Demasoni.

#1 - 22 december 2002 12:14
När jag till slut får köpa fiskar till mitt 250L akvarium, håller fortfarande på och bygger på möbeln, så hade jag tänkt på Demasoni, Golden och en till sort.
Men efter att ha läst andra inlägg här på forumet och på ciklid.se om Demasoni så undrar jag om jag verkligen vågar satsa på denna.
Demasonin är ju väldigt fin, men den kostar ju 100kr/st och i och med att det här är mitt första akvarium så är jag lite tveksam.
Många verkar ju ha haft problem trots betydligt större akvarium än 250L.
Så jag undrar nu om någon annan lyckas med att ha dessa i ett 250L.
Och hur många ska man i så fall satsa på.

Om jag förstått rätt så kan jag ha ca 16-17 st totalt, men ska man räkna med malar i detta också eller kan man ha 16-17 ciklider + ett par malar.

/ Tomas
#2 - 22 december 2002 12:54
Ett krav för att lyckas med demasoni enligt mina erfarenheter är att du måste ha många annars trivs de inte och dör, så i ditt fall borde du nog ha iallafall 8-10 stycken.. dom verkar trivas när det är lite trångt.

100kr/st låter väldigt dyrt, för det priset bör dom vara fullvuxna, jag har gett mindre än hälften för mina "normalstora".

Jag tror du kan räkna bort malarna om de inte är stora saker. Om du fortfarande vill ha demasoni så hade jag kört på 10st + 2+3 av någon annan fisk.
#3 - 22 december 2002 13:24
De är väl ca. 3-4 cm stora, och det är tyvär den enda affären på nära håll.
Om man väljer 10st, hur många hanar bör man då ha?

/ Tomas
#4 - 22 december 2002 13:32
100kr/st för dem är fruktansvärt dyrt, tycker du ska försöka pruta ner dem till 50kr/st. Om inte handlaren har bra koll brukar det vara svårt att välja hur många hannar man ska ha, men 4st borde vara ett bra antal.
#5 - 22 december 2002 15:03
100sek ska du inte betala, det är ett fruktansvärt överpris. Det är ganska svårt att se skllnad på hane och hona.

MSP
#6 - 23 december 2002 08:03
Vad är max man ska betala för dom då?

Tomas
#7 - 23 december 2002 10:49
För en liten fisk kan du nog betala 50:-. 100kr kan de kanske ta för en vuxen fisk men jag ser ingen anledning att köpa det utan hellre en ungfisk.

MSP
#8 - 28 december 2002 22:10
Jag har haft demasoni i två omgångar. Första gången hade jag endast fem stycken och det gick åt pipan. Nu har jag startat upp ett 600 liters med 60 st och det fungerar än så länge kalasbra (varit uppe i två månader). Visst är de aggresiva men aggresiviteten fördelas jämt över gruppen så ingen blir utmobbad.
Så hade jag vart dig hade jag låtit bli andra arter och satsat på endast demasoni om du verkligen vill ha dem, och istället fyllt karet med 25-30 st av dem.

//Pontus
#9 - 30 december 2002 16:23
Börjar undra ifall jag haft tur, eller om folk överdriver svårigheterna med demasoni. Jag har fram tills för någon dag sedan, inte haft fler än 4 st, vilket nu visade sig vara två hanar och två honor. Det har fungerat bra, även om det inte blivit några yngel. Alla fiskarna har fina färger och växer bra, och jag kan inte påstå att det varit mycket bråk heller.

Klart att man ska satsa på lite större grupper om det går, men jag tror inte det blir katastrof ifall det inte går.

Kan för övrigt meddela att den enda av Lunds akvarieaffärer också tog 100:- / st för demasoni, senast jag kollade. 4 cm fiskar ungefär ...

---
Mikael
#10 - 30 december 2002 16:23
Börjar undra ifall jag haft tur, eller om folk överdriver svårigheterna med demasoni. Jag har fram tills för någon dag sedan, inte haft fler än 4 st, vilket nu visade sig vara två hanar och två honor. Det har fungerat bra, även om det inte blivit några yngel. Alla fiskarna har fina färger och växer bra, och jag kan inte påstå att det varit mycket bråk heller.

Klart att man ska satsa på lite större grupper om det går, men jag tror inte det blir katastrof ifall det inte går.

Kan för övrigt meddela att den enda av Lunds akvarieaffärer också tog 100:- / st för demasoni, senast jag kollade. 4 cm fiskar ungefär ...

---
Mikael

Annons