Delikat uppdrag!

#1 - 27 december 2011 23:29
Jag har fått det delikata uppdraget att leta upp ett lämpligt kar till väntrummet på jobbet :D Måste dit i veckan och kolla måtten på platsen där det ska stå. Det lutar åt ett 6 kantigt med tanke på att det är en hörna och att det är ett önskemål att karet ska vara högt och inte brett. Några förslag på fiskar till ett högt kar? :confused:
#2 - 27 december 2011 23:37
antar att det inte kommer hamna i 300Liters klassen så skalarer går väl bort?!

men nån gurami kanske? dom är fina å brukar hålla sig i det övre skiktet av akvariet.
#3 - 27 december 2011 23:44
Nä, nåt 300 liters blir det tyvärr inte :( Men guramis är en trevlig idé :)
#4 - 27 december 2011 23:49
Platy?
#5 - 28 december 2011 00:38
Det är egentligen inte mängden vatten skalarer behöver utan dom behöver höjd på karet.
#6 - 28 december 2011 00:44
Tycker platy låter som en bra idé för jag antar att alla som är i väntrummet inte är insatta i akvaristik och då tycker dom väl det är kul att se massor med yngel i akvariet också :)
#7 - 28 december 2011 08:46
robidobban skrev:
Det är egentligen inte mängden vatten skalarer behöver utan dom behöver höjd på karet.

jo absolut, men 70högt å 40långt funkar ju inte. det är ju en kombo av både höjd och vattenmängd som gäller.
#8 - 28 december 2011 08:46
platy är absolut en bra ide, du får väl tänka lite "svensson" fisk kanske ;) om man får uttrycka sig så :P
#9 - 28 december 2011 09:22
Ett kar som står i ett väntrum (tolkar att det är inom vården) bör väl ha samma syfte som alla dom kar
som står i vilorum för flygledare, dvs lugnande och nått som drar tankarna iväg till nått annat.

Så, då tycker jag att man skall ha nått som är riktigt roligt för svenssonögon.

Klassiska Guppys med stora stjärtar, eller ett FETT stim med en "självlysande" tetra, ex neon, kol, kardinal.

Kanske man kan tänka sig en liten fisksoppa, men Guppy, Platy, Molly ?

Någon rolig liten mal på botten från corysläktet.

.
#10 - 28 december 2011 10:00
Tänkte också föreslå Guppy, Platy och Molly, har sett ett 1000Ltr akvarium med bara platy och molly (svart&rött), den ända växt där var i karet vart javamossa, det var imponerande :)
#11 - 28 december 2011 17:03
Kensa skrev:
Ett kar som står i ett väntrum (tolkar att det är inom vården) bör väl ha samma syfte som alla dom kar

som står i vilorum för flygledare, dvs lugnande och nått som drar tankarna iväg till nått annat.

Så, då tycker jag att man skall ha nått som är riktigt roligt för svenssonögon.

Klassiska Guppys med stora stjärtar, eller ett FETT stim med en "självlysande" tetra, ex neon, kol, kardinal.

Kanske man kan tänka sig en liten fisksoppa, men Guppy, Platy, Molly ?

Någon rolig liten mal på botten från corysläktet.

.
Japp, det är själavård för den allmänna massan vi sysslar med, så något svensson-aktigt passar nog bra :)
Blev dock lite ändrade planer, det blir inget 6-kantigt 60-liters i hörnet, det blev ett 120 liters avlångt på annat ställe i rummet istället :D
Är ju väldigt förtjust i LF, och som du sa, det kan vara trevligt att titta på lite yngel. Och ett rejält stimm tetror förstås...
#12 - 28 december 2011 17:08
tänk bara på att med ett rejält stim med tetror så lär det inte bli många yngel att titta på......

bättre isf med en dvärgciklid på botten, kanske bolivianer, som norpar bara ett och annat yngel.

tetror norpar hela tiden om dom får syn på dom.....

måste ju fråga....själavård....någon sorts religiös verksamhet ?

