Hej
Ja, hanen har större fenor överhuvudtaget, och är mer långsmal. Hanens stjärtfena är spetsig, liksom de andra fenorna. Honans fenor är avrundade, även bukfenorna. Hanen blir också dubbelt så stor. Oftast kan man se rätt tidigt vilket kön det är, paret på min bild är bara hälften så stora som de kan bli. För längese´n när jag fick yngel av paletter, så färgade den dominanta hanen ut redan vid ca 3-4 cm, och började få hanarnas karakteristiska fenor. Det verkar tyvärr ofta vara så att 90% av paletterna i en affär är av samma kön, och det beror på att könet på ynglen bestäms av PH och temperatur, och då överväger oftast det ena könet, eftersom man måste ha ett speciellt PH och temperatur för att könsfördelningen ska bli någotsånär jämn. Jag köpte paret på bilden i samma affär, men i olika akvarier. I akvariet där hanen gick fanns det nästan bara hanar, och nästan bara honor där honan gick. Så det var förmodligen två olika kullar. Honorna har lite starkare färger än hanarna, men att min hona såg så ljus ut berodde nog mer på blixten.
Bilden här på Zoopet visar en hane, men han ser inte ut riktigt som paletter brukar göra. Jag har till och med för mig att den numera räknas som en egen art, men är osäker på det.
MVH Micke