Den lilla skopan i vissa dropptester

#1 - 29 december 2007 21:07
Köpte ett Nitrattest från Sera häromdagen. Upptäckte att det var en liten skopa i som man skulle ha ett slätstruket mått av ett hemligt pulver ner i mätglaset.

Jag undrar då, hur viktigt är det med mängden? Denna skopan är för liten för att se hur mycket man har på, och mängden man öser i varierar nog från gång till gång. Påverkar det resultatet?

Att jag skrev hemligt är för att det inte någonstans finns att uppbringa vad detta pulver gör, eller består av :)
Kanske nån annan vet?
#2 - 29 december 2007 21:13
Daniel_N skrev:
Köpte ett Nitrattest från Sera häromdagen. Upptäckte att det var en liten skopa i som man skulle ha ett slätstruket mått av ett hemligt pulver ner i mätglaset.

Jag undrar då, hur viktigt är det med mängden? Denna skopan är för liten för att se hur mycket man har på, och mängden man öser i varierar nog från gång till gång. Påverkar det resultatet?

Att jag skrev hemligt är för att det inte någonstans finns att uppbringa vad detta pulver gör, eller består av :)

Kanske nån annan vet?

Nitrat --- i JBL mäter man Nitrat med den : 10 ml vatten 2 slätstrukna mått och + 5 droppar blanda 1 min. vänta ca 10 min
#3 - 6 januari 2008 00:33
Ingen som har reflekterat över detta? :)
#4 - 6 januari 2008 00:41
Om du inte vet vad det är för pulver eller vad det gör är det nog lika bra att skippa det.:)
#5 - 6 januari 2008 01:07
3 guppy skrev:
Om du inte vet vad det är för pulver eller vad det gör är det nog lika bra att skippa det.:)

av nån konstig anledning så finns den med för att använda den annars kan test inte bli nån test :D
#6 - 6 januari 2008 01:08
Daniel_N skrev:

Kanske nån annan vet?

Vänd dig med din fråga till tillverkaren hihihi och kom med svaret hihi
#7 - 6 januari 2008 07:45
Om du tar ett slätstruket mått är det väl inget problem, håller med om att det kan vara svårt att få exakt mått varje gång med tror inte det har någon betydelse.
Min erfarenhet är att Seras nitrat test visar mer nitrat än det är i vattnet.
#8 - 6 januari 2008 12:15
Jag håller med om att det inte verkar vara så noggrant, det visade knallrött på första testet, och efter att ha bytt 50% vatten så visade det nästan ingenting.

Tyvärr var Sera det enda jag kunde få tag på just nu. Vilket annat märke rekommenderas, JBL som vanligt eller? :)
#9 - 6 januari 2008 12:21
Vet inte hur det är med Seras Nitrattest, men gissar att det fungerar på samma sätt som JBL's
Man kan inte ha för mycket pulver, det ända som händer är att det inte löser sig (på JBL's test får man några korn som inte löser sig även om man bara tar angiven mängd).
#10 - 6 januari 2008 12:23
Daniel_N skrev:
Jag håller med om att det inte verkar vara så noggrant, det visade knallrött på första testet, och efter att ha bytt 50% vatten så visade det nästan ingenting.

Tyvärr var Sera det enda jag kunde få tag på just nu. Vilket annat märke rekommenderas, JBL som vanligt eller? :)

jepp:D
#11 - 7 januari 2008 10:12
Själv tycker jag att Tropic Marines kombinerade nitrit/nitrat-test är det bästa. Även de har dock det där hemliga pulvret...är också nyfiken på vad det är. Bra är dock att den första flaskan innehåller vanlig 24% ättiksprit, så att den är lätt att fylla på om det behövs. :)
#12 - 11 januari 2008 15:22
Tack för era svar, känns bättre nu när jag vet att man inte kan överdosera pulvret, hade varit alldeles för lätt att få fel värden då :)
#13 - 14 januari 2008 08:59
Jag har läst på lite och det verkar fungera på följande sätt:

"Alla" nitrat-test för hobby bruk mäter nitrat genom att först göra om det till nitrit.
Alltså ett nitrat test mäter egentligen NO3+NO2, men eftersom man normalt sätt har låga eller inga nitriter (NO2) så blir det i praktiken NO3 man mäter.

Så det "hemliga pulvret" , som jag inte hittat innehållet på, är till för att göra om NO3 till NO2.
Där är anledningen att det inte kan överdoseras, men man får dock inte ta för lite. Man måste vara säker på att all NO3 omvandlats till NO2 och kan mätas.
#14 - 15 januari 2008 01:50
[:-132]
Väntar med spänning på den rafflande fortsättningen, vad består det "hemliga pulvret av"
#15 - 15 januari 2008 02:10
Kan det vara Zink??

Såhär står det på mitt Nitrattest.

"Mycket brandfarligt, innehåller 2-propanol, etylalkohol och ZINKpulver..."

Enligt wikipedia så är färgen blåaktigt blekgrå.
#16 - 15 januari 2008 02:31
Ev zinkpulver, 24% ättiksprit och vad mer, kan ju vara intressant att se vad vi betalar dyra pengar för, kan vi bygga egna BTN, CO2 reaktorer och laborera med gödningskemi så borde vi väl lösa även detta..
#17 - 15 januari 2008 07:13
Om det nu är ättikssprit i flaskan så är det inte den ända ingrediensen, det är ju något som ger färgen också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Griess_test (Jag vet dock inte om det är denna metod som används men den känns enkel nog för att kunna vara det)
#19 - 15 januari 2008 07:51
Gaffel skrev:

Ev zinkpulver, 24% ättiksprit och vad mer, kan ju vara intressant att se vad vi betalar dyra pengar för, kan vi bygga egna BTN, CO2 reaktorer och laborera med gödningskemi så borde vi väl lösa även detta..

Ha ha... Om de har patent och ni går ut med lösningen här så kanske ni blir anmälda för industispionage.. :D :D :D Det är ju skillnad på att använda sina kemikunskaper och hitta på ett eget test än att försöka komma på vad någon annans innehåller...
Dessutom kan jag tänka mig att det medför vissa risker om alla ungdomar här på Zoopet som vill spara pengar börjar att laborera i mammas kök.. Då kanske ni får en hoper galna mammor efter er..;) :D
#20 - 15 januari 2008 08:03
Nja, några hemligheter är det ju inte iofs då alla nitrit/nitrat test fungerar på samma sätt.
Och det är knappast lönt att göra själv heller.
Krävs lite mer än "mammas kök" för att få någon nogranhet/tillförlitlighet på det hela också.
#21 - 15 januari 2008 08:22
Ren zinkoxid är iaf otroligt lätt (och fullt lagligt) att få tag på via det almighty Internet eftersom det används när man gör mineralsmink. Zinkstearat också btw... och titandioxid och .. och .. och .. ;)

Annons