Ja malen alltså. Nästan alla har minst en mal i sina tankar, men behövs den verkligen om det inte är för att man råkar gilla malar?
Det finns väl andra fiskar (och snäckor för den som vill) som äter matavfall och alger, tänker jag?
Kjell Fohrman skrev:Tradition inget annat.
Många har gått på myten om att malar sköter akvariet. Akvariet sköter man själv - sedan kan man i vissa lägen få lite hjälp av olika fiskar, snäckor, räkor etc.
karrokaja skrev:du får sköta akvariet själv... malar har ju fått smeknamnet "slamsugare" Dom suger inte slam, dom äter alger - till viss del.
Trä, ibland levande växter, vissa malar kan även ge sej på andra levande fiskar, men då oftast för att man inte har stödmatat dom.
Har du ett bra fungerande akvarium så bryts bajs och växtdelar ner av sej själv, så att säga.
Och foderrester undviker man genom att inte mata överflödigt.
Man måste ju hjälpa till för att upprätthålla en ballans.
Suga botten med ett hävert, plocka bort döda blad osv... för att det ska funka.
Jag har malar för att dom är charmiga!
Dom är riktigt värdelösa på att städa:p men dom är snygga, gulliga, fina färger och ger lite liv till bottenregionerna på karet.
Jag har dom inte för att jag förväntar mej nån form av städning i karet.
perfetto skrev:- Vem löser städning av växtdelar, fiskbajs, foderrester och annat dött/multnande material på botten?
Nyfiken därför att jag gärna skulle vara utan malarna men inte heller vill blanda in snäckor (möjligen sandsnäckor som håller sig dolda i sanden dagtid) i min Channatank.