Den här palettens kön

#1 - 4 maj 2005 11:53
Hej
Kan någon av er duktiga akvarister hjälpa mig bedöma kön på den lille/a gynnaren:
http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406109/palett_1_orig_SE.jpg

Jag har en betydligt blekar filur i karet också, som i flera daga i sträck jagats upp bakom pumpen. Jag har en liten hålsten, två små krukor, två kokosnötshalvor ett ganska stort snäckskal och en massa skruvvalisneria att gömma sig i. Min eventuellt-ancistrushona bor bakom värmaren och min eventuellt-ancistrushane håller just på att bo in sig, tillsammans med palletterna som kom någon dag före.
#2 - 4 maj 2005 12:03
spontant skulle jag säga hona men har lite svårt att se på bilden.
#3 - 4 maj 2005 12:06
Håller med peppito, verkar helt klart vara en hona.
#4 - 4 maj 2005 14:38
Japp, det är en hona.
#5 - 4 maj 2005 14:45
garanterat en hona harnana har betydligt större ryggfena
#6 - 4 maj 2005 15:07
Ok. Jag har (förstås) en palett till. Jämfört med firren på bilden har den mest bara ett svagt rosa skimmer åt magen till. Den gula färgen är avsevärt blekare. Tänk er en AIK-flagga som hängt ute något år och blekts av sol, vind och regn.

Låter det som beskrivningen av en hane? Förstår att det är svårbedömt, men eftersom eventuellt-honan jagar upp kraken bakom pumpen så fort han/hon visar sig blir det om möjligt ännu svårare att fota. Eventuellt-honan stannade åtminstone till vid gurksnutten några sekunder. Livliga firrar det där.

Varför blir den bleka fisken så jagad om de nu har olika kön? Om nu honan är mer sugen än hanen måste hon väl i rimlighetens namn ge honom en chans att visa intresse innan hon skrämmer upp honom bakom pumpen? Eller sysslar paletter med s/m, utöver sim?

Ohoj, Mariestad. Skövde här! Hälsa Vänern.
#7 - 4 maj 2005 15:09
En hona skulle jag tro
#8 - 4 maj 2005 15:33
Tro det om ni vill, jag lyckades få den andra rackaren på bild också!

Kan detta vara en hane, trots allt fajtande:
http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406215/palett_2_orig_SE.jpg
#9 - 4 maj 2005 15:41
Det ser mer ut som en hane men det är riktigt svårt att säga utan att se fenorna ordentligt. zoopet har bra bild på en hane kolla och jämför

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159

Man ser tydligt på fenorna att det är en hane
#10 - 4 maj 2005 16:13
Det där är en hane är ganska säker på det
#11 - 4 maj 2005 16:23
Solklar hona.
#12 - 4 maj 2005 16:29
Hawkmoon, menar du att även fisk nr. 2 är en hona? Om du har rätt förstår jag att de slåss.

1) http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406109/palett_1_orig_SE.jpg
2) http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406215/palett_2_orig_SE.jpg
#13 - 4 maj 2005 16:39
Sorry, kollade bara på din första, men efter en koll på din andra så skulle jag säga hona även där, hur gamla är dom?

hanar blir betydlig mer "torped" formade, d.v.s längre och mer spolformade än dom korta och knubbiga honorna.

Kolla formen på ryggfenan, hanen har toppigare ryggfena och honan avrundad.
#14 - 4 maj 2005 16:53
Lite skämmigt, men jag är nybörjare på detta. Jag glömde faktiskt fråga! Köpte dem för 78:- "paret" (nåja) för några dagar sedan. Skulle tro att de är ganska så unga. Med gurksnutten som referenspunkt, kanske 3 cm långa.

Vi stod och gissade i affären jag och personalen, "svårt att säga när de är så här små" var kommentaren i butiken. Jag erkänner villigt att jag chansade, och är beredd på att det kanske är en andra hona. Men i butiken sa' man att jag kunde tänkas få byta om allt skulle gå käpprätt åt skogen. Det gick ytterligare några liknande polare i karet, några mer och några mindre färggranna. Ungefär som de jag har i mitt akvarium.

