Delvattenbyte vid nystart.

#1 - 9 april 2008 05:12
Ska man börja med delvattenbyten direkt, eller ska man vänta tills bakterie faunan ettablerat sig ordentligt?

Henke.
#2 - 9 april 2008 06:52
Personligen gör jag bara vattenbyten vi höga nitritnivåer på ett nystartat akvarium den första månaden. Då håller jag koll mer eller mindre dagligen med en dropptest som mäter nitrit och personligen gillar jag APIs test.
#3 - 10 april 2008 20:12
båda varianterna funkar, men om du inte gör byten kan det bli väldigt höga nivåer som dödar några fiskar under uppstarten men med byten så tar det lite längre tid att få mycket bakterier och bra balans, så själv körde jag med att ha väldigt lite fisk och extremt lite mat till fisken under lång tid och bytte lite vatten bara varje 2-3 veckor så det tog lång tid att få balans men väldigt lite jobb och ingen fiskdöd :)
#4 - 12 april 2008 12:15
Som de säger ovan.

Precis startat upp ett kar, väntade 2 veckor innan första bytet. Har gott tomt utan fisk i 1 vecka och med väldigt få fiskar i 1 vecka. Nu ska jag stoppa i mer fisk och då får man hålla extra koll. Från och med nu ska jag byta 1 ggr i veckan. Mäter NO3 hela tiden för om det sticker iväg, om den gör det får man öka vattenbytena ett tag för att hålla det nere tills filtrena fungerar som de ska.

Annons