar hon inte alls. Man har tur om hon ens stryker sig mot det om natten. Idag ska vi sätta upp en skiffersten ovanför vattnet så att hon kan sitta där om det är land hon saknar, men jag tvivlar på att hon tar sig dit upp.

Vet någon vad jag kan göra för att hon ska bli glad igen? Tidigare hade hon kompisar, men de kom inte så bra överens också åt hon upp en, men kan det vara att hon känner sig ensam nu? Hon kanske vill ha någon att bråka om revir med ibland? Vad tror ni?

MVH
/Sara
#2 - 1 augusti 2003 15:27
Har du kollat vattenkvaliten?
#3 - 1 augusti 2003 16:22
Mja, det är inte nitrit, det är inte underligt pH och vi ger henne kalk för skalet. Eftersom att jag inte vet vad det är för krabba så vet jag heller inte hur de ska skötas. Dum som jag är. Jag har guppys i samma akvarium och de mår finemang.
#4 - 1 augusti 2003 16:53
Det låter som en vinkarkrabba... Typ mangrove krabba...
Vilket sätter fokus mer på Salthalt??

Har du bräckvattenakvarium...
#5 - 1 augusti 2003 17:08
Nope, jag her ner lite salt vid varje vattenbyte, men inte så att man kan kalla det bräckt. Sökte nyss på vinkarkrabba, men inte var det en sådan...

http://images.google.com/images?q=tbn:x73OnmRF8AQC:www.vattenkikaren.gu.se/fakta/arter/crustace/decapoda/carcmaen/carcma.gif

Den ser ut som krabban på bilden, fast med längre och smalare ben, också ser klorna inte lika ut. Men kroppen har samma form.

Färgen är nästan tegelfärgad. Lite brunare.
#6 - 1 augusti 2003 20:12
Jag råder dig att byta rubrik på din tråd... och skriva Deppad mystisk krabba... så kommer du få många fina svar... mystisk => då du inte vet vilken sort det är. Har du ringt Zoo't och frågat efter det latinska namnet?
#7 - 9 augusti 2003 12:35
Jasså? Ja, kanske får byta rubrik då.

Ringt zoo't? Vaddå?

Jag vet ju inte vad den heter så svenska, och jag är ju ingen hejare på att beskriva heller, så jag blir nog inte så mycket klokare.
Jag borde haft en digitalkamera.
#8 - 11 augusti 2003 17:34
Lotta är död. Jag har vart borta över helgen och när jag rusat upp för att titta till henne nu när jag kom hem såg jag till min förtjusning att hon just höll på att ömsa skal. Efter några sekunder sg jag ett stort hål i hennes nya skal på ryggen och begrep att hon var död. Hon hade halvvägs tagit sig ut skalet då något uppenbarligen gått fel. Det var som sagt ett stort hål i skalet på hennes rygg och hennes inälvor eller kött kanske man ska säga var blottat. Hon delar husrum med några guppys, och de har väl inte för vana att attakera krabor, men jag antar att de har smaskat på henne enfter att hon kolavippat och där av anledningen att hennes kött inte var på riktigt rätt ställe (delvis brta och bredvid hennes kropp).

Kan hon ha fått för lite kalk? Så att hennes undre skal inte hunnit bli tillräckligt hårt innan hon växte ur sitt gamla? eller var hon bara på ålderns höst och tiden var inne?

Hon var en otroligt fin krabba som var rolig att ha. Skulle gärna tänka mig att köpa en till av denna "mystiska krabba" om jag hittar den någon stans igen. Men då blir det väl att fråga ut bättre om skötsel och liknande.

Lillan. Jag drömde inatt att hon dog, och nu när man ser henne ligga där... stackars lilla vännen...

Annons