Delad BTN amazonas

#1 - 6 april 2011 07:07
som rubriken lyder så har jag en delad BTN amazonas, jag undrar vilket det bästa sättet att montera in den skulle vara.

att först laga den till en hel bit 1.5m och sedan montera i min nya 375a

eller

att montera ena biten och sedan montera den andra, täta med akvariesilikon

oavsett vad som är bäst så återstår ett problem, hur får jag skarven så dold som möjligt? och vad använder jag för typ av färg för att dölja de små gula fläckarna som har blivit av fogsvans som delat modulerna.

jag tycker att jag letat på webben men inte hittat något bra svar på hur man sätter ihop 2 moduler
jag tackar på förhand för svar och hoppas att jag får ett svar snabbare än vad ivrigheten med att starta det nya akvariet tar över :D
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 6 april 2011 07:24
som rubriken lyder så har jag en delad BTN amazonas, jag undrar vilket det bästa sättet att montera in den skulle vara.

att först laga den till en hel bit 1.5m och sedan montera i min nya 375a

eller

att montera ena biten och sedan montera den andra, täta med akvariesilikon

oavsett vad som är bäst så återstår ett problem, hur får jag skarven så dold som möjligt? och vad använder jag för typ av färg för att dölja de små gula fläckarna som har blivit av fogsvans som delat modulerna.

jag tycker att jag letat på webben men inte hittat något bra svar på hur man sätter ihop 2 moduler

jag tackar på förhand för svar och hoppas att jag får ett svar snabbare än vad ivrigheten med att starta det nya akvariet tar över :D

Den är ju inte avsedd att delas så därför går det inte att helt komma undan från skavanker om man sätter ihop den. Det är ju lättare att sätta ihop den utanför akvariet men om du måste ta bort stag etc. för att få ner den så kan du ju lika gätna montera den i akvariet. Se dock till att den är tillsågad i rätt längd och höjd innan du sätter ned den.

Att dölja de gula fläckarna gör man lättast med en vattenfast tuschpenna.
#3 - 6 april 2011 07:25
Det brukar vara ganska vanligt att man tätar/fogar med silikon och sen täcker man fogen med sand, torv eller något annat så att det fastnar i silikonet och "kamuflerar" det. Tror det är enklare än att måla. Du ska väl ändå foga ihop bitarna där skadorna är?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 6 april 2011 07:31
Nasso skrev:
Det brukar vara ganska vanligt att man tätar/fogar med silikon och sen täcker man fogen med sand, torv eller något annat så att det fastnar i silikonet och "kamuflerar" det. Tror det är enklare än att måla. Du ska väl ändå foga ihop bitarna där skadorna är?

Fast en skarv där det går en sträng med sand från topp till botten kan se lite lustigt ut, men hur man skall göra beror lite på exakt var skarven går
#5 - 6 april 2011 07:35
tack för SNABBA svar!
blir nog att sätta ihop den innan
mjo jag vet att den hälst inte skall delas med det är den redan =/

vad är det bästa sättet att "reparera den" på? epoxy och stärka upp med glasfiber eller någon annan bättre/vättigare lösning?

kommer nog bli att dölja de fula skavankerna med tuschpenna och torv/sand på de ställen där det behövs
#6 - 6 april 2011 07:42
jag skulle satt ihop den inne i karet. gjorde jag med min.

la i sand i silikonet.

i början syntes skarven men efter ett tag nu när det kommit lite goa alger på bakgrunden så ser man absolut inte den om man inte vet vart man ska leta.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 6 april 2011 07:42
Jag hade satt ihop den med svart silikon. Visst det blir inte så starkt men väl i akvariet så är det inga problem.
#8 - 6 april 2011 07:44
jag använde TEC7. vansinnigt bra. och man kan använda den under vatten dessutom!
#9 - 6 april 2011 09:21
hannesc skrev:
jag använde TEC7. vansinnigt bra. och man kan använda den under vatten dessutom!

Okej! Ska läsa på lite mer om tec7 så det inte avger gifter då epoxy gör det... Annars blir det silocon

Du har inte märkt något på efterhand pärs tec7?

Har du fler bilder? Bakom te.x så man får se hur du skarvade?
#10 - 6 april 2011 09:42
TEC7 är det som universeum använder för att hålla sina stora kar ihop. så det funkar kanon. dock är det dyrt som snus!

ne har nog inte fler bilder. inget silikon på baksidan. satte bara delarna mot varandra silikonade skarven.
#11 - 6 april 2011 09:43
#12 - 6 april 2011 09:55
hannesc skrev:
TEC7 är det som universeum använder för att hålla sina stora kar ihop. så det funkar kanon. dock är det dyrt som snus!

ne har nog inte fler bilder. inget silikon på baksidan. satte bara delarna mot varandra silikonade skarven.

vad det kostar skiter jag nästan i viktigaste är att det blir snyggt och att mina fiskar mår bra!
vart köper man detta enklast?

tusen tack för alla svar! nu skall det fixas frigolit ark, TEC7, svart akvariesilikon, filter matta, grå&svart&mörkgrön vattenfast penna samt fisk ^^ så får vi se hur jag monterar utblås insug för att få den cirkulation jag vill ha

postar bilder när jag satt ihop den om jag inte bli för ivrig och glömmer haha
#13 - 6 april 2011 09:56
vad ska du med svart akvarieslikon till när du du ska skaffa tec7 ???
#15 - 6 april 2011 14:06
hannesc skrev:

