Den här skojar man inte med

#1 - 1 februari 2005 14:14
:eek: Snygg annons va ?

http://www.blocket.se/view/4103573.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

375 liters kar till parooner som e 35 cm långa.

Illa som fasen ju.[:(!]
#2 - 1 februari 2005 14:21
lagom att fiska upp o äta
#3 - 1 februari 2005 14:29
Det där såg verkligen inte kul ut. Fattar inte att de inte är rädda att få en massa arga telefonsamtal... Undrar hur ofta sådana annonser leder till att nån blir blödig och ger dem mer plats. Jag skulle tro att det händer väldigt sällan. Undrar hur många procent av de paroonerna som säljs varje år får ett vettigt hem.... Man kanske inte vill veta.
#4 - 1 februari 2005 19:15
:mad: Ett klokt beslut är fattat. Att sälja. Tyckte det såg väldigt trångt ut. Jag skulle nog inte satt ut en annons med bild om mina fiskar bode så trångt.[:(!]
#5 - 1 februari 2005 20:00
Frågan man kan ställa sig e om dom fiskarna vantrivs mera än en hund som får stryk eller en katt som "lämnas kvar" vid sommarstugan..

Men visst e karet i minsta laget!
#6 - 1 februari 2005 20:13
mm.. vi har en vildkatt där pappa bor (långt ute i skogen) den är jätteliten och typ.. äldre än vår egen katt.. det är synd om den... *suckar.. har försökt locka till mig den katten hela livet.. den var mitt mål.. nu hade den lilla flickan börjat äta ur handen, en gång hade jag fått klappa henne och känna hennes päls (belönades snabbt med det värsta kattbett jag någonsin varit med om)*
#7 - 1 februari 2005 20:18
I vilket syfte jämför du grymhet med grymhet Tostensson? Det hjälper aldrig att försöka ursäkta ett sjukt beteende med att säga "kolla, det finns de som är värre än jag!" Jag tror ingen här tycker det är bra eller okey att misshandla hundar, katter eller andra varelser (hoppas inte det iaf).
#8 - 1 februari 2005 20:55
Egentligen borde den här bilden sparas och länkas till vid framtida paroon-hajdiskussioner.
Kanske Kjell kan kontakta ägaren för att få tillstånd att införliva bilden till Zoopets arkiv.
#9 - 2 februari 2005 00:45
Hoppsan vad trångt!

En sån bild borde finnas med som skräck exempel här på zoopet. Men jag förmodar att aldrig ägaren till detta kar går med på detta...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 2 februari 2005 09:03
Apropå Maries och erikthurs förslag så tror jag inte heller att någon vill skylta med sin dåliga djurhållning.

Däremot så efterlyser jag ett foto på en STOR paroonhaj så jag åtminstone kan lägga in den bland artbeskrivningarna för att på så sätt få ut lite info.
#11 - 2 februari 2005 09:11
3 år är ju en förhållandevis lång tid och 23-32 cm är ingenting, jaguarcikliderna jag hade var nästan 30cm efter 2 år, påfågelciklider växer också i samma raska takt. Ska man lägga in skräckexempel i någon artbeskrivning på zoopet bör man alltså hitta bilder på betydligt större exemplar där man också kan backa upp det hela med information om att fiskarna är betydligt yngre. De där fiskarna har gått för trångt och har därför stannat av i tillväxten, i ett 1000 liters eller liknande hade de säkert vuxit till 50cm eller ännu mer inom samma tidsram.
Anglingthailand.com har för övrigt fina bilder på lite större paroonhajar sportfiskare har dragit upp, de kan säkert fixa fram bilder lämpliga att användas som skräckexempel om man pratar med dem. Kanske har de även kunskap om hur snabb tillväxten är i optimala förhållanden osv.
Direktlänk till paroonhajsgalleriet.
http://www.anglingthailand.com/gallery/imagedata.asp?cat=chaocatfish
Till startsidan.
http://www.anglingthailand.com/index.htm
#12 - 2 februari 2005 09:56
I så fall måste det väl vara en STOR paroon med något att jämföra med (t e x en människa vid sidan om akvariet)
#13 - 2 februari 2005 13:01
Förstår inte varför branchen inte självsanerar och slutar sälja dessa fiskar. Det kan ju knappast vara ekonomiskt lönsamt att sälja till de ytterst få människor som har ett akvarium i rimlig storlek för dessa fiskar...
#14 - 2 februari 2005 15:17
[QUOTE=Red Cloud]Förstår inte varför branchen inte självsanerar och slutar sälja dessa fiskar. Det kan ju knappast vara ekonomiskt lönsamt att sälja till de ytterst få människor som har ett akvarium i rimlig storlek för dessa fiskar...[/QUOTE]

Det brukar ju knappast vara så ( med en del undantagsfall dock ) att de ser till fiskens bästa då de säljer dessa fiskar.
De säljer den i stor omsträckning just för att:

* Dels många barn tycker att det är en "ball fisk" att ha iochmed att den just heter "haj", och föräldrarna kanske inte är så jätteinsatta i det där med akvaristik och vilka fiskar som kräver vad osv.

