Demasoni, i 375 liters...

#1 - 13 juli 2006 16:56
För närvarande simmar det lite blandat i storlekar, 18 fiskar i baljan.

Pseudotropheus sp. "acei" luwala reef (Mari Gold) 9st
Metriaclima estherae, Minos Reef (Rödzebra) 5st
Pseudotropheus crabro (Kameleont-malawi) 4st

Enligt planen ska det i ett gäng Pseudotropheus demasoni (Demasoni) men jag är inte helt säker på exakt hur många jag måste ha för att de ska trivas, och överleva. Inte heller är jag helt säker på om de kommer funka i baljan, men det är ju därför de ska i sist... De har rykte om sig att vara lite elaka, så om de släpps i sist, bör chanserna för att resten av fiskarna överlever öka.
hur många behöver man igentligen ha? Jag har sett rekomendationer på allt från 10, till "minst 20-25st" och, det känns som om det blir "lite" överbefolkat med 20-25st, för att inte nämna att mer än 50% av fiskarna kommer vara sånna då...

När ekonomin så tillåter ska det i 3 Synodontis njassae (Malawisynodontis) men då de enbart finns som vildfångade vad jag förstått, är de lite dyrare...

Nåja. Åsikter är vad jag vill ha av er, kan det fungera, och hur många?
B!
HazelCR
#2 - 13 juli 2006 18:28
Jag tror att du varit i försiktigaste laget. Mina Demasoni har bara bråkat sinsemellan. De har struntat nästan fullkomligt i de andra arterna.

Jag provade med 14 stycken. Det gick åt fanders. [:(!]
#3 - 13 juli 2006 18:35
Ju fler demasonis man ha desto större är schansen att lyckas. De bryr sig som sagt inte om andra fiskar i karet.
MVH
Magnus
#4 - 13 juli 2006 20:00
Jag började med 25 demasonis för ca 3 månader sedan, har nu bara 20.Jag tror att det slutar med ca 15 innan det är färdigt.
#5 - 13 juli 2006 20:09
Låter... spännande... och halvdyrt.

Omformulering... det låter vansinnigt dyrt.
Gör det någon skillnad med VF alternativt odlade?

B!
#6 - 13 juli 2006 21:29
Dyrt och dyrt jag köpte yngel från en hemma odlare.Men ska du köpa 20-25st på ett zoo då blir det dyrt.
#7 - 14 juli 2006 08:34
Ska inte svära på att det är så, men jag har för mig att vildfångade demasonis är relativt dyra så kör odlade.
#8 - 14 juli 2006 08:37
svårt att säga vad som funkar, alla har nog olika erfarenheter! Jag har 16 (3+13)demasonis i mitt 260 liters tillsammans med 16 M. Interruptus.
Och det har inte varit ett enda dödsfall under de typ 8 månaderna de har gått där.
Visst hanarna bråkar sins emellan men det gör alla malawiciklider.
Ynglar av sig gör dem som bara sjutton!
#9 - 14 juli 2006 08:53
[QUOTE=Sacrium]Ska inte svära på att det är så, men jag har för mig att vildfångade demasonis är relativt dyra så kör odlade.[/QUOTE]

Den vilda poppulationen av demasonis är mycket mycket liten, kanske inte mer än 50 individer. Dessa exporteras inte överhuvudtaget. Så om din handlare hävdar att han har vf demasonis så ljuger han.
MVH
Magnus
HazelCR
#10 - 14 juli 2006 09:37
[QUOTE=Tropfrog]Den vilda poppulationen av demasonis är mycket mycket liten, kanske inte mer än 50 individer. Dessa exporteras inte överhuvudtaget. Så om din handlare hävdar att han har vf demasonis så ljuger han.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Om jag minns rätt, så stod det att populationen är som högst ca 400-500 st, i ett av de senaste ciklidbladen.

Att mina 14 Demasoni inte fungerade, tror jag till stor del kom sig av att jag fick många hanar i mitt inköp. Bara två säkra honor, om man nu kan vara säker. Jag hann få lek två gånger iaf, men det kan faktiskt vara samma hona båda gångerna, men jag tror inte det.
#11 - 14 juli 2006 15:07
[QUOTE=Tropfrog]Den vilda poppulationen av demasonis är mycket mycket liten, kanske inte mer än 50 individer. Dessa exporteras inte överhuvudtaget. Så om din handlare hävdar att han har vf demasonis så ljuger han.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Har för mig att de va Kent i Nol som sa nånting om det. Inte att han hade några men att det fanns ett fåtal. Hur många sa han inte men jag utgick från att dom var dyra i så fall :)
#12 - 16 juli 2006 14:35
40-50, 400-500, känns som skit samma, jäkligt få. De som skymtar till i olika butiker som "VF" är sanolikt odlade i bassängen vid sjökanten som bäst med andra ord. Jag har för övrigt jagat runt lite här i området, men det ser väldigt svårt ut att få tag i några "hemma odlade" Demasoni i Helsingborgstrakten.
Det, i kombination med att jag är något begränsad till hur långt jag kan ta mig för att hämta fisk, gör det svårare.. Med cyckel kommer man kanske till sjöbo, eller var det nu kan finnas ett gäng, men man hinner inte hemm samma vecka, utan att avlida i värmen ;- )

Jaja, jag tackar för ert engachemang.
B!

Annons