Demasoni som är sjuk?

#1 - 4 mars 2007 14:35
Jag har sett att mina 2 demasoni lekte lite förra veckan, men sen dess har honan stått stilla i olika hörn och rör sig knappt. Hon verkar inte tugga onormalt mycket heller och verkar inte ha fått någon påse under hakan, men är jätte passiv.
Hon käkar om man droppar lite mat ovanför henne.

Är hon på dödsbädden ??

Jag vet inte, men de ser ut som om att hon är ganska så rund om magen och att ögonen håller på att tryckas ur. Men de kan vara inbildning.
#2 - 4 mars 2007 15:03
eller bukvattensot

kan också va förstopning kolla så hon "Bajsar" som hon ska
HazelCR
#3 - 4 mars 2007 15:30
nike83 skrev:
Jag har sett att mina 2 demasoni lekte lite förra veckan, men sen dess har honan stått stilla i olika hörn och rör sig knappt. Hon verkar inte tugga onormalt mycket heller och verkar inte ha fått någon påse under hakan, men är jätte passiv.

Är hon på dödsbädden ??

Jag vet inte, men de ser ut som om att hon är ganska så rund om magen och att ögonen håller på att tryckas ur. Men de kan vara inbildning.

Demasoni, är ena knepiga rackare. Jag gissar att fisken inte alls tuggar utan är utmobbad av den dominerande Demasonin, oftast en hane.
Ja, tyvärr tror jag att det är dödsbädden du observerar.

Men jag kan ju alltid hoppas att det blir bättring, men utstående ögön är ett dåligt tecken. Oftast ett tecken på taskigt vatten. Hur har du skött dina vattenbyten?

Tills sist: Demasoni är knepiga. Det är inte alltid att det fungerar med gamla upplägg. Demasoni är lite magiska. Ge inte upp så lätt!
#4 - 4 mars 2007 17:32
HazelCR skrev:
Demasoni, är ena knepiga rackare. Jag gissar att fisken inte alls tuggar utan är utmobbad av den dominerande Demasonin, oftast en hane.

Ja, tyvärr tror jag att det är dödsbädden du observerar.

Men jag kan ju alltid hoppas att det blir bättring, men utstående ögön är ett dåligt tecken. Oftast ett tecken på taskigt vatten. Hur har du skött dina vattenbyten?

Tills sist: Demasoni är knepiga. Det är inte alltid att det fungerar med gamla upplägg. Demasoni är lite magiska. Ge inte upp så lätt!

Jag tycker att de är den här demasonin som har varit domenant i mitt akvarium...
jag byter vatten en gång i månaden + gör rent filtren 3 gånger i månaden...

jag funderar på att gå till min loka akvarieaffär och prata med dem. de är riktigt duktiga.
#5 - 4 mars 2007 18:11
Byt vatten varje vecka och tillsätt salt vid nästa vatten byte du gör så kan du ju förebygga några sjukdomar iallafall .. Jag använder salt bara när jag tycker mig se någon fisk mår "dåligt"
#6 - 4 mars 2007 18:51
nike83 skrev:

Är hon på dödsbädden ??

Demasoni måste vara fler i gruppen har du bara två?
isf är det alldeles för få köp 10 eller fler ytterligare dessa stressar sig för mycket annars.
#7 - 5 mars 2007 13:56
m73adde skrev:
Demasoni måste vara fler i gruppen har du bara två?

isf är det alldeles för få köp 10 eller fler ytterligare dessa stressar sig för mycket annars.

Vad jag har hört så stressar de ihjäl varandra om de är för många på samma ställe?
jag har haft mina 2 i ett år snart utan problem!
#8 - 6 mars 2007 10:20
det är konstigt att folk skriver alltid om fisken är lite sjuka så är det direkt bukvattensot finns en heldel sjukdomar som ser ut som bukis men men man vet aldrig

följande som är bukis är väll så här:

Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4). Smittar men ganska långsamt.
#9 - 8 mars 2007 16:05
Jag var till min lokala fiskhandlare och medisinen för bukvattensot kostade lika mycket som en ny demasoni. hon rekomenderade mig Sera Activant vitaminer, som jag köpte. Hon sa även att jag skulle lägga i salt ca 1 msk per 100 L.

Får se om hon överlever. Jag har lagt henne i bur och de andra fiskarna verkar ganska så avunsjka på vitiminerna. (de är tydligen bra om man vill att fiskarna ska yngla av sig... )

Hon verka inte så jätte intresserad av vitiminerna kan jag se iaf... hon käkar inte heller sådan pellets, utan tuggar några sekunder, spottar ut dem sedan... men flingor verkar gå ner...

kan de vara att hon har något problem med matsmältningen?
#10 - 12 mars 2007 16:14
jahopp... skriver lite fast ingen svarar! :)

igår såg jag att min acei hona bajsade vitt och drog slutsatsen att jag har något skit i akvariumet.

så nu har jag lagt i medicin i from av tabletter... Waterlife Octozin ... får se om det funkar!!! ska köra med de i 3 dagar sedan tömma vatten efter 8.

de står också att man inte ska ha något UV ljus igång i de allmänna föreskrifterna, ska jag ta bort mitt lysrör som lyser blått???
#11 - 12 mars 2007 16:45
om det är bukvattensot så är det bra med Waterlife Octozin eller (flagyl måste en veterinär skriva ut till dig)
#12 - 12 mars 2007 18:23
okey, hoppas de jag med! det står att den hjälper mot hål i huvudet malawi sjukan, vita prick, kejsarfiskjsukan och clownfisksjukan med!

ska jag stänga av mitt UV ljus? dvs det blåa lysröret??
#13 - 12 mars 2007 18:30
när jag har använt Waterlife Octozin så höger jag temp i vattnet till 28 och sedan har jag ingen belysing på alls
#14 - 13 mars 2007 13:54
när jag vaknade i morse så hade min demasoni hona dött :( Jag var nog en vecka för sen med medicinen eftersom att min lokala handel gav mig vitaminpiller istället för medicin! well well 120kr så får jag en ny!

Annons