Den fula ankungen

#1 - 28 januari 2008 09:15
Wohooooo! Tjejen här fick ett 180 liters Juwel Rio i julklapp av en seriöst galen pojkvän... Det blev en del väntan innan karet äntligen kom. En månad tog det innan det kunde hämtas ut och transporteras hem. Ni som sett min tråd om det trasiga Juwelakvariet vet nog att när det väl kom hem visade det sig vara
#2 - 28 januari 2008 09:20
Så jag fick ringa till butiken och säga att det akvariet skulle definitivt inte fyllas med vatten!
Ett nytt akvarium beställdes och jag fick även behålla det trasiga, som nu står i kartongen i hallen i väntan på vad som ska hända med det.
För en vecka sen kom då det nya karet och plockades hem. Här är en bild på hur det såg ut när det provfylldes
#3 - 28 januari 2008 09:22
Härligt att det nya HELA akvariet kommit hem!! :)
Vem ska få äran att bo där?
#4 - 28 januari 2008 09:30
Nu till biten om den fula ankungen! Saken är den att gruset jag ville ha inte kom som beställt, så jag kunde liksom inte börja inreda akvariet. Däremot var elva stycken platyyngel i desperat behov av ett tillfälligt hem, då jag lovat en vän några blå platy när de vuxit till sig. De flesta vet väl att yngel inte växer som fortast i en liten yngelkasse, så ett tomt 180 litersakvarium är ju rena lyxen! Med tanke på att karet är tänkt för räkor och mycket små fiskar som jag inte lär få tag på än så länge, så känner jag mig inte oroad över att lyckas inhandla fiskar som kommer att äta upp ynglingarna.
Alltså la jag ner några stänglar hornsärv, bara för att, liksom och hinkade ner ynglen ett par dagar efter att ha fyllt det. Dagen efter fick de sällskap av ett antal guppyyngel.
Vattnet har blivit mjölkigt, roten flyter, inget bottenmaterial finns och mitt nya akvarium ser rent ut sagt ut som skit.
Det enda jag kan göra nu är att skratta åt eländet. För innerst inne så har jag ju en plan för hur slutresultatet ska se ut och det här är är det otvivelaktigt fulaste akvarium som stått i mitt hem!
#5 - 28 januari 2008 09:36
lili76 skrev:
Härligt att det nya HELA akvariet kommit hem!! :)

Vem ska få äran att bo där?

Definitivt ska mina nya fina red crystal bo där så småningom! Ska också försöka få tag i någon annan rolig räksort senare... och ett gäng Microrasbora kubotai... men det ser mörkt ut med det just nu. Med tanke på att jag velat ha tag i en albino regnbågshaj nu i två år till ett annat akvarium så vet man aldrig hur länge det tar att få en massa microrasboror.
#6 - 28 januari 2008 09:41
*S* Ja, det pryder nog inte sin plats just nu? :D

Hoppas du lyckas få tag i dina rasboror snart då! Det är så träligt att vänta och vänta ovh vänta..
#7 - 28 januari 2008 10:29
Om du ska ha räkor i karet måste du göra någonting åt filtret, annars lär det bli en riktig räkfrossa där inne;).
#8 - 28 januari 2008 13:46
Hmmm, funkar bra i mitt andra kar med crystalräkor... Dom brukar knalla ut när dom blir större dom små räklingarna som bor där inne.
#9 - 30 januari 2008 12:07
Det tar sig! Idag får jag gruset! Nu kanske ankungen påbörjar sin utveckling mot svan!
#10 - 30 januari 2008 19:09
Det är inte meningen att jag ska ha ett till akvarium... Roten har visserligen börjat sjunka men har färgat vattnet pissgult. Åkte till butiken. Bara en säck grus hade kommit. Den var dessutom felmärkt redan på fabriken... Så det var ett annat grus än det jag skulle ha... Så jag får vänta två veckor till på mitt grus...
#11 - 30 januari 2008 19:14
Men åhhh... Ibland vill det inte med en?
Citerar Byz: "Det bara fuckar upp sig hela tiden nu, Det är en helt vanlig dag, Det är sånt som händer ibland, Man vägrar tro det är sant, Ge er nu, Och sluta fucka för mej!"
#12 - 30 januari 2008 19:15
Segt att du behöver beställa allt :S Har jag vägarna förbi Luleå så kan jag köpa med mig något ;)
#13 - 30 januari 2008 19:25
patriksg skrev:
Segt att du behöver beställa allt :S Har jag vägarna förbi Luleå så kan jag köpa med mig något ;)

Ja! Kom hit!

Haha, ja så är det att bo häruppe... visst finns det grejer men är man lite kräsen som jag är och vet att det finns så mycket mer så är det till att springa runt och be att butikerna beställer in.
Känns som att jag kan se mig om i stjärnorna efter dom där Microrasbororna jag tänkt mig... å fasen vet om det nånsin kommer gröna eller white pearlräkor...

