Demasoni, vita runt munnen.

#1 - 22 januari 2010 14:03
Har besvarat frågorna så gott jag kan. skriv om det är något mer ni behöver veta så skall jag försöka ta reda på det.

1/ Hur stort är akvariet?
150L

2/ Vilken filtrering använder du?
Fluval 4+

3/ När startade du akvariet?
Början av December 09

4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
Startade med 5 St Demasoni-ciklider. Efter en månad la jag i 2 st Antrasitus (stavning?) när lite alger började dyka upp.

5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
Demasoni 5 st mellan 3-5 cm. Antrasitrus ungefär 3 cm

6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?
Egeria densa (vattenpest). Köpte 3 krukor när jag startade upp akvariet. Växer bra.

7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
Vet ej, bor i Falköping västra götaland

8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
Vet ej, Har aldrig mätt.

9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
Byter vatten ungefär 1 gång i veckan. 15-20 % /gång

10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?
5 dagar sen.

11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
Fylde akvariet med lavasten för 5 dagar sen.

12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
En månad sen. Höll ej i karantän.

13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
Nej

14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
Tropical Spirulina Granulat 1 ggr/dag

15/ Har du nyligen bytt foder?
Nej

16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
Upptäckte för 3 dagar sen att 4 av 5 demasoni blivit vita runt munnen och kan ej minnas att de varit det innan.
Simmar på som vanligt och verkar inte direkt må dåligt av det

17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?
Nej

18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
Nej

19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
Vita runt munnen. Har ej lyckats se om det är ludd eller om det bara är färgat vitt.

20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
Nej. Vet ej hur jag skall medicinera och med vad.

21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
Upptäckte att de var vita samtidigt. Så deet borde juh ha skett samtidigt.

22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
Ingen har dött änn. Jag kommer att ta bort dem direkt jag upptäcker det.

Tack på förhand
/Niklas Gustafson
#2 - 22 januari 2010 14:20
Lite märkligt att 4/5 blivit vita runt munnen samtidigt...
Slåss dina demasonis nånting, det brukar de nämligen göra rätt rejält:). Vet inte vad det är, är oxå lite svårt när man inte har nån bild men om det är så att de slåss och kör "jawlock" mao att de sitter fast mun mot mun, så blir det nästan alltid lite vita märken runt munnen efter det, detta är alltså bara lite skavsår från fighterna de har. Det brukar dock mest vara precis över överläppen och inte så mkt runt hela munnen. Men annars vet jag inte.
#3 - 22 januari 2010 14:28
Rooster skrev:
Lite märkligt att 4/5 blivit vita runt munnen samtidigt...

Slåss dina demasonis nånting, det brukar de nämligen göra rätt rejält:). Vet inte vad det är, är oxå lite svårt när man inte har nån bild men om det är så att de slåss och kör "jawlock" mao att de sitter fast mun mot mun, så blir det nästan alltid lite vita märken runt munnen efter det, detta är alltså bara lite skavsår från fighterna de har. Det brukar dock mest vara precis över överläppen och inte så mkt runt hela munnen. Men annars vet jag inte.

Det är precis som ovan nämner att de slåss sk "jawlock". Mina Demasonis har aldrig slagits så men har några argsinta afra mbamba-hannar som är vita kring munnen.Har även iakttaget detta live flera gånger. Dom ryker ihop bra.
Det är inget att oroa sig om.
#4 - 22 januari 2010 14:33
Vore juh skönt om det var så. Skall försöka fixa bilder men det är svårt att få några bra genom akvarieglaset. Det är den största av mina demasoni som inte har några märken. han som vinner alla fighter? =)

Annons