Denna automatiska artemia kläckare...

#1 - 28 november 2004 18:46
jaha..då har man en automatisk aremia kläckare som man förstår så där hälften av allt på men behöver lite hjälp med att klar göra lite saker med...Det är en sån här:
http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=1082 ...om ni fattar hur det ska kunna gå och inte få ut salt vattnet i karet? Kan nån ge mej en vetenskaplig förklarelse?
Har ni en sån kan ni ju komma med ros lr ris om den också...
#2 - 29 november 2004 19:25
Då får man testa själv och lista ut det svåra....
#3 - 29 november 2004 21:57
Jag har en sådan men jag har inte testat den än då den ska placeras i karet och har inte något kar att stoppa den i. Men jag har fått förklarat för mig att saltvattnet är tyngre än sötvattnet och kommer inte ut i karet.

När de är kläckta simmar de ut själva och fiskarna kan äta färsk nykläckt artemia[:)]
#4 - 29 november 2004 22:07
Ja det måste ju hänga på nått sånt, Men ska fixa i mörra och komma med ett betyg :)
#5 - 1 december 2004 16:30
jag sålde min på auktionen i gbg.. la ner den det gav inte önskat resultat... vet inte varför...
#6 - 1 december 2004 18:15
okej...själv ska jag kolla hur det går i mörra...har fixat till det nu med ägg och allt.
Men hur mycket salt hade du?
#7 - 1 december 2004 18:56
enligt beskrivning.. (kommer inte ihåg.. ca 2tsk har jag för mig)
#8 - 1 december 2004 19:50
Med min kläckare följde en måttsked, det lilla måttet för äggen och det stora för saltet... 3-4 mått salt skulle det vara... allt enligt instruktionerna, men jag har kanske en annan sort...
#9 - 1 december 2004 20:04
Slog en tanke på den när jag kolla men tänkte att den var lite liten men det kan nog stämma ska testa nästa gång.
hur gick/går det för din då? jobbar den bra lr?
#10 - 1 december 2004 21:20
Lite offtopic: MagicFingers, det var jag som köpte kläckaren av dig för 150:-! Visste inte att du var medlem på zoopet! iofs så fråga jag dig inte [:)]
Har köpt en stor konservburk med ägg av Lars-Olof Arvids för 300:-. Hoppas att det ger utdelning. Har inte testat den än. Jag har fryst äggen så att de håller sig längre.
#11 - 1 december 2004 23:18
Jag har inte fått min att fungera... alltså jag har inte lagt så mycket tid på den. När jag testade sist så blåste luftpumpen på så pass att själva mackapären lossnade från fästet och hällde ut saltvatten i karet... Tur att det var i ett 450 l kar... så att saltmängden förmodligen inte gör så mycket...
#12 - 2 december 2004 03:32
Ursprungligen skickat av Morpheus

Lite offtopic: MagicFingers, det var jag som köpte kläckaren av dig för 150:-! Visste inte att du var medlem på zoopet! iofs så fråga jag dig inte [:)]

vem var inte zoopet/ciklid medlem på det mötet egentligen.. :)
hoppas den kläcker bättre än fäör mig, priset var ju en ren förlust för mig.. köpte den på pwss och sålde den 2-4v efteråt....

dom äggen jag har skall det inte vara något fel på.. går ut 06, förvarats i kylskåp, hög salt och värme vid kläckning. mysterium :/

tips är nog att ha mkt ljus långt ifrån kläckaren.. kanske....
#13 - 6 december 2004 18:01
har en sådan kläckare,den funkar utmärkt,men det gäller att ha rejäl belysning.
#14 - 6 december 2004 19:04
ja har ju bara testa en gång men äggen åkte ut..

Annons