Dennerle CO2 System

#1 - 3 augusti 2004 08:39
Någon som har erfarenhet av dennerle classic-line CO2 system? Från det jag ser innehåller den inte någon magnetventil. Går det att köpa en annan märke och använda den? Vilken typ av reaktor är det i den?
#2 - 3 augusti 2004 08:41
Jag personligen fattar inte varför man vill köpa så dyra prylar när man klarar sig undan med 800:- på aquaristik för att få en jättebra regulator, nålventil och magnetventil.

http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id1099,,0,
http://store.aquaristic.net/app/details.php?shop=1,650,0,0,id2329,,0,
821:- med dagens valutakurs.

En tub utan stigarrör från en brandfirma och man har allt man behöver.
#3 - 3 augusti 2004 08:48
Jag har möjlighet att köpa det billigt begagnad. Det kommer inte att kosta mig mer än 12-13 hundra med en två kilos flaska. Men det är också bortkastade pengar om det kostar för mycket för CO2 påtår eller om det inte är standard komponenter.
#4 - 3 augusti 2004 15:02
Ursprungligen skickat av peyman

Någon som har erfarenhet av dennerle classic-line CO2 system? Från det jag ser innehåller den inte någon magnetventil. Går det att köpa en annan märke och använda den? Vilken typ av reaktor är det i den?

Hejsan.

Har precis hämtat min Dennerle anläggning och passade då då att
fylla den hos Sydbrand i Ystad. 90 kr flaskan
Det var inget problem alls tog ca 5 min.

Magnet ventilen tillkommer ca pris i Sverige ca 1500 Kr
pris i tyskland ca 108 Euro :)

MVH Jimmy
#5 - 19 augusti 2004 22:15
Hej Kharn,
Har du hunnit testa systemet? Kan du berätta lite om det funkar bra. Tänkte mest på reaktorn.
#6 - 20 augusti 2004 05:34
Ursprungligen skickat av peyman

Hej Kharn,

Har du hunnit testa systemet? Kan du berätta lite om det funkar bra. Tänkte mest på reaktorn.

Hejsan :)

Jag har hafft hela anläggningen igång en vecka nu och allt är helt ok. (tror jag hehe är alldeles grön på detta området)

Jag har (innan jag trycker in CO2 )ett KH på 4 och ett PH på 7,6.
i ett 960L kar

Anläggningen är inställd på att ligga på ett PH på 6,8 och det håller den utan problem.
Den slutar trycka in CO2 när PH värdet är 6,7 och börjar igen när det är uppe på 6,9.

Hur snabbt det skall gå att sänka PH värdet till 6,7 från 6,9
är jag dock osäker på men det tar ett par timmar.

Om reaktorn kan jag inte säga mer än att den verkar hålla PH på en ganska stabil nivå med orginalpumpen på 270 L/H. Men som sagt jag är en n00b på CO2 så jag kanske pumpar in på tok för mycket för att hålla värdena.

Men Tropfrog har en lika dan som han fixat en karaftigare pump till för att den skulle täcka hans behov.

Se även http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29865

Hoppas du blivit lite klokare av mit svammel.

MVH Jimmy
PatrikMalmo
#7 - 20 augusti 2004 06:15
defdac,

Länkarna till aquaristic.net blir fel (jag får inte heller till dem). Kör den simplaste varianten:

http://store.aquaristic.net/

Välj språk och kolla under "CO2 Equipment"/"CO2 Components" Där ligger tryckreglerare för 47.58 euro och magnetventil för 41.58 euro.

Är det dessa du menar?

Är det för övrigt någon som vet om man kan köpa ph-regulator för sig om man vill koppla på det senare?

Hilsen!!
#8 - 20 augusti 2004 06:58
Ph reglering och magnetventil kopplas på befintlig slang och kan kopplas dit i efterhand.

Om ni letar efter magnetventil i Sverige så ring BL diskus i Helsingborg. De tar 400 kr för magnetventilen och 2000 kr för milwakee controller. Jag vet inte om det är bra grejor, men det kanske är värt ett försök. Han har hämtat hem det från mässan i Tyskland.

MVH
Magnus
#9 - 20 augusti 2004 07:59
Skulle vilja upprepa "PatrikMalmö" frågan...

Är det någon som har erfarenhet av att koppla till Ph-controller till CO2 systemet med de produkter som Defdac och PatrikMalmö nämner?

Är på g att starta igång ett sådant system men lurar på vilken Ph-controller man skall satsa på.

/Sabina
#10 - 20 augusti 2004 13:28
Som jag skrev innan fast kanske inte tillräckligt tydligt:
Alla ph controllers fungerar till alla co2 system. Detta efterssom de kopplas på co2 slangen som är standard.
MVH
Magnus
#11 - 20 augusti 2004 13:32
[:-17] Tack för förtydligandet!

Då gäller det bara att välja en...med min beslutsångest lär det ta ett tag...[suck]

/Sabina

Annons