Denisonii (Torped barb )

#1 - 29 april 2006 04:56
Någon som vet hur känslig denna fisk är egentligen?
Köpte 6st förra lördagen Stora fina exemplar för 149 kr styck.
Om vi fick problem så skulle vi höra av oss till affären (nån typ av garanti )
Nu en vecka senare och 3 st dött för mig 450 spänn [:(!] Hörde av mig i början av veckan då döttsfallen började till djuraffären. Då skyller han på vattnet att de är jätte känsliga för nitrat ect ect. Tycker dock att det är lustigt att inte alla strök med på en gång i början av veckan utan en då & då. Jag har oxå långfens tetror dom är väldigt känsliga det vet jag men dom mår fint. Alla tester jag gjort visar att vattnet är ok. Jag skyller inte hela skulden på djuraffären och jag hade inte räknat med någon typ av garanti, men när han säger att jag ska höra av mig om dom dör så vi får lösa det och sedan skyller på vattnet...uselt Med andra ord kan ju en fiskbutik hävda att det är vattnet så fort något går snett dåligt försvar.Och då ska ju bara sådana känsliga fiskar säljas till folk med riktiga mät instrument som övervakar vatten dygnet runt Därför vill jag veta hur känslig denna art egentligen är
Förloppet är att de efter ett tag börja gå upp till ytan efter ett tag simmar
dom upp o ner o sedan dör de
/bobbyfuller
#2 - 29 april 2006 05:51
Vi har haft 5st nu är det bara 2st kvar.3st dog ganska kort tid efter dom kom i karet.
#3 - 29 april 2006 06:33
till tommas o anna

stämmer symptomen mot mina?
/bobbyfuller
#4 - 29 april 2006 08:33
[quote=bobbyfuller]Någon som vet hur känslig denna fisk är egentligen?
Köpte 6st förra lördagen Stora fina exemplar för 149 kr styck.
Om vi fick problem så skulle vi höra av oss till affären (nån typ av garanti )
Nu en vecka senare och 3 st dött för mig 450 spänn [:(!] Hörde av mig i början av veckan då döttsfallen började till djuraffären. Då skyller han på vattnet att de är jätte känsliga för nitrat ect ect. Tycker dock att det är lustigt att inte alla strök med på en gång i början av veckan utan en då & då. Jag har oxå långfens tetror dom är väldigt känsliga det vet jag men dom mår fint. Alla tester jag gjort visar att vattnet är ok. Jag skyller inte hela skulden på djuraffären och jag hade inte räknat med någon typ av garanti, men när han säger att jag ska höra av mig om dom dör så vi får lösa det och sedan skyller på vattnet...uselt Med andra ord kan ju en fiskbutik hävda att det är vattnet så fort något går snett dåligt försvar.Och då ska ju bara sådana känsliga fiskar säljas till folk med riktiga mät instrument som övervakar vatten dygnet runt Därför vill jag veta hur känslig denna art egentligen är
Förloppet är att de efter ett tag börja gå upp till ytan efter ett tag simmar
dom upp o ner o sedan dör de
/bobbyfuller[/quote]

I din andra tråd hänvisade jag, den 22 april, till en tråd om just denisonii. Där skrev flera att den är VÄLDIGT känslig! Den tråden finns under "Karpliknande fiskar".
Jättetråkigt när sånt här händer. De borde ha sagt i affären att den är jättekänslig!
#5 - 29 april 2006 14:51
hej där

[quote=Birgitta W]I din andra tråd hänvisade jag, den 22 april, till en tråd om just denisonii. Där skrev flera att den är VÄLDIGT känslig! Den tråden finns under "Karpliknande fiskar".
Jättetråkigt när sånt här händer. De borde ha sagt i affären att den är jättekänslig![/quote]

ja man tycker att en 60 årig gubbe som varit zoohandlare i hela sitt liv kunde
delgivit mig den informationen
hittar inte tråden du talar om
bobbyfuller
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 29 april 2006 15:00
[quote=bobbyfuller]ja man tycker att en 60 årig gubbe som varit zoohandlare i hela sitt liv kunde
bobbyfuller[/quote]
Arten kan kanske vara lite känslig vid acklimatiseringen men annars anses den nog vara en rätt tålig art, men den har ju inte funnits i handeln så länge så erfarenhet saknas.
#7 - 29 april 2006 15:07
[quote=bobbyfuller]hittar inte tråden du talar om [/quote]

Den står under "karpliknande fiskar". Rubriken är "Puntius Denisoni" och är skriven av "ancan". Denisonii skrivet med ett "i".

Jag vet inte hur man fixar att hänvisa till trådar. Så det bara är att trycka på en blå hänvisning i svaret... [:o]
#8 - 29 april 2006 21:17
Jag har två stycken som jag köpte i höstas. De verkar ha klarat av flytten utan problem!
#9 - 29 april 2006 21:51
[quote=bobbyfuller]ja man tycker att en 60 årig gubbe som varit zoohandlare i hela sitt liv kunde
bobbyfuller[/quote]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78488
#10 - 29 april 2006 21:54
[quote=Nitra98]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78488[/quote]

Hur gjorde du det där? :confused:
#11 - 30 april 2006 08:26
[quote=bobbyfuller]stämmer symptomen mot mina?
/bobbyfuller[/quote]

Dom dog en efter en låg döda på botten när vi tände på morgonen,alla värden är perfekta i karet.
#12 - 2 maj 2006 11:14
[quote=Thomas&Anna]Dom dog en efter en låg döda på botten när vi tände på morgonen,alla värden är perfekta i karet.[/quote]

Jag skulle också vilja ha perfekta värden i mitt kar men jag har då aldrig lyckats få det helt perfa.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 2 maj 2006 11:21
[quote=Thomas&Anna]Dom dog en efter en låg döda på botten när vi tände på morgonen,alla värden är perfekta i karet.[/quote]
Det viktigaste för dom är ju syrehalten så jag undrar lite över vilken syrehalt du uppmätte på vattnet.
#14 - 2 maj 2006 14:22
Den kan väl inte få nog med syre iaf, och om du inte kör med CO2 så kan det väl inte spela någon större roll om du riktar utblåset så mycket det går mot ytan och får så bra ytcirkulation som möjligt?
Fasen va jag gillar dom barberna, men så dyra...
#15 - 2 maj 2006 20:16
[quote=Kjell Fohrman]Det viktigaste för dom är ju syrehalten så jag undrar lite över vilken syrehalt du uppmätte på vattnet.[/quote]

Den har jag inte mätt men dom 2st jag har kvar mår bra och växer bra.Det blir väl att stoppa i en syresten kanske.
#16 - 1 juni 2006 09:43
Någon som har mer info om dessa vackra fiskar! Har läst allt som går att läsa här i zoopet men vill gärna veta mer då jag har 6 st i mitt asienkar. All info är av intresse!

Annons