Demasoni

#1 - 12 januari 2007 22:38
Har precis införskaffat ett 240 liters kar och funderar på att bland annat ha demasoni.

Undrar först och främst hur många man kan ha i ett sånt kar?

Funkar det att blanda med Metriaclima sp. "Msobo" och hur många ska man i så fall ha av var art?

sista frågan, hur många fiskar ska jag börja med i ett helt nystartat kar?

Tacksam för alla svar!

/Fredrik
#2 - 12 januari 2007 22:54
Det funkar säkert bra.De är 2 olika raser som inte är lika varandra..Men ta större delen av Demasoni, de funkar bäst när de är många.Jag skulle ha 15 Demasoni och kanske 5-6 M,msobo.
#3 - 12 januari 2007 22:57
ok hur många ska jag börja med i ett nystartat kar? Använder såklart vattenpreparat och det får stå ganska länge med endast några malar eftersom jag måste beställa fisken och det tar ett tag innan det är dags.

Förresten en annan fråga som är lite off-topic...
Hur ofta rekommenderas det att rengöra ett ytterfilter Rena xp2 i ett 240 liters kar och hur ofta och hur mycket vatten bör bytas?
#4 - 13 januari 2007 08:03
Gör rent filtret när du märker att flödet avtagit markant.
Vattenbyte gör du 1 ggr/vecka och ca:30% varje gång.
Skaffa gärna ett pumphuvud också för att bättra på cirkulationen
ytterligare,det gillar malawi.
MvH Richard
#5 - 13 januari 2007 08:11
Låt karet gå i ett par veckor innan du har i fisk överhuvudtaget.Sedan kan du börja med 4-5 fiskar.Sen väntar du ett tag till.Om jag säger så här, så tar det ca 90 dagar = 3månader innan du har fått alla nyttiga bakterier i filtret. Du ska bara göra rent ett filter när du ser att den har tappat effekten.Jag har ett Fluval 205, den gick i 8 månader innan jag gjorde rent den.Jag byter 30% vatten i veckan mitt 240L.Men hur mycket du skall byta beror på antalet fisk och hur mycket du matar.Har du lite fisk så duger det med vattenbyte 2 gånger i månaden.Lycka till.
#6 - 13 januari 2007 14:18
Nån som orkar göra upp en liten startkalender för mitt akvarium.

T. ex. dag 1 vatten dag 7 så och så många fiskar...

Hoppas ni hänger med på vad jag menar hade uppskattat detta hemskt mycket.

Fiskarna i karet kommer att bli Demasoni och Metriaclima sp. "Msobo" med övervägande demasoni.

Tack på förhand.
#7 - 19 januari 2007 20:33
ingen? om jag ber jättesnällt då?
SNÄLLA ;)
#8 - 20 januari 2007 07:04
Låt karet gå i ett par veckor innan du har i fisk överhuvudtaget.Sedan kan du börja med 4-5 fiskar.Sen väntar du ett tag till.Om jag säger så här, så tar det ca 90 dagar = 3månader innan du har fått alla nyttiga bakterier i filtret. Du ska bara göra rent ett filter när du ser att den har tappat effekten.Jag har ett Fluval 205, den gick i 8 månader innan jag gjorde rent den.Jag byter 30% vatten i veckan mitt 240L.Men hur mycket du skall byta beror på antalet fisk och hur mycket du matar.Har du lite fisk så duger det med vattenbyte 2 gånger i månaden.Lycka till.

Å andra sidan börjar väl knappast några bakterier bildas i ett kar utan fisk?
#9 - 20 januari 2007 08:36
Jag tycker du ska försöka köra in akvariet med nån sorts test pilot tills akvariet är riktigt inkört.
Därefter så köper du alla malawi du ska ha,annars är det risk för utstötning specielt hos demasonin.
MvH Richard
#10 - 20 januari 2007 15:34
ja jo planen är att först köra igång det med ett par ansictrus och några pansarmalar, förresten funkar det med pansarmal till malawi?

