Demasoni

#1 - 30 april 2007 19:58
Hur e den fisken tillsammans med andra ? Aggressiv ?
#2 - 30 april 2007 20:23
Dom jag haft har varit mest agressiva sins emellan, men du bör undvika "likafärgade" Malawiciklider.
#3 - 30 april 2007 20:44
Förklara vad du menar med "likafärgade" :)
#4 - 30 april 2007 20:50
Fiskar som har liknande färgteckning på kroppen.
#5 - 30 april 2007 22:22
-Dvs svarta ränder på längden eller tvären på kroppen. "Enfärgade" arter, som Golden, Acei och Rödzebra lär gå bra, men inte crabro.
#6 - 30 april 2007 23:20
honeylu skrev:

De är bara aggresiva mot varandra inom arten. Så du kan ha andra ciklider utan problem. Jag har bara provat med Golden, Aulonocara röd rubin och Melanochromis interruptus och det har fungerat bra med alla.
#7 - 1 maj 2007 06:59
Demasonin tror jag även är mer av en mobbare än en tuff fisk dessutom. Dom är ju trots allt ganska små. Lite större fiskar har mina aldrig gett sig på, endast de små och svaga.
Skaffar du en grupp på 10 - 15 individer kommer det nog funka bra:) !

PS. Se till att mata dem med fiberik kost för att förhindra sjukdomen "Bukvattensot"! Ha också medicin för detta redo då Demasoni verkar extra känsliga för just denna sjukdom.

MVH Simon B:) !
#8 - 1 maj 2007 08:11
Tack för alla intressanta svar! :) Men bukvattensot, vad är symtomen på det?
#9 - 1 maj 2007 15:46
fisken brukar matvägra och bli skygg, senare så ser det ut som den hostar och avföringen blir trådliknande. Mot slutet svullnar de upp och dör sedan.

En del påstår att det inte är säkert att den uppvisar det sista stadiet med uppsvullen buk, men det beror helt enkelt på att fisken dör innan den hinner till det sista stadiet.

Jag har aldrig haft sjukdomen på mina Malawiciklider under den 20 år jag pysslat med den ciklidgruppen, men däremot 2 gånger på tanganyika ciklider ur släktet Tropheus.
#10 - 2 maj 2007 15:40
Jens A. skrev:
-Dvs svarta ränder på längden eller tvären på kroppen. "Enfärgade" arter, som Golden, Acei och Rödzebra lär gå bra, men inte crabro.

men min ps crabro där har jag den hemma den gick bra ihop med acei o röd zebra och metria callianos och lab trewavasae o den metria.mbenjii.. men metria.callianos hane är kung fisk där mitt hemma i akvarium..
#11 - 2 maj 2007 15:43
honeylu skrev:

jaa många den finns oxåå aggressiv den fiskar som den passar ihop med varandra med mbuna arter tex. mel.auratus eller mel.chipoake är mest farligast den fiskar så starkast eller kan hänt oxåå metria.lombordi oxåå..men inte så farlig den om metria.lombordi för ihop
#12 - 3 maj 2007 15:57
men min ps crabro där har jag den hemma den gick bra ihop med acei o röd zebra och metria callianos och lab trewavasae o den metria.mbenjii.. men metria.callianos hane är kung fisk där mitt hemma i akvarium..

Alla dom där arterna är ungefär enfärgade - de har inte svarta teckningar på kroppen.
Crabron själv är inte vidare aggressiv, tycker faktiskt den är den mesigaste fisken jag har just nu, utom mot hannar inom den egna arten. Men en demasoni hade nog inte gillat en crabro. Det är så jag menar.

Annons