Demasoni

#1 - 7 oktober 2007 20:21
Hej!

Funderar på att införskaffa mig en grupp demasoni. Det jag undrar över är dock om beskrivningen för denna fisk stämmer.

Kan man ha en grupp på typ 5 individer eller kommer dom succesivt jagas ihjäl av den i gruppen dominante hanen??
Jag läste nånstans att man bör ha minimum 12 st??

Ni som har dom, hur många har ni och i hur stort kar??

MVH

Anders
#2 - 7 oktober 2007 22:15
Hmm..Det bästa är att köpa så stor grupp som möjligt. Jag köpte alla som fanns inne..9 st till mitt 375 liters..Funkar bra! :-)
#3 - 8 oktober 2007 08:41
det är mycket möjligt att de jagar ihjäl varandra! så köp en större grupp!
demasonis är jätte känsliga (egen utsaga/erfarenhet) för bukvattensot och jagar jagar varandra!
#4 - 9 oktober 2007 20:04
jag har Demasoni tycker inte alls att de är känsliga eller aggresiva.
hade 6 från början har nu 14 st med ynglen.
de går tillsammans med Golden Röd Zebra kobolt zebra Acei

Tomas
#5 - 9 oktober 2007 20:10
Jag hade 12. Nu har jag tre, de andra har strukit med delvis på grund av bråk men främst på grund av kass vattenkvalitet (kunde inte ha akvariet hemma ett tag med mindre regelbundna vattenbyten och sämre vattenkvalitet som följd). Jag upplever att de är känsligare för dåligt vatten än för stridigheter, så regelbundna vattenbyten och ordentlig filtrering är ett måste (men det 'är det väl egentligen för alla malawis.. och fiskar för den delen)
Det är dock alltid bättre att ha många mbunas, och det gäller så klart också demasoni, för att sprida ut bråket en smula. Dessutom kan det vara vettigt att skaffa många på en gång då det kan vara knepigt att introducera nya individer i gruppen sen.

Annons