Den Riktiga Papegojcikliden. Hoplarchus psittacus

#1 - 21 mars 2010 21:48
Tja!

Mina papegojciklider har ju börjat leka. Jag gissar på att jag har en stor hane och 3 honor.
Alla 3 honor har börjat gräva på olika ställen i karet och försöker få hans uppmärksamhet.
Jag bara sitter och väntar tills han ska bestämma sig så jag kan dela av en del av karet.
#2 - 21 mars 2010 21:57
Jag är ju interesserad av den här arten, och har pratat med handlaren, om det är möjligt att få tag på dem. Handlaren säger att det är näst intill omöjligt, de är ganska svårodlade och väldigt kinkiga med val utav partner.

Men skulle jag få tag på den, hur fungerar det då i mitt 720 liters akvarium. Jag har ju 3 av Papegojhybriden (Ciclasoma sp. Hybrid) Och jag funderar på att skaffa ett par tre till. Annars har jag Fengäddor, udda malar (Synodonter, Redtail och skednos mfl.) Har även två st. Channa Bleheri, och ska köpa två till jhade jag tänkt. Är det nånting som skulle fungera med Papegojcikliden.
#3 - 21 mars 2010 22:10
Kenny89 skrev:
Tja!

Mina papegojciklider har ju börjat leka. Jag gissar på att jag har en stor hane och 3 honor.

Alla 3 honor har börjat gräva på olika ställen i karet och försöker få hans uppmärksamhet.

Jag bara sitter och väntar tills han ska bestämma sig så jag kan dela av en del av karet.

Kul att dem är på gång, vet du hur gamla dem är? jag har läst någonstans att de blir könsmogna sent, vid ca 3 års ålder.
#4 - 21 mars 2010 22:14
ciklidtok skrev:
Jag är ju interesserad av den här arten, och har pratat med handlaren, om det är möjligt att få tag på dem. Handlaren säger att det är näst intill omöjligt, de är ganska svårodlade och väldigt kinkiga med val utav partner.

Men skulle jag få tag på den, hur fungerar det då i mitt 720 liters akvarium. Jag har ju 3 av Papegojhybriden (Ciclasoma sp. Hybrid) Och jag funderar på att skaffa ett par tre till. Annars har jag Fengäddor, udda malar (Synodonter, Redtail och skednos mfl.) Har även två st. Channa Bleheri, och ska köpa två till jhade jag tänkt. Är det nånting som skulle fungera med Papegojcikliden.

Jag skulle tro att det kan fungera i alla fall med fengäddorna och malarna, C.bleheri är jag inte så säker på att det fungerar med, vad jag vet så trivs Channor bäst i ett eget kar, glupska men inte så tuffa.
#5 - 21 mars 2010 22:21
Channorna verkar gå bra ihop med de andra fiskarna i karet, de håller sej mest för sej själva...och stör ingen annan......;) Men ni tror det kan fungera storleksmässigt med karet?? I värsta fall så får väl Channorna flytta till Mixkaret på 300 liter om det inte skulle fungera......

Hur är Papegojan i humöret då?? Har läst att de är ganska aggressiva....är det individuellt på dem också, eller har de en mer aggressiv natur???

Fungerar de även med Papegojhybriderna??
#6 - 21 mars 2010 22:32
Ove.P skrev:
Jag skulle tro att det kan fungera i alla fall med fengäddorna och malarna, C.bleheri är jag inte så säker på att det fungerar med, vad jag vet så trivs Channor bäst i ett eget kar, glupska men inte så tuffa.

C. bleheri är dessutom sub-tropisk.
#7 - 21 mars 2010 22:33
Jo papegojorna kan ha ett 7 jäkla humör så det gäller att övriga innevånare kan försvara sig. Mina 4 , ca 15 cm, gick tidigare tillsammans med 4 st Parachromis loisellei och 4 st Vieja synspila som var ungefär lika stora, det blev ganska bråkigt mellan papegojorna och P.loisellei eftersom dem har ganska vassa tänder så flyttade gojorna till stora karet, där det simmar Petenia splendida på ca 35 cm samt en del rovmalar på 30-50 cm jag var lite orolig att gojorna skulle bli mat eller bli så stressade att dem bara skulle gömma sig, men det har gått mycket bra. Det ser rätt så kul ut när en splendida blir lite närgången och den blir bort jagad av en firre som är hälften så stor.

Det kan säkert fungera med Channorna om karet är stort nog men jag tror att gojorna är för livliga, vid lek så tar dem ett ganska stort revir.
#8 - 21 mars 2010 23:02
Ove.P skrev:
Kul att dem är på gång, vet du hur gamla dem är? jag har läst någonstans att de blir könsmogna sent, vid ca 3 års ålder.

Jag har väl haft mina i ca 8 månader snart.
Jag vet säkert att 4 av dem är könsmogna. Men så har jag en som är hälften så liten som dom andra som är lite utsatt.
Dom har inte visat lektendenser förens nu.
#9 - 21 mars 2010 23:08
ciklidtok skrev:
Channorna verkar gå bra ihop med de andra fiskarna i karet, de håller sej mest för sej själva...och stör ingen annan......;) Men ni tror det kan fungera storleksmässigt med karet?? I värsta fall så får väl Channorna flytta till Mixkaret på 300 liter om det inte skulle fungera......

Hur är Papegojan i humöret då?? Har läst att de är ganska aggressiva....är det individuellt på dem också, eller har de en mer aggressiv natur???

Fungerar de även med Papegojhybriderna??

Jag tycker då att Papegojcikliderna är rätt lugna mot andra fiskar. Mina har inte visat någon större aggresivitet mot dom andra fiskarna.
#10 - 22 mars 2010 06:32
Jag gillar ju de riktiga gojorna och jag hoppas verkligenatt min handlare ska kunna få tag på några, men ännu har jag inte haft någon tur....Men det är ju bara att vänta, förr eller senare får dom väl kanske tag på några...:)
#11 - 22 mars 2010 17:31
Tror han snart har bestämt sig för vilken hona han tänker välja. Han hade 3 honor att välja på men han har nekat en rejält nu så det är bara 2 kvar.
Jag tänkte eventuellt sälja dom andra gojorna när han bestämt sig för vilken han vill leka med.
#12 - 12 juli 2010 16:18
Bilder? :)
#13 - 13 juli 2010 08:14
Är de svåra att hålla? Tänkte om de är kinkiga om man har hårt vatten osv. Läste äggen inte utvecklas om det är hårt vatten.

Annons