Delvattenbytte

#1 - 14 december 2008 00:18
Hej alla här på Zoopet.
Jag är ny här men jag kan säga att ni är jätte duktiga och måste tacka alla för all kunskap som ni delar med er.
Något som bekymmrar mig lite är att, igår efter att jag gjorde mitt vanliga delvattenbytte så fick jag för mig att tillsätta lite av beredningsmedel i akvariet.

Jag undrar om det skadar fiskarna på något sätt??? Fiskarna var i akvariet när jag gjorde det.

Jag är tacksam för ett svar.
#2 - 14 december 2008 07:07
Nej jag är tämligen säker på att beredningsmedel inte skadar fiskarna.
#3 - 14 december 2008 08:50
Vilken typ av beredningsmedel tillsätter du och varför?
#4 - 14 december 2008 10:06
Om du menar dom vanliga som typ aquasafe eller nåt sånt så skadar det inte fisken på nåt sätt, däremot gör dom oftast heller ingen som helst nytta och vissa kan även få vattnet att se grumligt ut.
Har man eget vatten från brunn så kan vattenberedningsmedel va användbart men väldigt sällan annars.
#5 - 14 december 2008 10:38
Man bör använda något vattenberedningsmedel om ens vattenverk tillsätter kloramin i vattnet. Vanligen så tillsätter vattenverken klorgas vilket "luftas ur" vattnet efter ett tag medan kloraminet stannar i vattnet och kan vara direkt dödligt för fiskarna. Jag har hört att vissa i Malmö har haft detta problem.
#6 - 14 december 2008 10:44
Perrx skrev:
Man bör använda något vattenberedningsmedel om ens vattenverk tillsätter kloramin i vattnet. Vanligen så tillsätter vattenverken klorgas vilket "luftas ur" vattnet efter ett tag medan kloraminet stannar i vattnet och kan vara direkt dödligt för fiskarna. Jag har hört att vissa i Malmö har haft detta problem.

Vi har detta problem i Norrköping också. Vill man få bort kloret så är det vattenberedningsmedel som gäller.
#7 - 14 december 2008 13:47
drapulv skrev:
Vi har detta problem i Norrköping också. Vill man få bort kloret så är det vattenberedningsmedel som gäller.

Har dom börjat med det nyligen? jag bodde i norrköping för drygt ett år sen och då gjorde dom iaf inte det.
#8 - 14 december 2008 22:13
Hej
Jag använder AquaSafe från TetraAqua. Jag använde det för att det stod om att man skulle göra det för att fjärilcikliderna skulle må bra, jag byter vatten en gång i veckan. Jag köpte 2 st fjärilciklider igår, tror att de är bolivianska.
Jag undrar vad man menar med dämpat ljus? Jag köpte de där power glo ljusen höromdagen, funkar de bra för fjärilciklider?
Jag hoppas att de överlever, de är så vackra tycker jag. Mina kardinal och neon tetror verkar trivas men jag hoppas att mina två nya silver hajar och fjärilciklider ska trivas också.

Hälsn
#9 - 15 december 2008 07:24
Med dämpat ljus menar man nog inte dom kraftigaste lysrören man kan hitta utan mera att det ska va lite flytväxter (eller några långa som lägger sig lite på ytan) i karet ;)
Sen silverhaj och små tetror är nog inte så bra kombination men det lär du nog märka snart ;)

Annons