.
#13 - 28 december 2011 17:11
Ha ha, nä, allmänpsykiatri!
Jag har ett gäng kardinaltetror i mitt 100 liters, och de är inte det minsta intresserade av ynglen, men jag har kanske bara haft tur?! Har iofs mycket växter i en salig röra att gömma sig bland...
#14 - 28 december 2011 18:09
Tycker fortfarande att du ska köra på platy, du kan ju mixa lite olika sorter med olika färger, det blir riktigt snyggt.
Ett stim tetror är också trevligt.
#15 - 28 december 2011 18:32
aha.....

då blir ju den automatiska frågan.....vilka är egentligen mest behov av vård....??

vi, totala akvarienördar som lever i en extremt liten fyrkantig värld.....

eller de som har, för tillfääley, ett par trådar felkopplade....

nåja, det löser sig...

120 liter.....

recept

bottenmatrial:..........................julasand (bra med budget)
blommor:.................................anubias, vallisar, hornsärv (bra, tåliga, enkla)
Övrig inredning:.......................3-4 små rötter, ett gäng med kolsten.

Invånare bland rötterna:.........2 ancistrus
Invånare på botten:................4 st dvärgciklider (bolivianer eller kakadua)
Invånare i mitten version 1..... 25 st kardinaler
Invånare i mitten version 2......12 Kardinaler + 6 Platymix (olika färger) (2 hanar + honor)

Lägg in i budgeten en liten dos PMDD + minsta EC flaskan, och göd sedan enbart med
en kvarts dos, vilket gör att blommorna funkar, men växer inte så i i vassen att du måste
skoga varje vecka.

Sedan lägger du in i budgeten ett filter, helst ett ytter, som iaf har en filtermassa som motsvarar
kanske 4-5% av vattenvolymen, vilket oxå borgar för rengöring = 1 ggn / år om allt funkar.

Filtret kommer att ha ett sprut som isf ligger på kanske 6-7 ggr vattenvolymen, volket kan verka häftigt.
Men koppla på ett strilrör så blir det kanon.

enkelt kar som sköter sig självt, nästan iaf, maten till platys / kardinaler kan vara samma, så den enda
extramaten är lite algtabletter till malarna som ni kan dratta ner i karet prexis innan ni stänger för dagen,
och där timern har släckt lampan en 5-15 min innan dess.

.
#16 - 29 december 2011 12:14
Tack för det utförliga förslaget Kensa! Jag plockar delar av tipsen, men tror det blir mer LF och ciklider vågar jag mig inte på än, som den nybörjare jag är [:o]

Problemet med PMDD och EC är att jag inte kommer att vara på mottagningen varje dag nu under våren då jag jobbar en del hemifrån, och jag liter inte på att min mor kommer ihåg det varje dag. Men det kanske är bättre med några dagar per vecka än inte alls?
Blandar jag PMDD själv och finns receptet i så fall här på Zoopet?

Är det bättre med sand än småsten för ancistrusarna?

Många frågor blir det...
#17 - 29 december 2011 12:22
Ang filter så är det rena grekiskan för mig...
Det filter som följer med är kanske tillräckligt för karet vid rengöring var 3:e vecka, eller? Det är ett Haquoss Quick Filter XL, vilket fungerar väldigt bra i mitt 100 liters iaf.
Men du menar alltså att om jag tillsätter ett ytterfilter OCKSÅ, så blir det rengörning 1 gång per år??? Men vattenbyten måste väl göras oftare ändå??
Jag inser att jag avslöjar min inkompetens nu, men det är ju enda sättet att lära sig...
#18 - 29 december 2011 12:37
Menar du att jag ska leta upp ett filter som tar c:a 5-6 liter filtermassa med ett sprut på c:a 700-800 l/h?
Strilrör??? Förstår hur effekten kommer att bli, men var köper jag det och hur monterar jag det?
#19 - 29 december 2011 12:49
AV egen erfarenhet så brukar det inte fungera så bra när någon ur personalen som är duktig på akvarium startar upp det hela. I början fungerar det, med driftsättningen, skötsel etc. Sedan brukar det bli lite si och så. Sedan kommer semester. Vem skall ta hand om skötseln då? Sedan slutar personen ifråga då tar ingen hand om akvariet längre.

Känns som det då är bättre att leasa akvarium och då få utlopp för sin kreativitet att tillsammans med firman bestämma vad skall finnas i akvariet. Borde inte vara några som helst problem att starta upp akvariet själv heller med delar från firman.

