Demasoni

#1 - 3 november 2003 15:33
Har Golden i mitt kar, och vill gärna ha demasoni med, antar att det går bra att blanda?
mina golden rör inte mina plantor alls, kommer demasoni att göra det? har ett gäng stora svärdsplantor.
Hur noga är demasoni med PH? har drygt 7, kanske 7.5 i karet nu.
Har stora rötter i karet, men byter vatten ofta så PH hinner inte sjunka nåt direkt.
#2 - 3 november 2003 15:35
Tycker inte att de är särskillt växttuggande. Ph värdet funkar säkert, bara det är stabilt. Du får kanske köra i lite bikarbonat.
#3 - 3 november 2003 15:50
har funderat på att köra i lite bikarbonat, vid nästa vattenbyte.. för att hindra ph från att svänga.. byter dock 25% 2 ggr / vecka nu..
men då ska jag nog försöka skaffa en hög demasoni med då..mitt nya ytterfilter borde ha gått in sig lite nu så man kan ha i mer fisk =)
#4 - 3 november 2003 15:55
Skaffa gärna 10st. De trivs bättre i större grupp.
#5 - 3 november 2003 16:03
jo..det var det jag tänkte..såg en annons, det var 12 st.. men de var sålda..
hur är det med golden då? jag har bara 6 st såna.. bör jag skaffa fler?
#6 - 3 november 2003 16:07
Nej det går nog bra beroende på hur många hanar resp honor du har.
#7 - 3 november 2003 16:11
ingen aning faktist..en alfahanne iallfall som är typ 7 cm..sen en hona som är lite mindre..sen 4 st som är ytterligare lite mindre.. får se när de blir större vad det är för nåt, jag ser inte så stor skillnad på dem..man lär sig väl det nån gång =)
Det är inget bråk iallfall ännu så länge.
funderar på att köpa 4-5 st till runt 5 cm stora.. är det en bra ide?
vad är lättast att se skillnad på könen när de är runt 5 cm stora?
#8 - 3 november 2003 16:29
ÄFärgen och analfenan är väl lättast att se skillnad på könen. Golden är inte så aggresiva så det är inte hela världen om fördelningen inte är riktigt 100%. Hur stort kar har du? Kanske skulle ta in en tredje grupp istället för att utöka med Golden?
#9 - 3 november 2003 16:36
tredje grupp? har ju bara 6 golden, 17 4cm abcistrus & en 17 cm gibbiceps i karet nu.
det är 2 meter långt, 450 liter..
men jag har en avdelning på 40 cm där det går massor med små ancistrusyngel & guppyyngel nu med..de ska ut när de växt till sig =)

vill nog inte ha 3 sorter, utan antingen bara golden eller så både golden och demasoni.
Ska köpa ett annat kar till dem sen, detta skall bli växt & dvärgciklid kar sen.. köper nog ett 375 eller 540 till malawi senare när kassan ynglat av sig & växt till sig lite..haha

Men då skall jag titta efter kanske 5 st golden & 10-12 demasoni till då..
tackar =) gillar mina malawi mer & mer....
#10 - 3 november 2003 16:38
Kör på det. Min erfarenhet är att de trivs bättre när de är fler grupper. De trivs också bättre när de är många, så i ett 450 liters kan du utöka med lite fler fiskar.
#11 - 3 november 2003 16:47
ok... det får bli två sorter till att börja med då.. kanske fler om jag inhandlar ett 540 sen..hehe
har sneglat på ett 2 meters 600 liters med... sexigt!!!
#12 - 3 november 2003 16:52
Låter fint:)
#13 - 9 november 2003 20:58
JR:

Ett tips som jag kan ge dig är att införskaffa några kalkstenar och kanske gömma dem i sanden. Dessa buffrar vattnet och ger det ett högre och stabilare ph-värde. Jag har ett helt gäng som ligger bakom min BTN.

//Eric

Annons