Ett jäkla projekt är vad det är!
#14 - 13 februari 2008 17:51
Det gruset jag beställt såg precis ut som gruset jag har i två andra kar. Suck... skillnaden var att det var nästan 200 spänn dyrare per 20 kilo. Såg ingen mening med att överhuvudtaget ens tänka på att köpa det. Så det blev 1-2 mm kornstorlek istället. De hade bara inne en säck, så jag antar att jag får fylla på lite så snart jag får tag i mer.
Här är iallafall två bilder på hur det sett ut idag. Roten har färgat vattnet något kopiöst.
På första bilden tömmer jag ut vatten och på andra har jag hällt i gruset och håller på att fylla på igen...
#15 - 13 februari 2008 17:51
Nu återstår det bara att se vad som hänt när all grumlighet lagt sig...
#16 - 19 februari 2008 19:24
Det tar sig!
Såhär ser akvariet ut i dagens läge. Jag har fyllt på med fyra rubingurami och ett gäng Corydoras julii. Om ni undrar så har jag under uppstarten haft platy och guppyyngel i som fått gå in akvariet i en månad utan bottenmaterial, så filtret har fått sitt... jag har inte bara kastat in fisk nu.
Då är det en del inredning kvar att ta itu med. Har som bara kastat in lite växter hipp som happ och funderat över hur roten ska ligga... men jag tycker den ser rätt skön ut som den är... kanske flyttar den lite åt något håll beroende på vad jag sätter in för växter sen.
Att det ska vara så jämrans svårt att få tag i växter man vill ha! Finns knappt några högre växter att köpa här i stan för tillfället och jag gråter av längtan tills PWSS börjar sälja växter via nätet igen...

Ska jag kanske ha nån typ av stenröse? Vad tycker ni? Var isåfall?
#17 - 19 februari 2008 19:32
ser bra ut. hur stort e de??
#18 - 19 februari 2008 19:56
Jag hade nog snarare satsat på en mycket mindre rot i högra delen av akvariet än ett stenrös. Kanske någon go mossa de små kan frossa i?
#19 - 20 februari 2008 13:51
ser bra ut. hur stort e de??

180 liter
#20 - 20 februari 2008 13:55
Millmir skrev:
Jag hade nog snarare satsat på en mycket mindre rot i högra delen av akvariet än ett stenrös. Kanske någon go mossa de små kan frossa i?

HEY! Det hade jag faktiskt inte tänkt på. Har varit så väldigt fokuserad på just roten som redan finns. Måste isåfall hitta mig en i lagom storlek som ser fin ut.
Hade först tänkt sätta mossa på stora roten men tycker väl att den är så dekorativ som den är, så alternativet är att fästa mossa på någon sten eller då en mindre rot och lägga in. Mossa kommer det att bli i vilket fall som helst, eftersom mina räkor som ska få flytta in här uppskattar det.
#21 - 20 februari 2008 14:30
du kan ju ta bort dom där röda under roten och göra ett stenrös där. sen sätta plantorna framför röset
#22 - 20 februari 2008 14:59
Ingen av växterna sitter där de ska ännu... stackarna lär bli omflyttade en del hursomhelst. Den rödflammiga echinodorusen vill nog inte heller bli skuggad av roten som den är i dagens läge... Hornsärven ska helt väck så småningom men den gör väl sin nytta som utfyllnad och anti-algarbetare tills vidare.
Själv tycker jag att det enda bra med karet som det ser ut nu är roten jag gillar så mycket, att jag fick grus till slut och det faktum att det faktiskt simmar fisk i det. Halleluja!
#23 - 20 februari 2008 16:22
Det här kommer nog bli superfint när det är klart! :)
#24 - 2 maj 2008 20:25
Nu är det bra länge sen jag uppdaterade! Det har hänt grejer i akvariet sen sist. Flera gånger om. Tyvärr har jag inte fått tag i de växter jag vill ha, så det mesta är såna där "tillsvidare-grejer".
Tanken är att ha lite andra höga växter i bakgrunden. Har bara hivat i hornsärv för att det är det enda jag har som växer förbannat snabbt och tar upp tillräckligt stor yta för att det ska vara någon grönska där. Räkorna ska ju ha sitt =)
Ni får ursäkta den kassa bildkvaliten. Man kan ju inte få allt här i världen.
#25 - 2 maj 2008 20:26
Fin grön färg iaf:)
#26 - 2 maj 2008 20:29
Ahlqvist skrev:
Fin grön färg iaf:)

Haha, jo! Sen har ju det här akvariet T5-lysrör, så det ser mycket ljusare ut än mina andra kar. Skitfint, men gör tyvärr att dom andra ser tristare ut...

Annons