Sen efter det tänkte jag börja med cirka 6 st röd zebra efter en vecka eller två och sen efter ytterliggare kanske tre veckor fylla på med demasoni 10 - 15 st låter det bra?
#11 - 20 januari 2007 17:44
Jag skulle nog vänta längre och ha i alla cikliderna på en gång.
MvH Richard
#12 - 20 januari 2007 18:54
Om man ska ha i full vuxena ja,Annars är det bara bra och ta det i omgångar.
#13 - 20 januari 2007 20:06
ok låter det vettigt som jag har tänkt då?
#14 - 20 januari 2007 20:11
allra bäst oavsett om cikliderna är vuxna eller inte är att ha i alla fiskar på samma gång. Varje gång man fyller på med ny fisk så utsätts både nykomlingarna och fiskarna som redan är i karet för ett stressmoment.
#15 - 20 januari 2007 20:14
jo stress blir det klart men hur blir vattenvärdena om jag kör i 20-25 fiskar samtidigt i ett nystartat kar? Låter lite väl riskabelt i mina öron.
#16 - 20 januari 2007 20:20
ja absolut! Nu menade jag att du köper alla ciklider på samma gång.
Att du börjar med malarna är bara bra, då kan du "smyga" igång akvariet i ett par veckor innan cikliderna köps!
#17 - 20 januari 2007 21:33
hehe nu upplever jag ett rätt vanligt problem i akvarievärlden, tror i alla fall att det är vanligt. Det jag pratar om är såklart delade meningar... :P

En säger lite i taget och ett par säger alla på en gång. Enligt mina egna erfarenheter så är lite i taget bäst, men eftersom mina erfarenheter är begränsad till sällskapsfisk så vågar jag inte säga säkert.

Tänker köpa alla fiskar mindre alltså inte vuxna, jobbar i djuraffär och tänker därför beställa precis vad jag vill ha direkt från simontorp. Dock har vi endast sällskapsfisk i affären och därför är jag hyffsat erfaren när det gäller dessa men dock inte när det gäller ciklider.
#18 - 20 januari 2007 22:07
Ciklider skiljer sig rätt mycket från sällskapsfisk.
Sällskapsfiskar är i regel inte revirhävdande och bryr sig således inte mycket om det tillkommer ny fisk.
Malawiciklider och i synerhet mbunas är däremot mycket revirhävdande. Detta gör att de ser i stortsätt alla nykomlingar som konkurrenter till sitt revir. Har i början av min "Malawikarriär" gjort misstaget att tillsätta ny fisk av samma art.. och detta har nån gång inneburit döden för nykomlingen/nykomlingarna.
Vill du inte sätta i alla Malawicikliderna samtidigt så köp dem grupp viss.. t.ex deamsoni först och sen någon annan art senare. Detta brukar funka hyfsat bra.. Köp däremot inte hälften av demasoni nu och tillsätt flera sedan, det brukar ofta funka illa....

bara mina erfarenheter.
#19 - 21 januari 2007 16:49
jo men det var ju så jag hade tänkt, börjar med röd zebra och sen i med alla demasoni när det har gått ytterligare några veckor.
HazelCR
#20 - 21 januari 2007 18:37
SleepyZZZ skrev:
ja jo planen är att först köra igång det med ett par ansictrus och några pansarmalar, förresten funkar det med pansarmal till malawi?

Sen efter det tänkte jag börja med cirka 6 st röd zebra efter en vecka eller två och sen efter ytterliggare kanske tre veckor fylla på med demasoni 10 - 15 st låter det bra?

Förmodligen kommer det inte att gå bra för pansarmalarna tillsammans med vuxna malawi. Pansarmalarna kommer nog att överleva, men bli bitna av malawisarna. Inget höjdarliv för pansarmalarna, gissar jag.
#21 - 21 januari 2007 18:45
Det låter bra SleepyZZZ
(men skippa pansarmalarna)
#22 - 21 januari 2007 20:31
ok skulle det funka med siamesisk algätare?
#23 - 21 januari 2007 20:37
Kan nog funka med lite större siamensis, men mindre tror jag lätt blir jagade p.ga av deras lite spatiga rörelser..
Om du ska ha någon algätare så funkar ancistrus nog allra bäst. har själv detta i alla Malawikar! Visst de får sina tjuvnyp, men det har aldrig resulterat i något allvarligt.. men samma sak där! det gäller att ha ancistrus i lite size!
#24 - 21 januari 2007 21:45
Jodå det funkar bra med siameser men precis som PsyM säger så måste de vara lite större för att inte bli mat.

Jag har 2 st i mitt mbuna med golden, socolofi o rödsebra o det funkar bra.
De var ca 4 cm när jag släppte i dem men då var alla malawisar osså rätt mkt mindre så det blev aldrig några problem.

Dessutom måste jag säga att de hade en rätt positiv effekt i mitt kar då alla fiskar var ganska skygga i början men efter de kom i så blev alla lite mer modiga o våga simma ut från grottorna.

O nu ser de j*vla ballt ut när de suger sig fast på vallisnarian som ligger uppe på ytan o typ surfar på dem (ser det ut som varjefall ;))

//MVH Tulle

Annons