* De är mer intresserade av just säljandet för att få in pengar, inte för att fisken kanske hamnar i ett helt felaktigt akvarium, pga av att personalen i sig inte är så väldans utbildad just på akvariefiskar.

Det är sällan som jag hör någon, om man inte just befinner sig i en direkt akvarieinriktad butik, beskriva vilket sorts kar de har, eller vilken volym på karet som vissa fiskar kräver.
Man kan höra exempel såsom att "Min pojkvän/flickvän har ett akvarium och det är hans/hennes födelsedag idag så jag ska köpa en fisk i present."

Det finns rena skräckexempel som man hör emellanåt, då de som ska köpa vill ha exempelvis slöjstjärtar och tigerbarber i samma kar !!
Och försäljaren tar håven och fiskar opp dessa, knyter ihop påsarna och tar betalt utan att nämna en endaste stavelse om att att dessa fiskar ej skall simma ihop i samma kar !!

Så summa sumarum är att det för många handlar om att just sälja fisken i fråga. Tyvärr.
Det bästa vore som sagt var att den inte alls fanns till försäljning.
#15 - 2 februari 2005 15:22
Det är en kortsiktig ekonomisk vinst i så fall. Om folk luras att köpa en fisk som blir enorm och äter upp de andra i akvariet är risken stor att de tycker att akvariehobbyn inte är något för dem.

De männsikor som har (specialgjorda?) akvarium för att dessa fiskar kan säkert få sin lokala affär att köpa in några för honom i så fall.
#16 - 2 februari 2005 21:23
Hittade ett akvarium i lämplig storlek!

#17 - 2 februari 2005 21:52
[QUOTE=Red Cloud]Hittade ett akvarium i lämplig storlek!

http://www.seaquariums.com/images/dustin1.jpg[/QUOTE]
[:O] vad häftigt, vill ha! Men det är väl frågan om ens det där räcker eftersom dom får en chans att växa så lär dom väl bli för stora för det där också.
#18 - 2 februari 2005 21:57
4 liter nitrivec. Är inte det lite överdrivet också?
#19 - 2 februari 2005 22:11
[QUOTE=Red Cloud]Hittade ett akvarium i lämplig storlek!

[/QUOTE]

riktigt häftigt akvarium!!!! tänk er det fyllt med kardinaltetror.... *drömma*
#20 - 2 februari 2005 22:34
Ska visa detta akvarium för min man :D Då kanske han inte tycker att mitt önskemål att få köpa ett 540 l är så märkvärdigt :D
#21 - 2 februari 2005 22:41
[center][:O][size=3] :cool: [:D] [8D] [:-15] [:-38] [:-83] [:-92] [:-93] [:-106] [:-140] [:-142] [/size][/center]

[center] Säger bara en sak [size=3]STÅ PÄLS [/size][size=2]eller rättare sagt[/size][size=3] STÅ FJÄLL!!!!!![/size][/center]

[center][size=3][:O] :cool: [:D] [8D] [:-15] [:-38] [:-83] [:-92] [:-93] [:-106] [:-140] [:-142] [/size][/center]
#22 - 6 februari 2005 22:02
Är det någon som mailat han som säljer fiskarna?
Jag gjorde det nu i alla fall..

Det hjälper ju egentligen inte att vi pratar om det här bakom hans rygg.. Han kanske inte ens fattat att han har för litet akvarium..
#23 - 7 februari 2005 09:14
Oj, säljaren tar 700 per mal, hmm.... Man kanske skulle köpa ett gäng parooner för en 30-40 stycket och sälja dom när dom är runt halvmetern för en tusing stycket. Satan vilken vinst!
#24 - 7 februari 2005 09:43
mm.. den som köper dem för det sätter dem nog inte i ett för litet akvarium i första taget...
#25 - 7 februari 2005 17:32
[QUOTE=nilssonnet]Oj, säljaren tar 700 per mal, hmm.... Man kanske skulle köpa ett gäng parooner för en 30-40 stycket och sälja dom när dom är runt halvmetern för en tusing stycket. Satan vilken vinst![/QUOTE]Möjligtvis om foder och ström var gratis. Om du räknar med att det tar 3 år att dra upp dem till 50 cm och att de käkar kopiösa mängder mat, att du dessutom ska hålla igång karet med ett par rejäla filter så blir det nog inte mycket vinst...
De är nog hyfsat svårsålda i den storleken också.
Nej den grymma verkligheten är nog att fiskarna dras upp till runt 30cm och sedan avlivas eftersom det inte går att sälja dem. Men det ska ju vara rätt fint kött i dem vad jag förståt... Så har man nu väl lagt fiskarna på skärbrädan så kan man ju alltid fileá dem och fylla frysen och sedan använda dem som foder till andra rovfirrar. Rovfirrarnas version av årets julskinka... Årets paroonhajsfilé... ;)

Annons