Denna MDF med lack?

#1 - 3 december 2015 15:19
Behöver lägga en skiva över en 120*42-byrå som jag sen ska ha två st 60*30*30 akvarium på, eller möjligen 80*30*30 plus 30*30*30.

Skivan ska vara till för att fördela lasten bättre på kanterna och minska risken att mittpartiet sviktar iväg. Idag står två nanoakvarier därpå, men det har skett en liten guppyexplosion och nanona räcker inte till.

Men vad för skiva? En massiv 2-3 cm ekskiva gissar jag att funkar, men behöver väl även den lackas eller oljas för att hålla emot fukten riktigt bra?

Denna mdf med nån slags fukt-lack till, skulle det kunna funka?
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/k%C3%B6k-och-inredning/inredningsskivor/hyllplan-regina-gds-mdf-19x395x1220mm

Please help... :)
#2 - 3 december 2015 16:19
En skiva med fibrer som går hela vägen som massivt trä, stavvirke eller plywood fungerar bättre för att fördela ut last än spånbaserade skivor. Det behöver inte va ek utan andra träslag fungerar lika bra. Se behöver du bara måla skivan med lack eller lackfärg. Du kan även betsa skivan innan lackning eller köpa en betsad skiva och lacka.

Men det som påverkar hållfastheten/nedböjningen mest är höjden på det som ska bära lasten, som när man försöker böja en linjal på den höga ledden jämfört med den låga. Så du kan även skruva och limma fast en eller två 45x45mm stavvirke under den befintliga skivan (men det kan kanske bli svårt att öppna den översta lådan då).

Däremot så blir 2st*6*3*3dm=108 liter vilket väger 108 kg och kanske 130kg med grus och sten. så om två personer med minst 130kg sammanlagd vikt ställer sig mitt på byrån så ser ni enkelt om det behövs någon förstärkning över huvud taget :)

Jag skulle vara mest oroligt för sidostabiliteten, 42cm är ganska smalt och det kan bli svajjigt och vingligt med 130kg högst upp.
#3 - 3 december 2015 19:37
Tack! Bra tankar.

Stabiliteten i sidled känns inte som ett problem. Men 45*45 lär bli ett större problem. :D
Jag tycker mig se redan på nano-lasten som nog är runt 50kg att det finns svikttendenser i skivan uppepå. Så ny skiva som håller vikten måste på. 3cm ek känns som ett säkert kort men kanske lite dyrt... Ryms många fiskar i den budgeten!
#4 - 4 december 2015 10:17
Då skulle jag köra på betsad furu så det liknar ek.
#5 - 4 december 2015 10:37
Tänkte mer att ek är väldigt hårt, vilket furu inte är. Såvida du inte skaffar furu som växt på sandmarker där årsringarna sitter flera styck per mm då.
#6 - 4 december 2015 10:49
Tja....jag har haft båda varianterna.....

dvs både trä och fiber (både mdf o spån)

spån...nä.....

trä ja

mdf...ja....men jag har alltid LACKAT ordentligt.....

trä anser jag också måste behandlas ordentligt....bets räcker inte....rejält med avvisande olja eller lack.

trä som bli blött reser sig.....

förr använde man den metoden i gruvor ju.....de borrade upp ett hål i stenen....in med en torr pinne...
på med vatten...och efter ett tag så svällde träbiten så mycket att stenen sprack.....

så egentligen...säkerhetsmässigt,,,,så borde MDF vara lite säkrare vid läcka.....det tar längre tid för mdf att
smulas sönder än trä att resa sig.....

men allra bäst är nog laminat eller stenskiva.....laminaten är billiga på ex ikea
#7 - 4 december 2015 10:51
Inte så att det gör någon större skillnad för hållfastheten så länge vi inte pratar märken efter klackskor då. Tjockleken på skivan är mycket mer avgörande. Jag jobbar som konstruktör så jag hoppas jag har lite koll i alla fall.
#8 - 4 december 2015 10:58
Självklart räcker det inte med enbart bets på trä det är bara för utseendet utan man får lacka sen. Mdfs hållfasthet minskar när den blir blöt så även om det inte reser sig så slutar den att bära akvarierna, trä sväller men fortsätter i alla fall att ta vikt.
#9 - 4 december 2015 13:24
Ska genast surfa Ikea efter tjocka laminatskivor! :D
#10 - 4 december 2015 13:29
#11 - 4 december 2015 13:35
Funkarnkanon, och tål en hel del vatten med:).
En annan variant om man vill tätt mot vatten på översidan på en bänk, är att måttbeställda en glasskiva, som även det funkar fint att ställa nanokar på:).
#12 - 4 december 2015 13:40
Det otroligt viktig att när man sågar till en laminatskiva till rätt storlek så måste man se till att det blir fullständigt tätt där man har sågat.Att enbart limma en laminat remsa räcker inte det kommer att gå in fukt på sikt.

Annons