Demasoni i hörn efter intruduktion!

#1 - 20 mars 2007 13:05
Min kära demasoni hona ( troligen hona ) dog för ett tag sedan av bukvattensot eller liknande! har medicinerat!

Igår fick jag hem 2 st nya demasonis dvs jag har 3 st nu! Den äldre ( hane tror jag) som är ungefär dubbelt så stor som de andra 2!

Nu är det så att de andra 2 står i varsitt hörn och gör inte så mycket! Jag introduserade dem tillsammans med 3 st nya golden, som verkar ha anpassat sig bra! Jag såg att den gamla demasoni hanen jagade de 2 små lite, men de gör han inte längre! kanske för att de står i varsitt hörn. När mitt akvarium var släckt verkade de 2 nya inte vara i hörnen nå mer, men så fort det tänds så hamnar de i hörnen igen!

Vad kan jag göra ? kommer de att dö eller kommer de att anpassa sig efter några dagar? ska jag lägga dem i en "kasse" i tanken ?
#2 - 22 mars 2007 08:46
gör lite om möblera om lite i karet kan funka
Demasoni har jag aldrig själv haft dom är ganska tuffa av sig så mbunas vettu aggresiva saker
#3 - 22 mars 2007 19:19
de har förbättrat sig nu! det är mer aktiva och käkar som de ska!
#4 - 3 april 2007 10:56
Löste det sig till slut med dom?

Har samma problem, satte i 3 st för några dagar sen en liten rackare och 2 större, den lilla leker och far runt med alla andra medan dom 2 stora bara står still och inte gör något, den största av dom rör sig knappt alls och gömmer sig ofta i några av gömställena. båda äter även mkt dåligt, tror inte jag sett den stora äta någonting.

Hoppas bara det bara är att avvakta och att dom anpassar sig snart, det är ju den finaste sorten i karet och det är ju lite synd att dom knappt aldrig syns eller är aktiva.
#5 - 3 april 2007 21:29
jo de löste sig med de 2 som jag hade eftersom jag köpte 2 st till :) men en av dem står nu och gömmer sig... vet inte om han kommer att klara sig! verkar vara en underlägsen hane :(

troligen så måste man ha fler så att antalet att mobba ökar dvs de minskar per individ
#6 - 5 april 2007 19:31
Å nu e den död:( Igår låg den bara under roten och ville inte röra på sig, jag skulle kolla om den levde så jag petade på den och då rörde den lite på sig, men jag kunde ta den i handen utan problem så jag la den i en yngelkasse så den skulle få vara ifred, och även få den att kanske äta lite, men när jag kom hem idag så låg den livlös med buken uppåt, skit med.. typiskt att det skulle vara den finaste av alla i tanken stor, praktig och helt utfärgad. nu återstår det att se om den mellanstora klarar sig, har en liten ide om att det kan vara dom två som slagits och denna var den starkare trots sin mindre storlek. och nu är den med trött och stressad, hoppas den klarar sig dock, en liten tröst är minstingen, den är pigg som attan och far runt med de andra och leker.
Så till alla som säger att demasoni är lika snygga som svåra, ni har rätt..
#7 - 8 april 2007 21:01
ajdå : / jag har en som bajsade vitt/rött såg jag nu. en liiiten demasoni. får se om den klarar sig. har redan medicinerat en kur mot bukvattensot en gång...

jag tror att de är som de säger, man ska ha flera! jag har 5 st och de känns som minimum.

Annons