Demasoni upphittad

#1 - 9 oktober 2008 20:06
Skulle mata mina yngel idag i mitt 60-liters akvarium (i vilket det också går en ruvande Lithobates). Plötsligt ser jag något som rör sig mellan fästanordningen (plattan med sugkoppar) till mitt innerfilter. Men jag avfärdar det hela med att det nog är någon konstig skugga.

Helt kan jag inte släppa det jag sett så jag börjar kika igen och det ser ut som en fena från en fisk - men Lithobatusen ligger där den brukar under en rot och jag kan helt enkelt inte fatta vad det är så jag sticker ner handen för att ta bort filtret. Alla vet ju hur lätt det är att få bort något som sitter fast med sugkoppar... Jag drar upp fästet mot ytan och får loss det. Vips kommer det en demasoni utsimmande (vilken jag måste fånga omedelbums eftersom jag har nyspottade yngel (från igår) i akvariet.

Hur i h-e har den kunnat överleva där?

För drygt 3 veckor sedan köpte jag 11 demasoni som jag tillfälligt placerade ensamma i det akvariet. Några dagar senare flyttade jag över dem till mitt "stora" akvarium i vardagsrummet - men jag vet att jag bara fick med mig 10 st dit och kunde för mitt liv inte förstå vad den elfte hade blivit av.
Jag letade överallt - och gjorde allt utom att tömma akvariet på vatten för att hitta den (trodde den hade hoppat ur) men fick till slut ge upp. Och så sitter den fast utan möjlighet att ta sig loss själv - i tre veckor!! Nu simmar den lyckligt i huvudakvariet tillsammans med sina syskon.:)
#2 - 9 oktober 2008 21:11
Oh shit :O
Hur stor var den?
Jag hade en mobbad rödzebra som bodde bakom pumpfästet i mitt 105l, dock tog den sig in och ut själv och åt normalt :P
#3 - 9 oktober 2008 21:16
Den var väl (eller ÄR snarare) 3.5 cm ungefär. Fattar inte hur den fått plats. Utrymmet är väl 3 mm bakom fästet - och sen har den ju bantat i 3 veckor också så den borde ju ha kunnat komma ut själv.
#4 - 9 oktober 2008 21:59
Min var ungefär samma storlek. hålet till bakom fästet är 10x5mm ungefär, förstår inte heller hur hon kom in och ut så lätt :S

Jo tog den sig in dit borde den tagit sig ur ;)
Kollar du på akvariet ofta? Det kan ju vara så att h*n var ute när du inte kollar sen gömde sig såfort någon rör sig / kommer in rummet.
#5 - 9 oktober 2008 23:00
ajs skrev:
Min var ungefär samma storlek. hålet till bakom fästet är 10x5mm ungefär, förstår inte heller hur hon kom in och ut så lätt :S

Jo tog den sig in dit borde den tagit sig ur ;)

Kollar du på akvariet ofta? Det kan ju vara så att h*n var ute när du inte kollar sen gömde sig såfort någon rör sig / kommer in rummet.

Kollar akvariet hur många gånger som helst varje dag. Har varit sjukskriven 6 veckor och inte haft något annat att göra än att stirra in i mina akvarier. Vad som är än konstigare är att jag ju gjort åtminstone 2 stora vattenbyten sen den gömde sig - och vattennivån har varit under filterfästet några minuter varje gång.

Det är också helt uteslutet att den kan ha gömt sig någon annanstans från gång till annan - det hade jag garanterat sett eftersom jag endast haft en stackars firre i tanken sen 30 september och innan dess var akvariet tomt under 1.5 vecka ungefär och då hade vilken rörelse som helst noterats.
Det var dessutom helt slumpartat att jag såg den idag. Mycket märkligt - men jag har tidigare sett hur fiskar tryckt sig in på de mest konstiga ställen och sen inte kunnat "backa" ut igen.

Annons