Håller på och försöker få en bättre bild, men det är skit bakom kameran och som sagt lite stökigt även framför den.
#15 - 4 maj 2005 17:02
[QUOTE=joad] "svårt att säga när de är så här små" var kommentaren i butiken.[/QUOTE]
Jo, det kan vara lite knepigt, men får du byta är det ju lugnt
#16 - 4 maj 2005 17:24
Ok, dålig skärpa. Men får du en bättre uppfattning om ryggfenan med den här bilden:
http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406307/palett_3_orig_SE.jpg

[edit] Äh, pannkaka här skulle en annan bild sitta. Men Hawkmoon hann före. Stoppar in ett svar till längre ner. [/edit]
#17 - 4 maj 2005 17:32
Mmmm, bättre bild och jag håller fast vid att det är en hona, hanarna har en spetsigare ryggfena mot stjärtfenan samt att kroppen är mera spolformad, hanen är längre och det brukar visa sig ganska tidigt.
//Lycka till
#18 - 4 maj 2005 17:36
Bättre än så här blir det inte:
http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/406334/palett_4_orig_SE.jpg

Hona då'rå. Men vad ska jag byta mot tro? Alla såg snarlika ut i affären. Mörker...

Ingen i Skövde-trakten som har en paletthane för mycket och en -hona för lite?
#19 - 4 maj 2005 17:45
Skulle gärna vilja glädja dig men det är en bild på en paletthona.
Kan du inte tassa iväg till din fiskmånglare och granska palettbeståndet och spana efter längre spolformad kropp och tendenser till spetsigare mer utdragen ryggfena mot stjärtfenan?
Kolla även beteendet i burken efter revirhävdande hanar.
Man kan se ett mönster efter lite tålamod.
#20 - 4 maj 2005 17:52
Will do. Tack för hjälpen! Kanske räddar vi livet på den svagare av två individer. Visserligen har jag någon meter mellan hörnen på mitt akvarium, och flera gömställen. Men jag har på känn att två honor är en för mycket.
#21 - 4 maj 2005 17:54
Mjaa, får du inte byta behöver det inte vara någon katastrof med två honor på en hane.
#22 - 4 maj 2005 18:34
Skövde, vad trevligt! Har änna kännt mig lite ensam här på forumet, men vi är ju nästan grannar! Det är garanterat 2 honor du har, hanarna brukar inte ha äggfläckar så där på ryggfenan, utan i så fall på stjärtfenan. Min har inte det, men han har en längre och smalare kropp och en lång, utdragen, spetsig ryggfena. Har ni nå´n skaplig fiskaffär i Skövde då? Den jag var i var ju inte så kul direkt... Zoo i Marsta är kanon, de vet verkligen vad de snackar om! Klart att du ska få byta! Annars kan du pröva med 2 honor och en hane, det funkar för en del. Good luck!!!
#23 - 4 maj 2005 18:49
Hej Bonnapôjkar, och så du Julia förstås.
Jag har handlat i två zoobutiker, Rej:s zoo inne i centrum och Djurmagazinet näst-granne med Jet ute vid Maxi & Coop. Dom har väldigt nyss flyttat från en lite mindre lokal kanske hundra meter närmare Skövde centrum

Jag är rätt så nybörjare på det här, så jag kan inte säga något om kvalisort på butikerna. Men Djurmagazinet som jag oftast handlar hos är jättebussiga. Testar vattenkvalitet gratis och erbjöd som sagt att ta tillbaka en eller båda paletterna om det skulle bli strul. Jag var väl mest orolig för att de skulle ge mina övriga fiskar tokspö eller äta upp mina räkor, när jag köpte dom härom dagen.
-Anders
#24 - 5 maj 2005 05:36
kön

Hejsan

Ser att du redan fått ditt svar, men va tusan.....hehe. De e iaf två honor du har;)
#25 - 5 maj 2005 06:55
Japp, hoppas fiskaffären är öppen nu på Kristi flygare. Vågar inte vänta längre. Det är blod som gäller i akvariet...

[edit] Då har jag bara en paletthona och ett tillgodokvitto. Hoppas de två kan hålla sams :)[/edit]
#26 - 5 maj 2005 17:20
Båda är honor!
Man ser det på stjärtfenan!
#27 - 5 maj 2005 17:54
Hej

Här är en bild på ett par som jag har haft:
http://www.zoonen.com/perzoonen/visabild.asp?oid=406949#

De är bara halvvuxna, men det är ändå tydlig skillnad på dem.

MVH Micke
#28 - 5 maj 2005 20:19
Aha Micke_A, hanen främst? Hanen har alltså mycket mer stjärtfena, medan honan har klarare färger? Jag inser att det kan vara svårt att avgöra på så små exemplar som mina. Fast jag har ju nu bara kvar den mer aggresiva och färggranna av de två. Eftersom den inte tittat åt någon av mina andra firrar lät jag "survival of the fittest" styra mitt urval. Får väl se hur det går om jag får tag i en hane också. Då kanske det blir snurr i burken.

