Den glade gubben och Bertil

#1 - 8 januari 2011 12:31
Min glade gubbe frågade förra veckan om jag skrivit något om Bertil?
O nej det har jag ju inte, så här kommer historien om Bertil...:

Bertil (Som barnen döpt "henne" till) är en av fiskarna som vi fick med när vi köpte akvariet. Det är en ca 10cm stor Rödzebra.
När vi skulle fylla på akvariet så köpte vi 2 st ganska små ancistrusar/skäggmunsmalar.
Det gick jätte bra länge och min glade gubbe kallade dessa två för Hugo och Sugo, det blev hans favoriter.
Men en dag till våran stora förvåning och skräck fick vi se att Bertil hade något i munnen, panik utbröt! Det var Hugo eller Sugo som fått sätta livet till... Besvikelsen och ilskan var enorm! Och stackars Bertil som säkert bara agerat efter instinkt höll även han på att få gå ett mörkt slut till mötes. Den glade gubben hytte med näven och sa ett par väl valda ord till Bertil och jag tyckte mig kunna se en liten ånger i Bertils ögon. Efter denna händelse var den glade gubben och den hungrige rödzebran tyvärr inte lika goda vänner. När jag tittar på den glade gubben ibland så kan jag se att han i smyg håller ett vakande öga på Bertil så han inte ska hitta på några fler dumheter ;)

*Det gick väl inte riktigt till så, men nästan hihi*

Nu till det lite mer seriösa...:

Prickig knorrmal: Vi har uppmärksammat en dag att Pricken hade som ett spindelnät på sig, vette tusan vad det var??? Har försökt hitta info om detta men tyvärr ingen framgång.

De nya fiskarna:

Eldstjärt: Bli jagad ibland av de övriga i karet men verkar annars vara helt ok. jagas inte mer än vad de kan jaga varandra.

Venustus: Håller sig alltid till varandra (2st) oblyga och vackra!

...bandad duboisi: Hittar oftast dessa (2st) på olika ställen, på var sin sida om akvariet.

Min tanke... kan vara ute och cykla ;) Vanustusarna är kanske av olika kön och duboisisarna är nog av samma kön. Kan det vara därför dom beter sig som dom gör eller... ?

Japp... Nu blir det en prommis!

Ha det bra :)

Lotta
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 januari 2011 10:14
Du får hälsa till Bertil från mig:p

Han hade uppenbarligen inte läst akvarieböckerna för där står det ju att han är herbivor - du får läsa upp det för honom så han vet;)

Annons