Demasoni o Golden?

#1 - 31 mars 2006 14:16
[FONT=Comic Sans MS]Hej Hopp Alla Glada Fisktokar!
Har lite funderingar på vad man kan ha för ciklider ihop.
Jag har tänkt mej iså fall ett akvarium på mellan 2-300 liter.
Vill ha fiskar som verkligen syns!!
O undrar om demasoni o Golden funkar att ha ihop?
Tror ni att min segelfens synodontis kan trivas i detta kar?
Nån mer fisk ni rekomenderar att ha i detta kar? Skulle gärna ha nån bra/kul botten fisk! Gärna fler än EN botten fisk.

Mvh Virre[/FONT]
#2 - 31 mars 2006 15:38
Då jag själv önskar ett ciklidkar har jag även fått denna komb rekomenderad.
I ett 200 bör tilläggas.

Bottenfisk kan jag däremot inte rek då jag inte bär tillräckliga kunskaper.
Jag hade iaf tänkt ha min L165 där i...så länge det karet räcker till:)
#3 - 2 april 2006 19:45
Ingen som har nån hjälp att ge mej??

Mvh Virre
HazelCR
#4 - 3 april 2006 04:34
Om karet blir på 200 liter, så nöj dig med Demasoni, Golden och några malar.

Om karet blir på 300 liter, så kan du väl fundera på en till art. Mangiano kanske. Men bäst är nog om du ökar på antalet Demasoni ändå.

Vilka malar du väljer, är väl mer en smaksak, samt hur tjock plånbok du har. Det är nog väldigt många malar som du kan ha tillsammans med mindre mbunas. Försök välja någon som blir mellan 10-20 cm, gärna mindre än 15 cm.
#5 - 3 april 2006 16:40
På den simytan (200l), hur många firrar rekomenderar du? Så man får bra balans.
O sen just när det inte är några växter i karet blir det väl en del alger o hur kan jag förhindra det? Vad finns det för knepp att till gå :D
Mår fiskarna dåligt om man testar att ha nån växt i karet för just lite av brytning, nån speciellt sort som kan rekomenderas isåfall?

Tack på förhand //Virre
#6 - 5 april 2006 20:56
Några svar tack:/
#7 - 5 april 2006 21:03
För att föhindra alger så rekomenderar jag ett par malar.
Nån variant av ancistrus ska inte va några problem att ha med några mbunas. Vad gäller växter så kan du testa med anubias, vallisneria eller hornsärv. :)

Mvh Peter
#8 - 5 april 2006 23:18
Dom säger runt en liter vatten per cm fisk. Så runt 20 fiskar men man kanske ska ha fler när det gäller Demasoni.
Någon [COLOR=black]synodontis art kanske, har själv har jag tre st vändmalar som simmar runt i mitt malawikar. [/COLOR]

Mvh Mattias
#9 - 8 april 2006 22:09
Låter som demasoni kan va svåra. Är det en "dålig" första gångs malawi?
Det är snygga te utseende men verkar ju va rätt känsliga. Nån med liknande färg/utseende? Vill ha två sorter i en 200 liters burk.

Mvh Virre
#10 - 8 april 2006 22:28
Kanske PS.saulosi honor som är gula och hanar som är blå.En art och och 2 färger kanske inte så dumnt.
#11 - 9 april 2006 00:29
Jag har själv haft demasoni tidigare och det är ingen fisk jag skulle rekomendera till någon.De är känsliga och de är argsinta,jag hade 35st i mitt kar från början och ca 4mån senare var det 1 kvar.Jag hade mycket grottor och hålor som de kunde gömma sig i men ändå så bara mördade de varandra hela tiden.Dessa fiskar verkar ha stora problem med psyket.De är väldigt fina att se på men är inte roliga att ha,däremot så är saulosin mycket trevligare och hanarna påminner väldigt mycket om demasonin.Honorna är gula och även hanarna när de är små och inte har färgat ut.Därför är det bäst att köpa en lite större grupp så att man kan vara säker på att få av bägge könen,annars så är det vuxna fiskar som gäller.
MvH Richard
#12 - 9 april 2006 10:59
Mmmm ja de är tämligen vackra demasoni men man vill ju som sagt ha trivsamma djur som överlever.
Tror det lutar åt saulosin då. Vackra färger.
#13 - 9 april 2006 11:10
Ja den är fin och lite roligt också när hanarna förs är gula och sedan går över och blir blå&svarta.Honorna är ju alltid gula så då har man ju två färger.
MvH Richard

Annons