Så har man regelbunden skötsel från firman ifråga.
#20 - 29 december 2011 12:58
Inget problem för oss då det bara är jag och min mor som jobbar på mottagningen, vilken även besöks under semestern. Skulle jag mot förmodan sluta så tar jag hem karet.
#21 - 29 december 2011 13:13
Eller ring Akvarieleasing i Malmö så hjälper dom er:)
#22 - 29 december 2011 13:16
Jag tycker du skall köra på kensas linje :D
#23 - 2 januari 2012 08:17
Ang filter så är det rena grekiskan för mig...

Det filter som följer med är kanske tillräckligt för karet vid rengöring var 3:e vecka, eller? Det är ett Haquoss Quick Filter XL, vilket fungerar väldigt bra i mitt 100 liters iaf.

Men du menar alltså att om jag tillsätter ett ytterfilter OCKSÅ, så blir det rengörning 1 gång per år??? Men vattenbyten måste väl göras oftare ändå??

Jag inser att jag avslöjar min inkompetens nu, men det är ju enda sättet att lära sig...

nä, ersätt innerfiltret med ett ytterfilter som är stort.

koppla på ett strilrör så blir sprutet i karet klart lugnare.

strilrör är ett långt rör med massa små hål.

har man ett tillräckligt stort filter, så blir det ganska lite rengöring av filtret eftersom mängden skit som samlas i förhållande till
filtermassan är ganska liten.

nope, du kan inte strunta i vattenbyten om det skall bli bra ordning på det.

men du kanske kan dra ner på det lite med ett stort filter.

100 literskar,,,,kanske ner till 10 liter / vecka, dvs "en spann".
#24 - 2 januari 2012 08:21
Tack för det utförliga förslaget Kensa! Jag plockar delar av tipsen, men tror det blir mer LF och ciklider vågar jag mig inte på än, som den nybörjare jag är [:o]

Problemet med PMDD och EC är att jag inte kommer att vara på mottagningen varje dag nu under våren då jag jobbar en del hemifrån, och jag liter inte på att min mor kommer ihåg det varje dag. Men det kanske är bättre med några dagar per vecka än inte alls?

Blandar jag PMDD själv och finns receptet i så fall här på Zoopet?

Är det bättre med sand än småsten för ancistrusarna?

Många frågor blir det...

pmdd "blandar man själv"

men man köper allt ingående på www.pmdd.se

köp minsta dosen

ladda upp med 4 st 0,5 liters PET-flaskor, blanda ner enligt anvisning, och göd med halv dos.

starta gödning 6-8 veckor efter uppstart.

om du inte litar på den dagliga "personalen" så struntar vi i EC för tillfället och ser hur det blir efter 4-6 månader.

.
#25 - 2 januari 2012 08:22
julasand är bra för malar.

om man tycker den är för ljus, så ta minsta versionen av engelsk sjösten, 2mm, mörknar betydligt efter
några månader i karet.

.
#26 - 2 januari 2012 09:10
Jag hittar inget filter som tar 5-6 liter filtermassa vid 700-800 l/h...

Hur gör jag då?
#27 - 2 januari 2012 09:14
här http://www.pwss.se/product.php?productid=516&cat=304&page=1 ??

sen äre ju bara att sätta på ett strilrör på utblåset om du tycker att det blir för mycket tryck.
#29 - 2 januari 2012 09:24
Jag hittar inget filter som tar 5-6 liter filtermassa vid 700-800 l/h...

Hur gör jag då?

4 liter räcker nog vid närmare eftertanke.

.
#30 - 2 januari 2012 09:50
Okej, tack så mycket, jag ska tänka på saken! :)
#31 - 2 januari 2012 12:53
Skulle inte ha ett ytterfilter bland allmänheten, det finns många med klådiga fingrar bland helt vanliga Svenssons.....
#32 - 2 januari 2012 13:16
Drottningrasboror är fantastiskt vackra, "självlysande" och stimmar väldigt lugnt.
#33 - 18 januari 2012 08:59
.

hur går planerna ?

.
#34 - 18 januari 2012 15:50
Kensa skrev:
.

hur går planerna ?

.
Jo tack, det tuffar på. Karet är på plats, men strömmen är inte dragen än, blir ev. det i morgon om jag hinner. Därefter ska gruset och roten tvättas och växter inhandlas, men sen rullar vi! :D
#35 - 18 januari 2012 17:00
Jo tack, det tuffar på. Karet är på plats, men strömmen är inte dragen än, blir ev. det i morgon om jag hinner. Därefter ska gruset och roten tvättas och växter inhandlas, men sen rullar vi! :D

tema ?

invånare ?

.

Annons