"dyrt som snus"

StockholmCaparolRingvägen 151116 31 Södermalm08-6413027
säljer TEC7 300ml för 159spänn och det tycker jag då var snorbilligt =)

skall åka och köpa detta i morgonbitti och påbörja reparation av bakgrunden =)

tack för alla tips!
#16 - 6 april 2011 14:13
ofan! ne det var bara vad jag hade hört. jag fick mitt av en vän nämligen :D

men skippa det svarta silikonet. vad ska du med det till egentligen?
#17 - 6 april 2011 16:41
hannesc skrev:
ofan! ne det var bara vad jag hade hört. jag fick mitt av en vän nämligen :D

men skippa det svarta silikonet. vad ska du med det till egentligen?

alltid bra att ha =) precis som gaffatejp ;)
#18 - 6 april 2011 18:40
du har ju tec7?? vad ska du då med akvariesilikonet ? :P

men visst. en poäng har du
#19 - 8 april 2011 10:41
Idag kommer karet, BTN moduler skall monteras bort, amazonas skall in...
jag har idag med börjat med att sätta ihop amazonas bakgrunden, bilder kommer laddas upp via flickr och adress kommer så fort jag har lite fler bilder än 5
#20 - 9 april 2011 10:07
bilder på projektet

här kommer lite bilder på projektet... för den som kanske kan vara intresserad

http://www.flickr.com/photos/limpen/sets/72157626459630160/

någon som har tipps på hur man bygger en egen ljusramp?

T5 att föredra.... jag har katter som gillar att ligga på akvariet men jag litar inte på plastlocket
#21 - 9 april 2011 10:39
jadrans va snyggt det kommer bli!

har du bara ett insug? jag skulle nog satsat på minst två. lätt att ett kloggar igen med växtdelar osv o då blir vatten mängden bakom bakgrunden mindre o den riskerar att släppa o tryckas bakåt '(har det problemet på ett kar på DM.)
#22 - 11 april 2011 17:39
http://korta.nu/linus375l

nu är akvariet startat... bara vänta på lite bakterier =) och sedan skall sand från nuvarande akvarium hällas i med ännu mer bakterier!
jag har filter bakom BTN modulen samt ett extern ytterfilter ytterfiltret är kört i 6 månader så gott om bakterier här med =)

någon som har förslag på vilka Diskusar som skall få bada här? cobalt blue skall ned men några andra förslag?

tack hannesc, Kjell Fohrman & Nasso för alla tipps på hur jag skulle reparera BTN modulen!
#23 - 11 april 2011 17:48
oo jag älskar ju pigeon blood blue!! nått av det snyggaste jag vet i diskus väg!
http://www.google.se/images?q=pigeon+blood+blue&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1366&bih=643
#24 - 12 april 2011 06:54
hannesc skrev:
jadrans va snyggt det kommer bli!

har du bara ett insug? jag skulle nog satsat på minst två. lätt att ett kloggar igen med växtdelar osv o då blir vatten mängden bakom bakgrunden mindre o den riskerar att släppa o tryckas bakåt '(har det problemet på ett kar på DM.)

jag har just nu filter vadd som "raster" till baksidan av karet... kör nu med cirka Ø60mm men jag letar efter ett snyggt raster att sätta där men hittar inget bra, vill inte ha massa yngel på baksidan :P helst vill jag ha ett som buktar lite utåt med, men sjukt svårt att hitta!
Jag har dessutom en fluwal plus2 som sitter bakom insuget till baksidan för att få lite cirkulation
ytterfiltret jag använder mig av är JBL cristalprofi e900, har även en eheim 2224 som ev skall in i skåpetoch pumpa runt vatten... doch vill jag ha så stilla vatten som det går men så klart cirkulation.

ska låta karet gå 2 - 3 dagar även fast jag har förberett karet med både filter-bakterier och vatten förberedande... sen skall det slängas i ett gäng Guppys som jag har i överflöd, de förökar sig förskräckligt snabbt, men de ska få snoka omkring och ge tummen/fenan upp!
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 12 april 2011 09:30
jag har just nu filter vadd som "raster" till baksidan av karet... kör nu med cirka Ø60mm men jag letar efter ett snyggt raster att sätta där men hittar inget bra, vill inte ha massa yngel på baksidan :P helst vill jag ha ett som buktar lite utåt med, men sjukt svårt att hitta!

Varför använder du inte en filtermattebit som det tipsas om på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/tips_insug.html
#26 - 12 april 2011 12:29
jag kör det nu, men utan att ha haft torv på... tycker att igenomströmningen av vatten känns mycket klen och jag vill inte göra hålet större än vad det redan är, snyggt är viktigt ;)
#27 - 12 april 2011 12:34
gör två hål tycker jag. stor risk att ett kloggar igen o då blir det olika nivåer på vattnet o bakgrunder riskerar att tryckas loss från silikonet i sidorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 12 april 2011 14:25
jag kör det nu, men utan att ha haft torv på... tycker att igenomströmningen av vatten känns mycket klen och jag vill inte göra hålet större än vad det redan är, snyggt är viktigt ;)

Enda sättet att få bättre genomströmning är väl att ha flera hål, eller ett större hål

Annons