demasoni i litet kar!

#1 - 14 oktober 2006 10:35
Jag har läst en del om artrekomedationer demasoni.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=104
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/tank_roussos.html

150 liter verkar vara en vanlig rekommendation. Jag har också sett att det är en del akvarister som har demasoni i mindre kar 160-180 l. Men hur funkar detta i praktiken?

Mina förutsättningar är ett kar 152 l inrett med mycket sten. Just nu simmar där två ancistrus. Planen är att hålla endast en liten grupp 6-10 demasoni + ancistusarna. Kan detta funka eller komma detta endast att resultera i döda fiskar? Jag skulle uppskatta om ni delade med er av era erfarenheter och synpunkter om huruvida det är möjligt med demasoni i mitt lilla kar?
Tacksam för svar!
HazelCR
#2 - 14 oktober 2006 11:51
Jag tror att det har goda förutsättningar att fungera. Ännu bättre med fler, ca 15-20, gissar jag.

Jag har Demasoni i ett 300 liters med mycket gömställen. När de bråkar eller en hanne uppvaktar/jagar en hona, vet han precis var hon gömt sig. Fisken som flyr har egentligen ingen chans att gömma sig. Det ser ut som den jagande i princip kan simma direkt till gömstället.
Kan Demosonin det i ett 300 liters, så bör de kunna det i ett 150 liters också. Vill de ha ihjäl varandra så beror det nog inte så mycket på 150 eller 300 liter, gissar jag.

En knepig firre är det allt!

eller som en av mina lokalar akvariehandlare säger
"Den där firren vill jag inte ha i min butik. Den är så aggresiv, att släpper man en enda i en plastpåse, så slår fisken ihjäl sig själv."

Det hindrar inte honom från att då och då saluföra fisken. Det är väl kunderna som styr gissar jag och arten är efterfrågad.
#3 - 14 oktober 2006 16:10
Det verkar vara en ganska klurig fisk att ha. En bekant odlar den i 170 liters kar medans andra får sina ihjälbitna i 500 l kar. Bitska och aggressiva säger en del medan andra hävdar "Demasoni´n är inte alls revirhävdande i sin naturliga miljö, inte ens hanar är speciellt aggressiva mot varandra"(zoopets artbeskrivning). Det är väl ganska stor skillnad mellan akvariet och den naturliga miljön.
#4 - 14 oktober 2006 19:00
Ett bestämt nej! Skulle jag tyvärr svara då jag själv prövat detta. Demasonin är enligt mig i mindre akvarier lika elak som den är snygg. Och det säger med tanke påp dess "look" inte lite!

De malawi som lämpar sig bäst för mindre kar är de ur släktet Labidochromis.

MVH Simon B:) !
HazelCR
#5 - 15 oktober 2006 12:26
Simon B skrev:
Ett bestämt nej! Skulle jag tyvärr svara då jag själv prövat detta. Demasonin är enligt mig i mindre akvarier lika elak som den är snygg. Och det säger med tanke påp dess "look" inte lite!

De malawi som lämpar sig bäst för mindre kar är de ur släktet Labidochromis.

MVH Simon B:) !

Du har kanske alldeles rätt. Jag har ju inte prövat.
Arten är som sagt knepig, så det ..........är nog svårt att generalisera.
Trots Simon B ord och erfarenhet, så skulle jag nog våga testa ändå.

Eftersom jag misslyckats med Demasoni i ett 300 liters, så kansker jag skulle pröva med ett 165 liters som jag har lättillgängligt. :D Jag har endast ett par kvar av min ursprungliga grupp, men de två producerar yngel.

Det finns ju även de som hävdar att Demasonin skall gå trångt och som ensam art då den växer till. Detta skulle man kunna tolka som att det skall vara ett mindre kar.
#6 - 15 oktober 2006 14:00
Nu är det bestämmt, jag skall hämta 15 stycken ungfiskar hos en lokal odlare imorgon. Skall även passa på att sätta i ett filter till, dom vill ju efter vad jag har förstått ha bra blås. Vi får se hur det går.
#7 - 16 oktober 2006 17:29
Mycket bra drag o köpa så många! Det finns inte en chans att de jagar ihjäl varandra då om de inte väljer ett mobboffer. Vissa av mina fiskar hade också taskigare personligheter än andra så ingenting är omöjligt!

Hoppas allt går bra i alla fall! Lycka till! MVH Simon B:) !
#8 - 17 oktober 2006 07:29
Ju fler fiskar du har ju mindre aggressioner kommer du få på grund av att de sprids på fler individer. Sen finns det ju såklart gränser för hur litet karet bör vara. Du vill ju inte utsätta fiskarna för en ständig stress på grund av instängdhet. 150 tycker jag är gränsfall, men visst kan det fungera. Det beror även till stor del på hur du inreder karet och hur många rivir fiskarna kan skapa utifrån inredningen du ger dem.
#9 - 17 oktober 2006 08:02
Tack så mycket för era synpunkter. Jag har skjutit upp isättningen av fiskarna och koncentrerar mig nu på at inreda karet så fiskvänligt som möjligt. Som det ser ut nu så har jag 2 stenröse i vardera sida av karet som går 2/3 upp i karet. Funderar på att bygga det ena röset upp till ytan. Vill ju att förutsättningarna skall vara så bra som möjligt för att det skall funka.
#10 - 17 oktober 2006 14:54
Bygg bara från bottnen så de inte underminerar det. Tiotals kilo nerstörtande sten är inte o leka med i akvarie sammanhang!

Rent estetiskt och praktiskt sett en mycket bra ide att bygga på höjden då malawi inte är jätte yt orienterade.

MVH Simon B!:)

Annons