Skulle mata mina yngel idag i mitt 60-liters akvarium (i vilket det också går en ruvande Lithobates). Plötsligt ser jag något som rör sig mellan fästanordningen (plattan med sugkoppar) till mitt innerfilter. Men jag avfärdar det hela med att det nog är någon konstig skugga.
Helt kan jag inte släppa det jag sett så jag börjar kika igen och det ser ut som en fena från en fisk - men Lithobatusen ligger där den brukar under en rot och jag kan helt enkelt inte fatta vad det är så jag sticker ner handen för att ta bort filtret. Alla vet ju hur lätt det är att få bort något som sitter fast med sugkoppar... Jag drar upp fästet mot ytan och får loss det. Vips kommer det en demasoni utsimmande (vilken jag måste fånga omedelbums eftersom jag har nyspottade yngel (från igår) i akvariet.
Hur i h-e har den kunnat överleva där?
För drygt 3 veckor sedan köpte jag 11 demasoni som jag tillfälligt placerade ensamma i det akvariet. Några dagar senare flyttade jag över dem till mitt "stora" akvarium i vardagsrummet - men jag vet att jag bara fick med mig 10 st dit och kunde för mitt liv inte förstå vad den elfte hade blivit av.
Jag letade överallt - och gjorde allt utom att tömma akvariet på vatten för att hitta den (trodde den hade hoppat ur) men fick till slut ge upp. Och så sitter den fast utan möjlighet att ta sig loss själv - i tre veckor!! Nu simmar den lyckligt i huvudakvariet tillsammans med sina syskon.:)