robidobban skrev:Det är egentligen inte mängden vatten skalarer behöver utan dom behöver höjd på karet.
Japp, det är själavård för den allmänna massan vi sysslar med, så något svensson-aktigt passar nog bra :)Kensa skrev:Ett kar som står i ett väntrum (tolkar att det är inom vården) bör väl ha samma syfte som alla dom kar
som står i vilorum för flygledare, dvs lugnande och nått som drar tankarna iväg till nått annat.
Så, då tycker jag att man skall ha nått som är riktigt roligt för svenssonögon.
Klassiska Guppys med stora stjärtar, eller ett FETT stim med en "självlysande" tetra, ex neon, kol, kardinal.
Kanske man kan tänka sig en liten fisksoppa, men Guppy, Platy, Molly ?
Någon rolig liten mal på botten från corysläktet.
.
Akvarieentusiasten skrev:Ang filter så är det rena grekiskan för mig...
Det filter som följer med är kanske tillräckligt för karet vid rengöring var 3:e vecka, eller? Det är ett Haquoss Quick Filter XL, vilket fungerar väldigt bra i mitt 100 liters iaf.
Men du menar alltså att om jag tillsätter ett ytterfilter OCKSÅ, så blir det rengörning 1 gång per år??? Men vattenbyten måste väl göras oftare ändå??
Jag inser att jag avslöjar min inkompetens nu, men det är ju enda sättet att lära sig...
Akvarieentusiasten skrev:Tack för det utförliga förslaget Kensa! Jag plockar delar av tipsen, men tror det blir mer LF och ciklider vågar jag mig inte på än, som den nybörjare jag är [:o]
Problemet med PMDD och EC är att jag inte kommer att vara på mottagningen varje dag nu under våren då jag jobbar en del hemifrån, och jag liter inte på att min mor kommer ihåg det varje dag. Men det kanske är bättre med några dagar per vecka än inte alls?
Blandar jag PMDD själv och finns receptet i så fall här på Zoopet?
Är det bättre med sand än småsten för ancistrusarna?
Många frågor blir det...
Akvarieentusiasten skrev:Jag hittar inget filter som tar 5-6 liter filtermassa vid 700-800 l/h...
Hur gör jag då?
Jo tack, det tuffar på. Karet är på plats, men strömmen är inte dragen än, blir ev. det i morgon om jag hinner. Därefter ska gruset och roten tvättas och växter inhandlas, men sen rullar vi! :DKensa skrev:.
hur går planerna ?
.
Akvarieentusiasten skrev:Jo tack, det tuffar på. Karet är på plats, men strömmen är inte dragen än, blir ev. det i morgon om jag hinner. Därefter ska gruset och roten tvättas och växter inhandlas, men sen rullar vi! :D