Delvattenbyte

#1 - 26 november 2003 06:28
Ska göra ett delvattenbyte och undrar följande efter tips från akvarieaffär:
Har tidigare berett vattnet med Sera aqutan och fick nu tipset att använda Nitrivec. Ska jag använda enbart Nitrivec?
Har läst massor på Forumet om Vatten och värden och blir som nybörjare ganska osäker och undrande.
Hoppas någon har lust att hjälpa mig med svar.
#2 - 26 november 2003 06:37
Jag tycker att du ska fortsätta med Sera aqutan, inte Nitrivec. Nitrivec är ett medel som tillsätter nyttiga bakterier, inte tar bort klor mm(det tar bort nitrit, som är giftigt, men som inte finns i kranvattnet). Det kanske gör båda sakerna, men inte vad jag har hört. Använd det som du brukar, bara det tar bort skadliga ämnen från kranvattnet!

Mvh Malawi´n
#3 - 26 november 2003 07:18
Tack för hjälpen.
Passar på att ställa en annan fråga anggående vattenbyten:
Jag har skaffat teststickor för vattnet och vad är bra värden för mitt akvarium?
Jag har följande i mitt 170 liters:
11 Kilfläcksrasboror, 2 Otocinclus, 1 par Fjärilsciklider, 1 Golden Nugget Pleco.
2 Javaormbunkar, 1 Cabomba, 1 Paniculatus, 1 Corymbosa "siamensis",1 Cryptocoryne undulata.
Har ett inre filter som är i kraftigaste laget (tror jag) det är bra fart på cirkulationen. Crystal heter märket.
Flera rötter i inredningen.
Tacksam för svar.
#4 - 26 november 2003 08:03
De flesta akvarister har så bra kranvatten att vattenberedningsmedel är överflödigt. Så det kan du förmodligen spara in på. Angående vattenvärdena så är bra vattenvärden: ph6-7, kh 4-6, no2 0, no3 5-10, po4 0,2-1,0. Vad har du mer på dina stickor? Mätvärdeena stickorna ger är inte exakta, håll koll på relativa förändringar i stället för exakta värden.
MVH
Magnus
#5 - 26 november 2003 08:28
Mina mätstickor visar: NO3, NO2, GH, KH, Ph
#6 - 26 november 2003 08:47
Jag igen!
Har testat vattnet nu och det var lite klurigt att läsa av vissa färger eftersom nyanserna låg nära varandra.
Resultat innan delvattenbyte som jag straxt ska börja med: NO3 10, NO2 0K, GH >7, KH 10, PH 7,6
Blir jag orolig i onödan nu?
Fiskarna verkar helt okej, Cikliderna leker (åtminstone hanen) "Kilfläckarna" har lekt i princip var och varannan dag.
En annan undran som inte hör hemma här kanske men, kan Ciklidhanen "stressa" ihjäl honan? Han jagar och jagar och i början så var hon med på noterna men nu försöker hon gömma sig och flyr så fort han kommer. Hon är inte märkbart "röd" på buken. Han däremot är helt klart leksugen.
MVH och tack för hjälp jag fått och hoppas få.
Tina
#7 - 26 november 2003 08:54
Inget att oroa sig över, kan vara bra att ta ner ph lite, men inte nödvändigt.
MVH
Magnus
#8 - 26 november 2003 12:02
Det är mycket viktigare med stabilt pH än exakt rätt pH. Eftersom du har hårt vatten kommer pH bli väldigt stabilt kring 7,5 så det är positivt. Se bara till att inte skaffa några extrema survattenfiskar som exempelvis diskus.

Börjar du pytsa i pH-sänkande preparat är risken mycket stor att ditt pH kommer gå som en jojo upp och ner om du inte har tungan rätt i mun. Det är långt mycket skadligare än att pH inte är perfekt.
#9 - 26 november 2003 20:06
Tack till er som svarat.
Är det någon som läst min undran angående cikliderna?
Jag kanske ska ställa den frågan på annat ställe?
MVH Tina

Annons