Du får automatiskt viss cirkulation igenom en sandbädd, eftersom det finns värme- och tryckgradienter i akvariumet, men om sanden är finkornig och man inte har cirkulationspumpar så blir 'självcirkulationen' så låg att sandbädden egentligen bara är aktiv i de översta millimetrarna - resten är bara död rymd.
Normalt sett räcker dock 'självcirkulationen' för en DSB, min spekulation om att det kanske går att göra den ännu effektivare mha en värmekabel är precis det - min spekulation.
Tropfrog: nej, svavelvätefickor är normalt sett ingenting att oroa sig för. Du får järnsulfid-utfällningar nere i sanden, det är de som är svarta, plus en viss mängd svavelväte, men ingendera är särskilt giftigt, så ens om sandbädden rörs om så dödar det inte.
Svavelväte _luktar_ dock kraftigt.
Om du går ut i vattnet vid en sandstrand, och gräver dig ner en 4-5 cm, så kommer du att se att sanden blir svart eller grå - det är alltså syrefritt där, och du har svavelvätebildning. Det är helt normalt att sediment är syrefria unde ytan, ju finkornigare sediment desto tunnare är den syresatta zonen. På lerbottnar är det ofta bara översta millimetern eller så som har syre.
Möjligen kan anaeroba processer orsaka problem i akvarier med lågt pH, jag har aldrig varit intresserad av svartvatten så jag har ingen koll på kemin där.
Vad gäller omrörning/cirkulation så har jag som sagt relativt grov sand (i sammanhanget i alla fall - Shimek rekommenderar finsand), dvs sisådär 0.5 - 2 mm, och jag har mycket kraftig cirkulation (runt 8x akvariets volym/timme), så troligen cirkulerar vattnet rätt hyfsat i sedimenten. I början när jag satte upp akvariet hade jag tänkt testa flödet i sanden genom att injicera sockerkulör, men när allt verkade funka så blev det liksom aldrig av...
Jag har normalt en del "grå" zoner, områden med låg syrehalt och svavelvätebakterier, i sanden, men det är som sagt ingenting jag bryr mig om.
De enda omrörare jag har är malajsiska sandsnäckor. Det är väl en 50 - 200 stycken, de flesta mycket små, i akvariet. De har säkert viss effekt, men hur mycket är svårt att säga.
Snäcklekare kommer säkert att stöka till saker, ja. Jag tror Shimek starkt skulle avråda från att ha några stora grävande djur alls, personligen tror jag inte det spelar sådär jättestor roll. Fast det är bara min gissning.
Kalkvattnet tillsätter jag av två anledningar:
1) det håller uppe pH.
2) det håller uppe KH.
3) det fäller ut fosfat.
Lustigt nog, trots att jag tillsätter kalciumhydroxid, ser jag vissa upplösningstendenser hos kalken i akvariet - dels har sandbädden sjunkit ihop något, men framförallt syns 'pitting' på snäckskal i akvariet. Jag har lite svårt att få det att gå ihop, men så är det.