Föreställer Ad Konings bild här på Zoopet också en hanne? I så fall tycker jag att din bild tydligare visar på skillnaden mellan hanne och hona. Jag hade svårt att avgöra bara genom att jämföra mina fiskar med Zoopets bild. Men jag är ju å andra sidan nybörjare.
#29 - 5 maj 2005 22:51
Hej

Ja, hanen har större fenor överhuvudtaget, och är mer långsmal. Hanens stjärtfena är spetsig, liksom de andra fenorna. Honans fenor är avrundade, även bukfenorna. Hanen blir också dubbelt så stor. Oftast kan man se rätt tidigt vilket kön det är, paret på min bild är bara hälften så stora som de kan bli. För längese´n när jag fick yngel av paletter, så färgade den dominanta hanen ut redan vid ca 3-4 cm, och började få hanarnas karakteristiska fenor. Det verkar tyvärr ofta vara så att 90% av paletterna i en affär är av samma kön, och det beror på att könet på ynglen bestäms av PH och temperatur, och då överväger oftast det ena könet, eftersom man måste ha ett speciellt PH och temperatur för att könsfördelningen ska bli någotsånär jämn. Jag köpte paret på bilden i samma affär, men i olika akvarier. I akvariet där hanen gick fanns det nästan bara hanar, och nästan bara honor där honan gick. Så det var förmodligen två olika kullar. Honorna har lite starkare färger än hanarna, men att min hona såg så ljus ut berodde nog mer på blixten.

Bilden här på Zoopet visar en hane, men han ser inte ut riktigt som paletter brukar göra. Jag har till och med för mig att den numera räknas som en egen art, men är osäker på det.

MVH Micke
#30 - 6 maj 2005 12:16
Det är förstås orsaken till att jag inte kunde hitta några hanar i akvariet när jag bytte in min hona nummer två. Passar ju bra då att vänta tills nästa gång de får in en sändning paletter, och hoppas då att de får bara hanar. Tack för all hjälp!
#31 - 6 maj 2005 20:40
palletciklids hane

en palettciklids hane har ganska lång smal stjärt med något nästan orange färg på spetsen.En könsmogen hane har bara lite lilla färg i magområden jämfort med honan.
#32 - 7 maj 2005 17:10
Hej, ny här på forumet och har lite frågor angående palettciklider, har två par i mitt kar, två stycken hanar och två honor alltså. Men nu blev jag jätteförvirrad, jag var ju helt säker på att de mest färgrika var hanar, nu säger vissa av er tvärtom, med den röda buken och så. Mina ser ut precis som paret som Micke_A postade, jag menar på att hanen är främst.

En sak till, hur stora blir de här rackarna egentligen? läste att de kunde bli 11 cm, stämmer det? då måste de ju växa utav bara "#¤%&/, mina är uppskattningsvis 2-3.5 cm långa nu.

Och just det, tack för tipsen om krukor som grottot till dem, man vill ju bli stolt adoptivmorfar/farfar så snabbt som möjligt.

Och en sak till; hur snabbt växer dem? och hur stora måste de vara för att man kan förvänta sig eventuell lek?

tacksam för svar
#33 - 7 maj 2005 17:25
Queridan - det var inte så stora paletter - men om de får kalas på rikligt med levande foder kan de växa mycket snabbt. Här två bilder under yngelvården. Den första är honan och den andra är hanen. Men vid parningspelet är honan betydligt rödare om buken. Hannen är oftare blekare men större och med spetsigare fenor:
#34 - 8 maj 2005 16:09
Tack för svaren Erik, någon som vet hur stora (cm) de blir innan de börjar leka?
#35 - 9 maj 2005 18:19
Vill bara avsluta mitt deltagande i tråden med att tacka för all hjälp jag fått genom att presentera en nytagen bild på vad som väl ändå måste vara en hane:
http://www.zoonen.com/res/user/282191/galleri/409670/palett_5_orig_SE.jpg

Om inte annat så kråmar sig min tidigare så bitska hona så fort den andra paletten kommer i närheten. Får även intrycket att hon försöker lura in honom i vad gömställen mitt akvarium har att erbjuda. Men han verkar fortfarande lite avvaktande. Kanske inte så konstigt med tanke på att han plumsade i för mindre än sex timmar sedan.

De har inte spöat någon av mina övriga fiskar ännu. Däremot regerade han och en annan hona totalt i det mindre akvarium de gick i tillsammans med kanske ytterligare fem paletter, i affären. Övriga fiskar strök utmed sidorna!

Än en gång tack!
#36 - 9 maj 2005 18:24
Japp - definitivt hanne

Annons