Demasoni & Golden "gnider" sig.

#1 - 24 maj 2005 20:39
Hejsan.

Har nyligen inrätt mitt 110l för Malawi. För två dagar sedan köpte jag och min sambo 5st demasoni + 5 Golden.

Allt verkar fungera bra, förutom att fiskarna tidvis gnider sig mot grus eller stenar. Gäller både demasoni och golden.
Är detta normalt beteende eller kan det vara någon hudparasit eller liknande.
#2 - 25 maj 2005 13:48
Jag skulle vilja påstå att det för det mesta är ett normalt beteende. Mina malawi "kliar" sig emellanåt utan att ha några parasiter osv. Skulle kunna tänka mig att de på dom , precis som för oss, kliar lite emellanåt lite varstans.

Skulle de däremot börja klia sig otroligt mycket och kanske få sår, beläggningar eller liknande på kroppen så kanske ni skall kolla upp eventuella sjukdomar.

Man kan förebygga detta genom att hälla i lite salt vid varje vattenbyte. Salt som inte innehåler jod eller klumpförebyggande medel. Ta ett sök genom forumet om SALT så kanske ni får fram lite mer men det är lika bra att säga att saltanvändning är nåt som man antingen gör eller inte gör, beror på vem man är eller vad man är van vid *ler*
#3 - 25 maj 2005 18:11
Dom kliar sig inte speciellt ofta så då är det nog lugnt. Men eftersom att det var våra första Malawi tyckte jag det var värt att kolla med er.

Från det ena till det andra så får man många bud på vad som är bra att mata med. För tillfället kör vi med flingfoder och pellets. Några andra tips?
#4 - 25 maj 2005 18:52
En varierad kost är aldrig fel *ler*. Jag ger mina Malawi: Cyclops (fryst mat), räkmix (gjort själv), flingfoder, pellets.... Kolla in här på Zoopet under: Fiskgrupper-allmän info...Välj sedan: Malawi - Mbuna... Där kan ni läsa om den sorterns fiskar ni valt... jättebra skrivet för övrigt.
#5 - 25 maj 2005 19:40
[QUOTE=elinor]En varierad kost är aldrig fel *ler*. Jag ger mina Malawi: Cyclops (fryst mat), räkmix (gjort själv), flingfoder, pellets.... [/QUOTE]

När jag tänkte köpa cyclops till mina ciklider fick jag höra av snubben i butiken att det var onödigt eftersom de (cyclops) är småmat till yngel, så jag köpte ju något annat istället.
#6 - 25 maj 2005 19:55
När jag tänkte köpa cyclops till mina ciklider fick jag höra av snubben i butiken att det var onödigt eftersom de (cyclops) är småmat till yngel, så jag köpte ju något annat istället.

Jag matar mina yngel med cyclops....men vissa malawi gillar att småplocka sin mat. Matar även mina Tangyanika med cyclops emellanåt och det ser ut att vara en populär mat.

Så länge man inte matar sina fiskar med mat som inte är bra för dem, så kan man mata med det mesta...Det bästa är att kolla upp nånstans, exempelvis här på zoopet, vad för sorts mat som är bra för ens fisk/fiskar. A
#7 - 26 maj 2005 09:42
Ok.. Då blir det till att testa lite nytt. Förmodar att det går lika bra med färdig räkmix.
#8 - 6 juni 2005 07:23
kan vara att du har för lågt pH, bör ju vara över 8 för malawis
#9 - 6 juni 2005 08:00
Jag matar min med pellets och dom växer fort också!:D
Jag har 7.5 i ph värdet är det bra?

Annons